Verlichting

Is het mogelijk om de huidige voorlampen te vervangen voor led verlichting? Evt ledlampen? Is het eenvoudig te doen of moet je daarbij ook aanpassingen verrichten aan de binnenzijde. Heb nu gewoon de standaard verlichting er in zitten.

Moet je hierbij trouwens ook rekening houden, of je de ledverlichting uberh mag dragen (apk keuring ed).

Cordoba

Forumguru
Stadsverlichting kun je sowieso vervangen door LED. Ik heb de stadslichtjes (type W5W of T10 - twee verschillende codes voor dezelfde fitting) vervangen door SMD-LEDS, en die geven daardoor behoorlijk wat meer licht, en is APK-technisch ook geen probleem. Dimlicht en grootlicht zou ik persoonlijk niet doen, doordat het lichtpunt van het lampje dan niet op de goede plek zit t.o.v. de reflector, en je dus ook geen goed lichtbeeld hebt, en dat zal normaal gesproken dus ook afkeur zijn. Voor mistlampen geldt een vergelijkbaar verhaal, de knipperlichten kan je in principe vervangen, maar daarbij moet je wel opletten dat de knipperfrequentie (ongeveer) gelijk blijft: door een andere weerstand van een LED in vergelijking met een gloeilamp, verandert de knipperfrequentie. Dit is ook de oorzaak dat de knipperfrequentie verdubbelt bij een kapot lampje: de weerstand verdubbelt omdat de stroom nu maar door 1 lampje loopt in plaats van door 2 parallel geplaatste lampjes, waardoor de frequentie dus ook verdubbelt.

Thanks cordoba. Best jammer dat je de dimlicht ook niet kan voorzien van led. Ivm met afkeuren :( voor puur en alleen stadslicht zou t dan wel evt een optie kunnen zijn. Check wel ff waar ik die smd leds kan halen of, hoe t eruit ziet voor de beeldvorming. Mooie fabia heb je trouwens.

dirkkroneman

Forumguru
Ja maar vraag mij af of dat in dat geval zo is, lampen die ruim €70,- kosten en geen goed lichtbeeld geven lijkt me een slechte combi? Dan zou niemand ze kopen.. Dus denk dat ze wel een goed lichtbeeld geven, alleen gaf ik al aan dat ik niet weet of het voor zowel een reflector koplamp als lens koplamp geschikt is ;)

Cordoba

Forumguru
@dirkkroneman: die lampen kunnen wel goed zijn, maar dan wel voor een lampunit die erop is ontworpen. Vooral voor dimlicht moet je wettelijk aan een bepaald lichtbeeld voldoen, dat betekent dat de plek waar het licht echt ontstaat, op dezelfde plek moet zitten als bij de lamp waar de lamp voor is ontworpen. Het prijskaartje van zo'n lamp is daarbij niet bepalend of het wel of niet geschikt is, je ziet wel vaker dure zaken die niet goedgekeurd zijn voor normaal wegverkeer. Mooi voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld (te) luidruchtige sportuitlaten, of spoilers met scherpe uitstekende delen, dat kost vaak minimaal honderden euro's maar dat betekent niet, dat het is toegestaan op de openbare weg, en dat je ermee door een (normaal uitgevoerde) APK komt. Je kunt het vergelijken met een brildrager die zijn bril vervangt door de duurste lenzen voor een fotocamera: het zijn beiden stukjes optiek, maar of je met een stel dure fotolenzen nu beter ziet dan met brillenglazen?

Bovenaan Onderaan