Verlichting

Doortje

Nieuw lid
Tijdens mijn vakantie in Oostenrijk heb ik een bekeuring gekregen voor het rijden zonder verlichting (overdag)à €15,= (willkomen in das freundlichen Östenreich). UIteraard hierna mijn licht aangezet, maar uiteraard wel vergeten uit te zetten. Gelukkig niets aan de hand want met het uitschakelen van het contact ging het licht ook, volledig, uit. Bij nader inzien klopt dit, volgens mij, niet. De stadverlichting moet blijven branden en ik moet een waarschuwingssignaal horen? Hoort de verlichting volledig uit te gaan bij het uitschakelen van het contact?
confused.gif

rickske

Actief lid
Als je de sleutel uit het contact neemt terwijl de kruislichten aan zijn gaat deze automatisch over naar standlichten en weerklinkt er een pieptoon tot de deur gesloten wordt.
Wil je echter je standlicht aan een kant laten branden zet dan je pinker in deze stand en je standlicht zal in die stand branden,hierbij hoef je wel,je lichtschakelaar niet te verzetten.

nu ik eraan denk, in mijn fabia piept dat ding als de bestuurdersdoor open is en zolang dat er iet of wat een lichtje brandje.

Doortje

Nieuw lid
Ha die allemaal,

Bedankt voor de snelle reactie's. Als ik het goed begrijp horen inderdaad de dimlichten te blijven branden en een piepsignaal te klinken bij het uitzetten van het contact. Bij mij klopt het dus niet, maar daar ben ik niet rouwig om.

Groet.
xyxthumbs.gif

Bij mij gaat de verlichting uit ookal staat de de lichtschakelaar op dimlicht....standaard functionaliteit bij de Elegance, maar wellicht bij elke skoda vertelde de dealer mij.....

Deje

Lid
Lees het instructieboekje:
Als de schakelaar op dimlicht staat, gaat de verlichting automatisch X seconden na dat de sleutel uit het contactslot is getrokken uit!..... (comming home)
Als de schakelaar op stadslicht staat, gaat "de bel luiden" en gaan de (stads-lichten) NIET automatisch uit....
Idem met parkeerlicht via de richtingaanwijzerschakelaar.
489.gif

Olaf

Lid
Aanvullend hierop, als de verlichting op dimstand staat (helemaal rechts zoals genoemd) gaat de verlichting na 80 seconden uit. Zonder maxi-dot is dit niet in te stellen (althans voor mijn 2005 Octavia Elegance).

Je kunt de dealer de verlichting op 'altijd aan' laten zetten. Als je dan de schakelaar in het midden houdt (tunnel-stand) dan blijven de lichten tijdelijk aan als het schemerig is na het uitzetten van het contact (coming-home). Is het helder genoeg dan gaan ze meteen uit. Enige is dat de dashboardverlichting nog steeds reageert op de lichtsensor en dus bij daglicht uit is en in bosrijk gebied continu aan / uit gaat.

Stadslicht is in Nederland overigens niet toegestaan. Dus dimlicht of uit.

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Olaf</font><hr />
Zonder maxi-dot is dit niet in te stellen (althans voor mijn 2005 Octavia Elegance).

[/ QUOTE ]
't Is vaker aan de orde geweest, maar die tijd is WEL in te stellen. Alleen niet door jou als bestuurder. De dealer kan deze tijd met de 'kast' gewoon veranderen. De mijne (OOK een 2005 Elegance zonder maxidot) staat nu op 30 seconden, en dat vind ik lang zat.

Bovenaan Onderaan