Verlichtings alarm

WimN

Nieuw lid
hallo,
heeft een O II ( 2005) een alarm dat afgaat als je de verlichting laat branden.
zo ja dan is de mijne defect ( hoe te repareren)
zo nee ( is dit achteraf in te bouwen)
mvrg. Wim

Antera

Donateur
Volgens mij is dat standaard en dat geluidje zit in je dashboard. Als het kapot is dan word het een lastige om te fixen. Probeer even of het met de andere deuren misschien wel werkt, want als dat zo is is misschien je deurschakelaar overleden. Zo nee dan vrees ik dat je een losse moet gaan inbouwen en zijn in elke automaterialenzaak te vinden aansluiten op je deurschakelaar en de andere aan je lichtschakelaar meen pin 3

Werkt je "klik-klak"-geluidje van je richtingaanwijzer nog wel? En hoor je een "ping" als je zonder gordel om wegrijdt?
Dan is die geluidsmodule waarschijnlijk niet defect, maar is het een softwarefoutje of een defecte schakelaar/sensor.

Groet, Rob.

WimN

Nieuw lid
klik-klak van de richting aanwijzer heb ik nog nooit gehoord maar het gordelalarm werkt normaal

rolls

Lid
Volgens mij gaan je lichten automatisch uit.

Alleen als je de richting aanwijzer naar boven of beneden laat staan blijft er aan een van de zijde van de auto het licht branden. Doe je dan de deur open hoor je een alarm.

Volgens mij gaan je lichten automatisch uit.

Alleen als je de richting aanwijzer naar boven of beneden laat staan blijft er aan een van de zijde van de auto het licht branden. Doe je dan de deur open hoor je een alarm.

Waarom bouwen ze dan een alarm in om je te waarschuwen dat ze aanblijven?

Cordoba

Forumguru
Geen alarm voor 'lichten laten branden' kan ook te maken hebben met problemen met de microswitch van het deurslot. Heb je ook problemen dat soms de deuren onverwacht op slot/van slot gaan? Dan waarschijnlijk een microswitch probleem. Als de auto niet detecteert dat de bestuurdersdeur open gaat, geeft ie ook geen alarm. Bij mijn auto (Fabia 2003) werkt het lichtalarm alleen op de bestuurdersdeur, dus ik verwacht dat het bij jouw Octavia ook zo is.

hemi24

Forumguru
Elegance geeft alleen lichtalarm als je de schakelaar op parkeerlichten set, dus beide met de lichtschaklelaar of voor de bewuste kant middels richtingaanwijzer.

In de "AAN" stand zal het licht automatisch via de lichtsensor geregeld worden en hoor je dus geen lichtalarm..!

Een vraag lezen is de eerste stap naar een simpel antwoord... :smiley29:

Rallye

Forumguru
Volgens mij gaat bij mijn RS uit 2006 het lichtalarm ook af als de schakelaar op aan staat, maar niet op auto (gebruik ik nooit).

Veerb002

Nieuw lid
Ik rij fabia greenline combi (2011) 1:19,84 over 60.000 km.. Af en toe is het klik/klak geluidje niet te horen terwijl het lampje in het dashboard wel knippert. De dealer heeft niets gevonden, toch doet het zich het met regelmaat voor. Wie kan mij vertellen of dit een hardware of software fout is en hoe het is op te lossen.

Joske

Forumguru
Zoals in een aantal andere (oudere) posts aangegeven: hoe zit het met de andere geluiden in het dashboard? werken die allemaal nog naar behoren? (gordelverklikker, parkeerlicht aan, etc.)

Vanochtend getest heb zelf een 2.0 tdi elegance uit 2005.
Licht staat aan contact uit en deur open geen geluid.
Licht op auto contact uit en deur open geen geluid.

Knipperlicht hendel omhoog of omlaag contact uit en deur open, Er is geluid :)

Ik heb me lampen altijd op aan staan. Ze gaan vanzelf uit en niet omdat de accu leeg is.

Kiswum

Forumguru
Je hoort pas een alarm als je de sleutel uit het contact haalt en je je verlichting aan hebt staan.
Dit heb ik speciaal getest omdat ik niet voor schut wil staan met een lege accu. Gelukkig heb ik bij al mijn auto's zo'n geluidssignaal gehad. Het komt gelukkig niet heel vaak voor dat ik mijn verlichting vergeet uit te zetten. Ik zet mijn verlichting altijd aan en ook altijd weer uit.

Bij mijn F1 was het geluid te horen als de sleutel nog in het contact zat. Als knipperlicht aan stond (waardoor je parkeerverlichting inschakeld zodat je buiten de bebouwde kom kunt parkeren in bijv. Duitsland), dan hoorde je een geluidssignaal. Bij een testrit van 2 Octavia's hoorde ik het geluid pas als ik de sleutel uit het contact haalde.

Verder hoor ik bij onze O2 uit 09-2004 het volgende:
Klik/klak bij knipperlichten
Geen automatische stand voor de verlichting
Knipperlicht + lampen aan + sleutel uit contact + geopende deur= nog niet getest
Lampen aan + sleutel aan contact + geopende deur = geluidssignaal

Ik ben benieuwd wat de TS-er eigenlijk allemaal heeft getest

Bovenaan Onderaan