Verlichtings klikker

Helmes12

Nieuw lid
Hi,

Sorry waarschijnlijk is dit onderwerp al vaker langs gekomen maar ben net nieuw hier... dus excusses.
Ik heb een skoda fabia 1.4. mpi uit 2000.... weet iemand mss of hier standaard een verlichtings verklikker inzit?... bij mij gaat nl geen zoemer af als de lampen blijven branden...

alvast bedankt.

Nou, het is meer waarschijnlijk dat de deurschakelaar defect is, want dat komt zeer vaak voor. Werken alle andere functies wel, zoals openen van de achterbak als alleen de bestuurdersdeur is geopend? Valt de auto na korte tijd toch weer in het slot als je de bestuurdersdeur opent en weer sluit?

Helmes12

Nieuw lid
Is mij niet opgevallen.... wel dat soms als de bestuurdersdeur open staat dat dan de boel automatisch op slot gaat...
Wat verta je precies onder de deurschakelaar?.... sorry hoor maar ben echt een leek hierin en heb sinds zaterdag deze auto.... en is het heel eenvoudig om een simpele verklikker van de halfords erin te zetten?... hoeft niet perse bij open van de deur maar in ieder geval als het contact uit gaat...

Ok, dus met de deur open valt de auto in het slot. Dan 'ziet' hij niet dat de deur open staat. Deurschakelaar denk ik. Als de schakelaar niet werkt helpt een zoemertje ook niet, want waar ga je die op aansluiten?

Helmes12

Nieuw lid
Hahahah ja dat is dus ook mijn vraag... ik dacht iets van 1 op de bedrading van de verlichting en ander snoertje op het contact.... zodat als het contact uit gaat de zoemer afgaat....

Helaas is het zo dat de deurschakelaar niet zo maar een los schakelaartje is zoals je ze vroeger wel zag. Deze zit helemaal in de deur gebouwd, achter de deurbekleding, achter een metalen plaat. Hij ziet of de deurvergrendeling is ingeschakeld en of de deur is gesloten. Het is een complete module. Ik heb getracht er zelf bij te komen, maar heb het opgegeven ;) De schakelaarmodule is aangesloten op de CAN-bus (computersysteem) en doet veel maar dan alleen een lampje laten branden of een zoemertje inschakelen.

Ik weet wel een telefoonnummer van iemand in Apeldoorn die het voor een zeer acceptabel bedrag schijnt te kunnen repareren, maar ik ken hem niet en weet niet of ik dat nummer hier mag plaatsen. Hij maakt wel reclame voor zichtzelf op een TDI-forum.

turboturbo

Forumguru
Niet geheel relevant voor TS, maar waarom schakelt de comfort module niet gewoon de verlichting uit ipv de gaan alarmeren. De Punto van mijn broer had dit ook. Superhandig. Kun je de schakelaar voor licht aan gewoon altijd aan laten staan. De verlichting gaat automatisch uit als de sleutel uit het contact gaat... :crazy:

Helmes12

Nieuw lid
Ik denk dat je toch gelijk hebt.... effe zitten testen net.... maar volgens mij ziet hij niet dat de bestuurdersdeur open gaat..... als ik nl de bijrijders kant open dan gaan de waarschuwingslampen in de deuren wel aan.... en niet als de bestuurdersdeur open gaat dit verklaard waarschijnlijk dus ook waarom de zoemer niet afgaat.... zal toch de deurschakelaar zijn.... nu lees ik ergens dat er in Apeldoorn iemand zit die voor 50 euro oude reviseert en terug plaatst incl garantie... iemand hier mee ervaring?.

...ja die dus...

Heel het comfortschakelsysteem werkt niet meer: automatisch ramen en dak sluiten met de AB, Alarm gaat soms zomaar af, maar ja, bij ons werkt het al jaaaren niet, en er valt mee te leven...

Cordoba

Forumguru
Frank in Apeldoorn doet dit inderdaad voor 50€ met garantie. Zelf geen ervaring mee, maar op verschillende fora ken ik meerdere mensen die er goede ervaringen mee hebben.

De site van Frank: http://www.deurslotreparatie.nl/ (daar vind je de benodigde info)
Hij schijnt nu op vakantie te zijn en ergens rond 6 augustus weer terug te zijn.

Probleem lijkt inderdaad microswitch in het deurslot te zijn. Ik heb het zelf ook gehad (voor ik het adres van Frank kende), en volgens de module zaten alle deuren dicht én op slot terwijl de monteur met het bestuurdersportier wijd open bezig was, om de auto uit te lezen. Bij mij was niet alleen irritant dat het waarschuwingssignaal voor lichten laten branden, niet meer werkte, maar op de vreemdste (en meest vervelende) momenten deed ie de auto zelf op slot. Bij zo'n probleem dus nooit uitstappen zonder sleutels op zak.

Helmes12

Nieuw lid
Denk dat ik inderdaad daar maar eens langs moet gaan.... tenslotte is 50 euro niet veel geld als je weer plezier hebt dat alles het weer normaal doet....

Bovenaan Onderaan