Vermogen valt weg

Mick

Actief lid
Vandaag viel voor de tweede keer het vermogen/ gasrespons weg van mijn Octavia 3 greenline.
Bij het wegrijden reageerd het gaspedaal slecht. Waarschijnlijk gaat hij in een noodloop. De gloeispiraal ging op een gegeven moment knipperen en het cruisecontrol lampje lichte oranje op. Uit/aanzetten hielp niet. Rustig door gereden en opeens was er weer gasrespons. Iemand een idee wat er mis kan zijn? In de handleiding staat dat hij in noodloop gaat als het gloeispiraal gaat knipperen, maar niet wat het betekend als het cruisecontrol lampje oranje oplicht. Bij mijn Octavia 2 kreeg ik een alarm signaal met de tekst engine failure volgens mij.
 

ertromp

Forumguru
Tja uitlezen dan met vcds of vcp of door de dealert om duidelijkheid te krijgen. Dit kan van alles zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb ook wel eens iets gehoord over defecte remlichtlampjes of een remlichtschakelaar. Ik weet dat het heel onlogisch klinkt maar bij diverse VW voertuigen is het zo en gaat ook het voorgloeilampje aan. Even kijken kan geen kwaad.
 

Cordoba

Forumguru
Defect aan de remlichten (schakelaar of lampjes) leidt bij diverse Vagmodellen inderdaad tot knipperend voorgloeilampje, maar niet tot noodloop van de motor. Inderdaad uitlezen, om gerichter te kunnen zoeken. Het zou in de sensor van het gaspedaal kunnen zitten, maar er zijn legio andere logische mogelijkheden, dus eerst gewoon uitlezen.
 

Mick

Actief lid
Uitlezen dan maar als het vaker gaat gebeuren. Tot nu toe gaat ie vanzelf weer weg. Het gebeurt niet tijdens het rijden, maar altijd na de start. Vandaag had hij 30 minuten gereden, toen 1,5 uur stil staan en toen het probleem. Bedankt voor de feedback.
 

Cordoba

Forumguru
Foutcodes die geregistreerd worden door de ECU blijven een behoorlijke tijd in het geheugen staan. Een fout die af en toe, maar niet altijd optreedt zal het label 'intermittent' krijgen, en blijft zo'n 100 ritten lang in het geheugen staan (en pas als ie 100 ritten lang niet meer opgetreden is, kan ie uit het geheugen verdwijnen). Een rit is in dit geval een koude start, eigenlijk net als een rit in je boordcomputer: pas als ie 2 uur of langer stilstaat zonder sleutel in het contact, geldt een nieuwe start als een nieuwe rit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Dan moet ik volgende week maar eens langs gaan bij de dealer om hem te laten uitlezen. Beter uitlezen dan afwachten denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
@Mick Als je 'm laat uitlezen bij de dealer, informeer dan vooraf wel wat het je gaat kosten. Tegenwoordig zijn er steeds meer dealers die €50 durven te vragen, alleen voor het uitlezen. Voor dat bedrag kun je ook zelf al een uitleesapparaatje kopen (handscanner, of via tool en software op een smartphone), of je kunt contact opnemen met een forumlid dat foutcodes uit kan lezen.

De huidige kosten voor uitlezen bij de dealer is voor mij in elk geval reden geweest om zelf een OBD-scanner aan te schaffen om foutcodes uit te kunnen lezen. Let hierbij wel op dat je een apparaat/software neemt die ook specifieke VAG-codes uit kan lezen.
 

Mick

Actief lid
Het is een lease wagen, dus daar maak ik me geen zorgen om. Weet alleen niet of ik er zonder afspraak terecht kan. Probeer het wel. De wagen zit nog 2 weken in de garantie dus misschien scheelt dat ook weer voor de lease toko.
 

Mick

Actief lid
Vanmorgen laten uitlezen en de code was: P029900/170240
Laaddrukregeling regelgrens onderschreden. Iets met de turbo druk was niet goed. Even in de gaten houden of het vaker voorkomt.
 

ertromp

Forumguru
Kijk dat zegt al veel meer die code P0299

Zie Gerrit Speek:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html

P0299
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Laaddrukregeling regelgrens onderschreden (te lage druk)

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

  • Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM)
  • Uitlaat rookt zwart
  • Storingslampje brandt
  • Noodloop
Mogelijke oorzaken:
  • Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
  • Aangezogen lucht voor het Luchtfilter verstopt
    • Blader-zeef verstopt
    • Luchtfilter vuil / nat
  • Klep van inlaatspruitstuk staat permanent open
  • Uitlaat verstopt
  • Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
  • Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd
  • MAP sensor (G71) defect
    • merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
  • Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk
Mogelijke oplossingen:
Extra info:
  • Maagneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75)
  • Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
  • Indien aangetroffen in een 2.0l TFSI: Check (meetwaardeblokken) het Drukregelventiel voor de Turbo (N249) op een gescheurd membraan. Een nieuw (verbeterde) ventiel is beschikbaar, zie RoW TPI 2016331 voor details
  • Indien aangetroffen in VW Golf / Jetta (1K): 2.0lt CR-TDI (CBEA / CJAA), check dan het mechanische deel van de Exhaust Valve Regelmodule
  • Info over de turbo met variabele schoepen: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en een belangrijk bestanddeel van de uitlaatgassen van een diesel is roet. En roet vervuilt de turbo. Als jouw TDI als een 'oud wijf' bereden is (of wordt...) dan hebben die variabele schoepen weinig tot niks te doen en door de roet gaat ze vastzitten. Ze reageren dan niet meer (goed) op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk, wat noodloop tot gevolg heeft waarbij een foutcode wordt afgegeven (te weinig of te veel turbodruk).
    Zijsprongetje: het is opvallend hoe vaak de dealer dan de gemakzuchtige diagnose "turbo vervangen" afgeeft. Dat lost bovenstaand probleem wel op, maar de oplossing kan veeeeel goedkoper
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Dat is een hoop info. Het kan dus van alles zijn. Ik kijk het aan of het terug komt. In januari moet hij een 120k beurt hebben en als het weer gebeurt kunnen ze dan verder kijken. Bedankt voor je info in ieder geval
 
Bovenaan Onderaan