Vernieuwde DAB+ België, alle iconen radio stations weg op Columbus

Gegroet,

2 weken geleden is er een vernieuwde radio DAB versie voorgesteld, DAB+. In België wordt er veel gebroadcast door de VRT (openbare omroep).

https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuws/2017/10/11/alle-vrt-radiozenders-op-dab--vanaf-17-oktober/

De overschakeling naar DAB+ resulteerde dat de radiostations opnieuw geprogrammeerd moesten worden aangezien ze van frequenties veranderd waren. Hier was op voorhand grondig over bericht. Dus toen ik de frequenties veranderde op mn Columbus systeem, kreeg ik de logo's van de radiostations niet meer te zien. Raar maar waar, enkel van 1 zender (MNM) kan ik het logo nog zien. In de nieuwe Passat van mn vrouw stelt zich hetzelfde probleem.

Dus de vraag aan jullie: aan wie ligt dit? Als we veronderstellen dat het aan ons Columbus mediasysteem ligt waarom komt dan nog wel het logo van MNM door. Of ligt het aan de radiostations zelf? Dit laatste kan ik me moeilijk voorstellen....
 
Bij instellen van de huidige stations kwamen ze vanzelf mee. Maar zag dat je ook de radiologo's kan downloaden.

Ik denk daaruit te begrijpen dat de logo's in de Columbus zijn opgeslagen en aan het radiostation worden gekoppeld zodra je die instelt. Misschien zijn de logo's van de stations niet vanzelfsrekend gekoppeld aan de bestaande logo's.

Ben geen expert, dus misschien liggen degenen die dat wel zijn nu al dubbel van het lachen, maar zou zelf eerst proberen de logo's te updaten via de update portal.
 

FrankSk

Nieuw lid
Mijn Octavia FL met Amundsen heeft hetzelfde probleem. Na upgrade naar DBA+ zijn de meeste logo's van vrt ( oa vrt1, vrt2, ..) verdwenen, en ik krijg ze niet terug ingeladen. Een paar hebben de overgang overleefd, en bij de commerciele radiostations komt het logo ook binnen. Zo te zien dus vooral VRT probleem.
 

jongetje

Forumguru
Dat zijn gewoon de logo's als plaatje die je dan handmatig kunt koppelen.
De logo's zijn in de software van de radio gekoppeld aan het zender ID. Blijkbaar hebben ze een ander ZenderID meegegeven op DAB+ en krijg je daardoor het logo niet te zien.
 

dirkie996

Forumguru
Hier hetzelfde probleem, zal deze week eens proberen om de logo's die ik al op 'n usb-stick gezet heb op de Amundsen te krijgen.
 

FrankSk

Nieuw lid
FAQ op website VRT :

Ik zag vroeger logo’s en die staan er nu niet meer?
De VRT stuurt via DAB+ correcte en dynamische visuele slides door met info van wat nu in de ether is en de juiste logo's. Sommige radiofabrikanten gebruiken echter zelf statische voorgeprogrammeerde radiologo’s in plaats van deze dynamische info. Daardoor zijn op sommige toestellen en voor sommige radiomerken sinds de overschakeling naar DAB+ geen of verouderde logo’s te zien (geldt voor Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM.)
De VRT sensibiliseert actief de fabrikanten of hun toeleveranciers (zoals bv Phonostar) om deze zo snel mogelijk te laten updaten.
De eindgebruiker kan in sommige gevallen ook manueel de logo’s aanpassen door de logo’s te downloaden en via SD card over te brengen naar de radio. Voor meer informatie over hoe dat kan, kan u de handleiding van uw toestel raadplegen of kan u terecht bij uw verkoper of de producent van uw radiotoestel.

Ik krijg de informatie over de gespeelde nummers niet of onvolledig?
De VRT heeft gemerkt dat een beperkt aantal ontvangers ook problemen ondervinden met de dynamische bestanden die VRT meestuurt. Zo zijn bij sommige ontvangers in Volkswagen en Skoda enkele problemen gesignaleerd, waarschijnlijk ivm grootte van bestanden. VRT werkt momenteel aan een oplossing in direct contact met de fabrikanten.

Ook bij zeer recente Pure-ontvangers blijkt de chip niet in staat om de slides weer te geven die uit de Norkring DAB-headends komen (geldt dus ook voor niet VRT-zenders). De chipset fabrikant en headend fabrikant zijn hierover in direct contact om een oplossing te zoeken

Logo's worden dus wel degelijk meegestuurd in DAB+, alleen loopt het zo te zien hier en daar toch fout.
Wel raar dat sommige logo's wel doorkomen, en andere niet.
Zal de ontbrekende logo's op kaartje of usb zetten, en inladen in mijn amundsen.
 

BrechtM

Nieuw lid
Misschien komt het binnenkort in een software update voor je infotainment.
http://updateportal.skoda-auto.com/
Zenderlogo's worden daar expliciet vermeld als een mogelijk onderdeel van updates.

Wanneer ik mijn VIN opgeef meldt de website dat er nog geen updates zijn. Ik kan wel een bestand downloaden met daarin alle Belgische zenderlogo's: zo hoef je ze zelf niet meer op te zoeken. In het bestand staat vermeld dat de logo's aangeleverd worden door phonostar.
 

andrehj

Forumguru
Ik snap niet dat je die zenderlogo's moet downloaden. Op de Columbus van mijn S2 verschijnen ze automatisch, want deze logo's worden gewoon met de datastream van de DAB-zenders meegezonden. Bij de Duitse zenders gaat het nog veel mooier, daar krijg je zelfs de CD-covers van de afgespeelde liedjes in beeld of extra info over bijvoorbeeld het weer.
Dat je dus voor FM-zenders zo'n logo zou kunnen downloaden snap ik, maar voor DAB begrijp ik er helemaal niets van.
 

jongetje

Forumguru
Ik weet niet hoe dat bij de columbus gaat, maar op mijn Amundsen worden de logo's in de zenderlijst weergave uit het geheugen gehaald. Als je de zender toont dan zie je het logo dat wordt meegestuurd. Als er dus geen logo voor dat zenderID in het geheugen staat dan moet je die er handmatig inzetten.

Voorbeeld is Decibel waarbij alleen voor de NH versie een logo is en niet bij de ZH versie omdat die een ander ID heeft, en daardoor ook alleen de NH versie overschakelt naar FM en de ZH versie niet).
 
Bovenaan Onderaan