Verrassing set velgen met winterbanden

pdp2

Nieuw lid
Mijn vader's Yeti 1.2 TSI/DSG Elegance is uitgerust met 225/50/R17 zomerbanden op 17" Dolomite velgen.
Nu wil de familie hem verrassen met een set velgen voorzien van winterbanden.
Wij dachten aan nog zo'n set 17" Dolomite velgen (pa vindt gewone metalen velgen maar niets) met winterbanden van dezelfde maat als voornoemd of kleven daar bezwaren aan (bijv. de onmogelijkheid van sneeuwkettingen) ?

Eventueel andere suggesties (kleinere maat velgen en/of banden) ?

Groet,
paul
 

turboturbo

Forumguru
(pa vindt gewone metalen velgen maar niets)
Je bedoelt 'gewone stalen velgen' denk ik...?

Goed idee van jullie, zeker met een dergelijke breedtemaat (225) is het heel handig om winterbanden te nemen, gezien brede banden lastiger grip hebben in de sneeuw (dan smallere)
 

pdp2

Nieuw lid
Inderdaad, bedoelde ik stalen velgen ;)

Ik begrijp verder uit je reaktie dan we voor smallere winterbanden dan 225 zouden moeten gaan. Maar in dat geval zijn die 17" Dolomite velgen dus een verkeerde keus of niet soms? Welke velgmaat en bandenmaat zijn dan wel te prefereren?
 

turboturbo

Forumguru
Nee hoor, ik refereerde naar het feit dat tegenwoordig maten als 225 breed gangbare / standaard maten zijn voor auto's, waar auto's vroeger met veel dunnere maten banden rondreden.
Dat betekent dat als je gewone (zomer) banden gebruikt 's winters in sneeuwomstandigheden, van 225 breed, je relatief meer last zal hebben van beperkte of slechte grip, vergeleken met een dunnere band*. Zorg je dat je winterbanden hebt in de maat 225, dan heb je dat probleem denk ik absoluut niet. Juist bij breedtematen als deze, is een winterband dus aan te raden, zou ik zeggen....

Je kunt dus rustig 225 brede winterbanden nemen, hoor.

Zelf heb ik wel een iets smallere maat voor mijn Fabia (1cm smaller :tongue:; 185 ipv 195) winterbanden dan m'n zomerset. De algemene regel gaat immers in alle gevallen wel op: *dunnere banden is meer druk per cm2 = meer grip. Maar onder een Yeti zou ik bijv. geen 165 leggen :rolleyes:; m.a.w. je moet geen fietswieltjes onder zo'n auto hebben...
 

Bakkertje

Forumguru
Afhankelijk van de breedte van de velg (uitgedrukt in J) kunnen er eventueel ook smallere banden op 17 inch wielen.
p.s. Leuke verassing (voor vaderdag?) da's weer eens wat anders dan de zelfgemaakte asbak, boekensteun, fotolijst, tekening enz..
 

pdp2

Nieuw lid
Als ik het goed heb hebben de huidige Dolimite de volgende specificaties:

7.0J x 17"

Is er ergens na te gaan welke banden zoal op welke velgen passen?

Gr
Paul
 

Witte Yeti

Actief lid
Misschien heb je hier nog iets aan, staat in de gebruikershandleiding:

Geldt voor wagens met voorwielaandrijving
Sneeuwkettingen mogen alleen om de voorwielen worden gelegd.
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende
velg-bandcombinaties toegestaan:

Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
6J x 16 50 mm 205/55
7J x 16 45 mm 205/55
6J x 17 45 mm 205/50

Geldt voor auto's met 4-wielaandrijving.
Sneeuwkettingen kunnen op de voorwielen gebruikt worden, zoals bij wagens met
voorwielaandrijving. bladzijde 224, ’Geldt voor wagens met voorwielaandrijving’.
Om de tractie (starteigenschappen) te verhogen, is het gebruik van sneeuwkettingen
ook op de achteras (d.w.z. gelijktijdig op voor- en achteras) voor volgende velg/bandcombinaties
technisch toegelaten:

Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
6J x 16 50 mm 205/55
7J x 16 45 mm 205/55
6J x 17 45 mm 205/50

De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende
velg/bandcombinaties toegestaan:

Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
7J x 16 45 mm 215/60
7J x 17 45 mm 225/50

Bij gelijktijdig gebruik van sneeuwkettingen op voor- en achteras is het maximale
gewicht tot 50 km/u begrensd.
Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter dan 12mm
zijn.

Een 205-band is vaak goedkoper omdat deze meer verkocht wordt...let op de dotcode als je banden koopt, dit is de fabricagedatum van de band in 4 cijfers (week + jaar) bv 1012 = week 10 jaar 2012
 

turboturbo

Forumguru
225/50/17 kan dus prima op die Dolomite velgen van 17", als ik het overzicht hierboven zo lees, wil je ooit ook nog sneeuwkettingen kunnen omleggen.
Maar misschien is het goedkoper om een 16" velg (6J of 7J) te nemen, heb je meer keus welke band je wilt (en idd; veel voorkomende maten kunnen tientjes voordeliger zijn)
 

mikehotel

Actief lid
Je kunt beter winterbanden in een smallere maat te nemen. Je hebt dan een grotere druk per wiel en daarmee gemakkelijker grip in sneeucondities. Ervaring met mijn vorige auto spreken wat dat betreft boekdelen: winterbanden 17" 225 breed op een Audi A4 Quattro was in sneeuw qua grip (en remmen!) een stap terug ten opzichte van 16" 205 breed. Wegligging was bij de 17" wel strakker door de lagere wang, maar dat woog mijns inziens niet op tegen de betere prestaties van de 16" in sneeuwomstandigheden.
 

pdp2

Nieuw lid
Al met al lijkt het er nu op dat een 16" velg t.o.v. een 17" inch velg (bijv. Dolomite velg) de betere keus is, en wel tesamen met een 205 brede winterband.
Bedankt voor alle feedback & suggesties!
Nu nog een leuke, passende licht-metalen 16" (Skoda ???) velg zien te vinden, anders wordt het 'nood gedwongen' toch nog een stalen velg :(
 

Bakkertje

Forumguru
Er staan meer dan genoeg wielen op marktplaats, 5x112 is de steek, ET waarde weet ik zo niet maar dat kun je vast wel vinden ergens..
 

TurboBooster

Forumguru
Alle lichtmetalen velgen die geschikt zijn voor Skoda, VW en Audi komen hiervoor in aanmerking.
Steek 5x112
ET 45
Ik zou gaan voor 16 inch.
6.5 of 7 inch breed.
Diverse fabrikanten met meer dan 100 types.
 

Leon54

Actief lid
Ik heb nu Annapurna velgen, 17 inch onder de Yeti en heb voor de winter een set Spitzberg 17 inch aangeschaft. Daar komen gewoon 17 inch winterbanden onder in de maat 225 breed. Mijn vorige Seat had dat ook en nooit problemen gehad, reed uitstekend in de winter ! Voordeel: het staat net zo goed dan de originele velgen...
 

Constant

Erelid
225/50/R17 heeft prima grip in de sneeuw bij goede kwaliteitswinterbanden, ik ben er een steile besneeuwde hellingen mee op en af gekomen, over stuifsneeuw en ijzel zonder te slippen, dit was nooit gelukt als de verhalen waar zouden zijn over brede winterbanden (vaak worden argumenten geciteerd die te maken hebben met het verschil tussen smalle en brede zomerbanden in de sneeuw). De keuze voor smallere banden wordt vooral aangeraden vanwege:
- in diepe verse sneeuw (bijv. een boerenlandweg) hebben smalle winterbanden een voordeel omdat ze beter in de sporen zakken. In hoeverre je dit nodig hebt, verschilt per persoon, in landelijke gebieden kan R16 een betere keus zijn.
- de krapte in de wielbak voor sneeuwkettingen bij R17 waardoor er duurdere (plattere of tracks) sneeuwkettingen nodig zijn op wintersport, die tevens minder goed zijn dan de traditionele 12 mm kettingen,
- R16 is aanzienlijk goedkoper dan R17,
- 225/50/R17 is een niet veel voorkomende maat, daarmee duurder dan menig andere R17

Er is voor beide wat te zeggen, ik denk dat zowel R16 als R17 een goede keus kan zijn. R17 is wel aanzienlijk duurder.....
 
Bovenaan Onderaan