Verruil Citroen C4 voor Skoda Octavia

YUe59GMU-OA6

Actief lid
Even voorstellen,

Aangezien ik zo'n 80.000 km per jaar doe, probeer ik altijd het maximum uit het beschikbare budget te halen om er ook comfortabele ritten van te maken.

Mijn werkgever vereist een diesel en ik wil graag een (half)automaat. Met nog een beetje luxe binnen budget, kwam ik met die combinatie tot nu toe meestal uit bij de Franse merken. Mijn twee voorlaatste auto's zijn een Citroen C4 Grand Picasso en een C4 hatchback. Bij beide was ik erg te spreken over het comfort, maar niet over de kwaliteit. Naast elektronische storingen, lukte het ook nooit de wagens compleet trillingsvrij te maken.

Dit keer was ik op basis van veel rekenen rond met name de opties, uitgekomen op de Top 2 waarmee ik testritten wilde maken gaan: de Peugeot 308 SW 2.0 HDi en de Skoda Octavia 1.6 TDI.

Met het vooroordeel dat het waarschijnlijk toch wel de Peugeot zou worden, deed ik twee proefritten op één dag. Voor de Elegance DSG moest ik naar Amersfoort en voor de 308 2.0 automaat moest ik naar Hengelo.

Eerst de Octavia; Wauw! Overtuigende kwaliteit. Een prima instelbare zitpositie en leuke toeters en bellen (Columbus, keyless entry, elektrische stoelen) met veel ruimte. DSG was voor mij ook een openbaring. De wagen lag als een blok op de weg. Jammergenoeg klonk de diesel wel erg door bij accelereren en lijkt daardoor minder verfijnt dan bij Peugeot/Citroen, waarbij je niet bewust bent van het type motor.

Mijn eerste keus 308 viel echter zwaar tegen; met mijn gedachten nog bij de Octavia proefrit, kon ik geen goede zit vinden (hoofd tegen het dak met mijn 1,87m), kon niet wennen aan het kleine stuur en dat je niets zag van de motorkap, er was vrijwel geen beenruimte achter me, en het langzame, onlogische touchscreen waar men alle functies achter had gegooid leek me niets. Wel een heerlijk stille en snelle motor.

Dus vandaag is de bestelling er eindelijk doorheen; met hulp van de leasemaatschappij die de wagen net binnen mijn budget bracht zonder opties overboord te moeten gooien, wordt mijn volgende leasewagen een Octavia 1.6 TDI Elegance Businessline DSG hatchback, met Functie pakket, Travel pakket, Lane Assist, Drive set up, Elektrisch verstelbare voorstoelen, Optical Parking Assistent, Verwarmbare voorruit, DAB, Ruitenwisser achter en Sunset, in Brilliant silver en lederen bekleding (twv 1900,- achteraf).

Voor de lederen bekleding ga ik einde van deze maand shoppen bij RGS in Baarle-Nassau, omdat er volgens hun erg veel kwaliteitsverschil zit tussen 'overbewerkt' standaard leer, of 300,- meer uitgeven voor veel betere kwaliteit en meer keuze.

Aflevering eind april : ...het worden een aantal moeilijke maanden!
 

jalex_h

Forumguru
Welkom. Mooi verhaal. Succes met het wachten.
Heb je de wagen ook in Amersfoort (Hoogland) besteld?
 

Cordoba

Forumguru
Welkom @YUe59GMU-OA6 :bloemen:Behoorlijk wat opties die je op je O3 krijgt, behalve leer, ook stoelverwarming, of ben je steeds zo kort uit de auto dat je stoel toch nooit koud wordt? RGS is volgens mij een leer-inbouwer die hier nog niet bekend is, de meesten hebben volgens mij leer van Alba. Misschien vooraf die site eens doorkijken zodat je beter kunt vergelijken met wat RGS te bieden heeft.
 

YUe59GMU-OA6

Actief lid
Welkom @YUe59GMU-OA6 :bloemen:Behoorlijk wat opties die je op je O3 krijgt, behalve leer, ook stoelverwarming, of ben je steeds zo kort uit de auto dat je stoel toch nooit koud wordt? RGS is volgens mij een leer-inbouwer die hier nog niet bekend is, de meesten hebben volgens mij leer van Alba. Misschien vooraf die site eens doorkijken zodat je beter kunt vergelijken met wat RGS te bieden heeft.
Ja lekker hè al die opties!? Vandaar mijn keuze voor de Octavia. Ik dacht eerst een aantal opties van de C4 te moeten missen (bandenspanningsindicator, meedraaiende koplampen) maar óók deze zijn standaard. Ook de stoelverwarming vóór is standaard en stel ik zeer op prijs. Het enige dat ik aan opties zal missen is de programmeerbare cruisecontrol in de C4. Daar kun je 5 standaard snelheden inzetten (50, 70, 100, 120, 130), waartussen je simpel op het stuur kunt schakelen. Heel relax.

Wat het leder betreft; ik heb er geen verstand van, maar in het verleden was ik soms was ik erg teleurgesteld over de kwaliteit van het leer. Het was dan geen leer van het luxe niveau Mercedes/BMW. Het was wel leer, maar voelde plastic-achtig aan, als gladgetrokken nep-leer; dat wil ik vermijden in deze wagen.

De site van Alba (ik meen de standaardkeuze van de importeur) was me bekend. De dealer laat een kleurenwaaier zien en vraagt naar welke kleur stiksel. dat geeft me niet veel keuze en inzicht. Op http://lederdirect.nl/ laat RGS een deel van het gamma zien. Dat je o.a. verschillende kleuren kunt combineren in vlakken, stiksels, biezen, logo's(?), maar met name de verschillende leer-soorten.

Er staat niet op de site vermeldt waarom de ene leersoort 1500,- kost en waarom je voor sommige anderen tot 300,- moet bijbetalen.

Dus na mijn belletje daarover kreeg ik uitgelegd dat er meer dan 600(!) kleuren te krijgen zijn en dat, hoe minder het leer bewerkt wordt (met patronen, de verflagen, beschermingslagen), hoe hoger de kwaliteit is.
Waar het leer vandaan komt (bijv. Italië) schijnt ook veel uit te maken.

Volgens de man aan de telefoon staat 250,- meer uitgeven, garant voor een 3x hogere kwaliteit. Die keuze heb ik niet bij de dealer gehoord, dus ga ik binnenkort bij RGS kijken of ik het verschil merk.
 

Cordoba

Forumguru
OK, duidelijk dat verhaal over het leer. Ik denk dat het kwaliteitsverschil waar je het over hebt, meer komt door de 'leverancier' van het leer: runder, varkens, of het zogenaamde 'kippenleer'.

Cruisecontrol is denk ik een totaal andere manier van gebruik. Als je bijvoorbeeld in rijtje over een 50 km weg sukkelt, waar de voorste auto maar 45 rijdt, is dat met het VAG-systeem weer makkelijker. Als je dan 45 rijdt, stel je dat in als CC-snelheid en blijf je mooi 45 rijden in het rijtje, en bijv. na een rotonde kun je met één keer de 'resume' knop in één keer terug naar de laatst ingestelde snelheid. Overigens als je de luxe uitvoering hebt (adaptive CC), dan kun je in het voorbeeld hierboven wel gewoon de ingestelde 50 km/u gebruiken, dan regelt de auto zelf de snelheid terug naar de snelheid van de voorganger.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier!
En uiteraard een goede keuze om bij Skoda te gaan shoppen .. (zegt de vent die ene VW in bestelling heeft)

80k km per jaar is wel heel veel ik kan me voorstellen dat je dan andere eisen stelt aan je comfort dan de gemiddelde leaserijder :D
 

YUe59GMU-OA6

Actief lid
@Cordoba Bedankt voor de tip wat CC betreft, ga ik proberen. Overigens is Adaptive CC is niet leverbaar in combinatie met een TDI.

Varken? 'Kippenleer'? Ik bedoel -denk ik- het onderscheid tussen (gedeeltelijk) PE nep-leer, de verschillende kwaliteitsniveaus runderleder, en het super-zachte nappaleer (verschillende diersoorten).

Ik had een 12 jaar oude Saab 9-5 met 270.000km op de teller, waarvan het dikke leer er nog prachtig mooi uitzag en heerlijk aanvoelde.


@Bakkertje met 80.000km/jaar leef je voor een groot gedeelte in de auto; dat is m'n huidige wagen aan te zien. Dus heb ik het goede voornemen om in de Octavia niets meer te (laten) eten óf drinken. Ook boodschappen mogen niet meer op de achterbank, alleen achterin.
Enne, overige smerige gewoontes :itwasntme: ook niet meer! Deze ga ik netjes houden.
 

jalex_h

Forumguru
Dus heb ik het goede voornemen om in de Octavia niets meer te (laten) eten óf drinken. Ook boodschappen mogen niet meer op de achterbank, alleen achterin.
Enne, overige smerige gewoontes :itwasntme: ook niet meer! Deze ga ik netjes houden.
Yeah right.... Doe ik ook elke keer maar de rest van de familie heeft er lak aan, lijkt het wel.
En ja, ik hou dat voornemen ook nooit lang vol...
 
Bovenaan Onderaan