Verschil Cruise Control versnellingsstapppen tussen diesel, benzine en gas?

Falcon

Donateur
Ivm schade aan mijn auto, heb ik sinds gisteren een O2 HB TDI als vervangend vervoer mee. Eens wat anders, maar wat wen je snel aan.. automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, climate control, leave home function en parkeersensoren, jumbobox etcetra :)

Maar 1 positief ding wat mij opviel en wat ik niet heb is de combinatie van diesel met de standaard cruise control.

Wat ik bedoel is: Je zet je cruise control op 100 en geeft via de hendel 1 tikje (indrukken en loslaten) zodat hij iets sneller gaat. Bij mijn O2 combi op Benzine/Gas voelt dit als meer een stoot. Bij deze diesel gaat dit zo ongelooflijk soepel dat ik eerst dacht dat het knopje niet werkte.

Nu vraag ik mij af of ik die soepelheid ook met mijn O2 zou kunnen krijgen, maar dan in combi met een benzine/gas motor.

Vaag verhaal he? :)
 

bat

Lid
Eens wat anders, maar wat wen je snel aan.. automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, climate control, leave home function en parkeersensoren, jumbobox etcetra :)
Je hebt toch zelf een Eleance, daar zitten die dingen toch ook standaard op (met uitzondering van de dimmende buitenspiegels). Ik heb ze tenminste op mijn Elegance niet hoeven bijbestellen...
 

Wallie

Lid
Volgens mij is het niet zozeer de diesel, in mijn Fabia I, 1.9TDI ging het ook met een schok(je), nu in m'n FII 1.9TDI gaat het veel soepeler, moest ik eerst ook kijken of hij wel wat deed.
 

Falcon

Donateur
Je hebt toch zelf een Eleance, daar zitten die dingen toch ook standaard op (met uitzondering van de dimmende buitenspiegels). Ik heb ze tenminste op mijn Elegance niet hoeven bijbestellen...

Deze opmerking snap ik niet.. het gaat hier helemaal niet over deze zaken. Dit was gewoon een opmerking dat als je die opties hebt gekozen en je krijgt vervangendvervoer mee zonder deze opties, je er achterkomt dat je ze snel mist.
 

Falcon

Donateur
Volgens mij is het niet zozeer de diesel, in mijn Fabia I, 1.9TDI ging het ook met een schok(je), nu in m'n FII 1.9TDI gaat het veel soepeler, moest ik eerst ook kijken of hij wel wat deed.

Interresante wending. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Skodarijders.
 

Ronnie

Forumguru
Interresante wending. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Skodarijders.
Ik denk dat het (gevoel)verschil zit in het feit dat de diesels een hoger koppel hebben en het proces vloeiender verloopt, bij een benzine moet de gasklep verder open om hetzelfde vermogen te genereren en voelt dit aan als een versnelling.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou het verschil in eerste instantie ook in het koppel zoeken. Ik merk met mijn 1.8TSI ook niets van een schok(je), behalve dat de snelheidsmeter een pietsje hoger komt te staan. Uiteraard is dat wel anders als ik het knopje ingedrukt houd... :grin:
 

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij is het niet zozeer de diesel, in mijn Fabia I, 1.9TDI ging het ook met een schok(je), nu in m'n FII 1.9TDI gaat het veel soepeler, moest ik eerst ook kijken of hij wel wat deed.

Ik denk dat het inderdaad aan de soort motor ligt. Want bij mijn 1.2 12V gaat het met een schok dat versnellen. Je voelt 'm echt behoorlijk versnellen.
 

Rallye

Forumguru
Deze opmerking snap ik niet.. het gaat hier helemaal niet over deze zaken. Dit was gewoon een opmerking dat als je die opties hebt gekozen en je krijgt vervangendvervoer mee zonder deze opties, je er achterkomt dat je ze snel mist.

Volgens mij is de verwarring dat "bat" uit je post afleidt dat je de genoemde zaken niet op je eigen auto hebt, terwijl jij bedoelt dat je ze mist nu je ze in de leenauto niet aantrof..... en je ze in je eigen auto juist wel hebt.

Bij mij merk ik wel duidelijk versnelling met een tikje op de cruise control. Het is echter bepaald geen schok.
 

bat

Lid
Inderdaad, verkeerd begrepen dus.

Overigens heb ik in mijn TDI vaak het idee dat een tikkie terug niet opgepakt wordt (hij vertraagt wel even, maar klimt meteen weer naar de sneldheid voor het tikje).
 

JeeWee

Actief lid
Eens wat anders, maar wat wen je snel aan.. automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, climate control, leave home function en parkeersensoren, jumbobox etcetra :)

Ach, je kunt het ook zo bekijken: je waardeert het door jezelf samengestelde pakket enorm als je weer terugkeert in je eigen auto ;)

Mij viel bij de wissel naar een vervangende Skoda Octavia ooit op dat mijn eigen bestuurdersstoel veel dichter op de wagenbodem gezet kon worden ('diepere zit') dan het leenmodel. Bij navraag zou ik, volgens de dealer, mijn stoel gesloopt hebben en m door een vergrendeling hebben 'gedrukt'. Whatever, mijn stoel kan prima omhoog en weer terug in de door mij als zeer prettig ervaren 'diepe' stand.

On topic: persoonlijk vind ik de versnelling middels de cruise-controlbediening wel prettig; het is een beetje alsof je een turbo-gevoel krijgt dat de 1.6 MPI-met-gas absoluut niet heeft. Een klein duwtje in de rug ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou het verschil in eerste instantie ook in het koppel zoeken. Ik merk met mijn 1.8TSI ook niets van een schok(je), behalve dat de snelheidsmeter een pietsje hoger komt te staan. Uiteraard is dat wel anders als ik het knopje ingedrukt houd... :grin:

Heel raar... sinds de Skodameeting heb ik ineens wél een schok(je) als ik een keer op het +-knopje druk... :D

Blijkbaar voel je het schokje óf als je relatief weinig vermogen/ koppel hebt (omdat de auto dan relatief hard moet werken), óf juist als je veel vermogen/ koppel hebt (omdat de auto dan gretig reageert).
 

Vacaro

Senior Member
Ik voel bij mijn O2 1.9TDI dat auto wel versnelt maar dit gebeurd inderdaad heel soepel.
Als je echter even rem aanraakt en afgaat tot 100km/h en dan terug aanzet gaat ie wel alsof je volgas geeft naar eerder ingestelde snelheid, maar wel zonder schok.
Werkt bij mij dus allemaal heel soepel., zoals het zou moeten.
 
Bovenaan Onderaan