Verschil Greentech en Greenline

Ik kom er niet helemaal achter, maar wat is precies het verschil tussen de Greentech en Greenline?

Is het echt alleen dat bepaalde opties van de Greenline standaard in de Greentech zitten en de Greentech banden met een lagere rolweerstand en een langere eindoverbrenging heeft? Of is er meer?

Ik kom er niet achter namelijk...

Smeeuwis

Donateur
Greentech is/was een meer algemene aanduiding voor schonere motoren, zowel diesel als benzine. Wat de specifieke kenmerken zijn durf ik niet te zeggen.

De O3 Greenline was een speciale uitvoering voor NL, gebaseerd op de normale 1.6 TDI Ambition: zesbak, sportonderstel, aerodynamische aanpassingen, andere eindoverbrenging en nog wat zaken. Deze was op de markt om aan de toen geldende normen voor 14% bijtelling te kunnen komen en zo meer te verkopen. De allereerste Greenlines waren er alleen als 5-deurs hatchback en mochten geen aanhanger trekken, later kwamen er ook combi's en mochten ze tot 1000 kg trekken. Ik heb er één uit de allereerste lichting gehad, een Greenline Businessline.

Onder andere de Renault Mégane en Peugeot 308 waren toen grote concurrenten in dit segment vanwege die 14% bijtelling.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Klopt, maar het gaat hier om een 1.0 TSI en bij mijn weten is die nooit als Greenline te koop geweest

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Volgens de Autoweek database zijn er idd alleen Octavia GreenLines met de 1.6 TDI uitgebracht @hemi24

GreenTech daarentegen wordt tegenwoordig voor bijna elk model wel gebruikt, zelfs voor de 2.0 TSI RS :deuk:
Ik zou dus niet te veel waarde hechten aan dat GreenTech labeltje, de techniek die daarmee gepaard ging in het verleden is nu standaard (en zit dus daarmee op elke uitvoering).

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Dat klopt, de Greenline was ALTIJD een 1.6 TDI. Het Greentech label werd op veel meer motoren/uitvoeringen geplakt.

Canon-Eye

Forumguru
Voor de volledigheid: de eerste Greenline was de Fabia 1.2TDI - een veel verkochte versie vanwege 0% BPM en gedurende een jaar of 5 ook €0 motorrijtuigenbelasting. Met afstand de ruimste auto in zijn prijsklasse, vooral als combi.
Ik heb er van 2011 tot 2018 met veel plezier in gereden. :jaja:

Canon-Eye

Forumguru
Dat bestrijd ik niet, @hemi24 - ik schreef alleen dat de Fabia als eerste met een Greenline versie kwam (nl. in 2008).
Voor zover ik kan nagaan kwamen de andere in 2009 of later en het zou me niet verbazen als dit gebeurde n.a.v. het succes van die F2 GL.

Bovenaan Onderaan