Verschil in accelareratiesnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

neoproject

Actief lid
Hey,

Ik vraag me af of er werkelijk een verschil zou zitten in een 1.4 TDI 70PK en een 1.9TDI 105pk in de acceleratie van 0 tot 70Km per uur?

Ik heb nog nooit met een andere auto gereden dat mijn 1.4TDI en een oude GOLF 1.6D. Met mijn fabia heb ik niet echt het gevoel dat ik hard wordt afgereden wanneer ik een sprintje optrek aan de lichten, in tegendeel. Heeft iemand praktijkervaring met een 1.4 en 1.9 om het verschil aan te geven?

Ik zou wel een zwaardere motor willen hebben om bv van 80 vlot naar 120 te kunnen trekken. Soms gebeurd het dat ik dan even in een gat terecht kom tot de turbo aanschiet, soms wat laat om veilig weg te vliegen :)
 

mister9

Actief lid
Ik rij zelf in een fabia combi 1.9 tdi. Ik heb ook proefgereden in een 1.4 tdi, en ik kan je zeggen, het verschil is toch wel behoorlijk. Ik moet contstant oppassen dat ik niet te hard rij. Sprint van 80 naar 120 gaat zeer rap. En naar de 140, en naar de 160 en.... Echt behoorlijk wat trekkracht. Hoeveel het sneller gaat dan de 1.4 kan ik niet zeggen, maar zeker in z'n 2, 3 en 4 wordt ik behoorlijk mijn stoel in gedrukt. Maar om het verschil eens te voelen zou ik zeggen, maak eens een proefrit in een 1.9 tdi.
 

neoproject

Actief lid
Ja ik zou eens een proefrit moeten doen. Soms bedenk ik me dat ik beter even had doorgespaard voor een 1.9TDI maar helaas :)

Ik vind wel dat die 1.4TDI behoorelijk wat trekkracht heeft bij het versnellen vanuit stilstand maar een beetje onbezonnen, agressief en kort. Je moet dan al heel snel naar 3de schakelen, dan kan je even doortrekken.
 

mister9

Actief lid
Volgens mij is de 70 pk 1.4 de lichtste 1.4 tdi. Je hebt ook de 75 pk en de 80 pk. Dus dat scheelt ook wel iets. Het verschil met de 70 pk met de 105 pk zal dus wel behoorlijk zijn. Wat mij met het proefrijden opviel was dat de 1.4 in z'n 2 inderdaad behoorlijk wat trekkracht had, maar dat dit in z'n al een stuk minder was. En in z'n 4 bijna helemaal weg. Je vesnelt natuurlijk nog wel, maar de bekende duw in de rug was er niet meer. Met de 1.9 blijft ie "duwen". In z'm 5 wat minder natuurlijk, maar dan nog versnelt ie echt behoorlijk snel. Als ik achter een vrachtwagen hang duik in geregeld een gaat in tussen 2 auto's op de linkerbaan. En dat gaat heerlijk.
 

joergarms

Senior Member
mocht je nu die 1.4 tdi nog wat feller willen, dan kun je altijd nog een chipkuurtje overwegen. Kosen rond de 500 euro, maar dan merk je echt duidelijk verschil. Het standaard koppel van 190 Nm gaat naar zo'n 240 Nm.
Pk.s van 70 naar 95 schat ik.
Dat is echt de moeite waard, en op de momenten dat je dat vermogen niet aanspreekt, bij normaal rijden dus, loopt ie nog zuiniger dan eerst.
Ik zou het wel weten!!
 

mister9

Actief lid
Nadeel van de 1.4 blijft alleen, het is en blijft een 3-cilinder, gechipt of niet. De 4-cil van de 1.9 draait toch wat mooier.
 

joergarms

Senior Member
ja klopt, al is dat wel heel persoonlijk, ik vind namelijk dat vinnige geluid van een 3 cilinder ook wel wat hebben, weet alleen niet hoe dat op de lange afstanden is, heb niet bepaald lang in een 3 cilinder gereden.
 

neoproject

Actief lid
Op lange afstanden doet hij het heel goed. Mooie snelheden kunnen aanhouden toen we naar Italië reden dus dat is zeker niet het probleem. Wanneer je rustig rijdt in een lage vitesse lijkt de motor een beetje brommer-achtig maar wanneer je hem in toeren jaagt veranderd hij in een klein deuveltje :)

Ik denk niet dat ik hem ga laten chippen ivm garantie, slijtage, verzekering(kosten) etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan