Verschil in km's via boordcomputer en dagteller

Cordoba

Forumguru
Ik heb nu een paar keer in een goede maand tijd gehad, dat het aantal km's dat ik volgens de dagteller en de boordcomputer heb gereden verschilt. :eek:oo:

Ik heb de gewoonte om bij het tanken zowel de dagteller als geheugen 2 van de boordcomputer te resetten. Op deze manier kan ik ook in één oogopslag zien hoeveel km's ik al met een tank heb gereden, en via boordcomputer kan ik andere zaken zoals verbruik en gem. snelheid van een tank brandstof in de gaten houden.

Een poos terug, zat er bij het tanken een verschil van 100 km in afstand van wat ik gereden zou moeten hebben, en wat de boordcomputer aangeeft. Dat verbaasde me, maar ik ging er vanuit dat ik ergens een schrijf/leesfout had gemaakt. (gegevens waren al gereset, dus niet meer te controleren). Dit weekend kwam ik opnieuw een verschil tegen, deze keer van 10 km (resp. 330 en 340 km afgelegd op deze tank brandstof). :1884: Dit verbaasde me nogal, en ik kan het op geen enkele manier logisch verklaren.

Mijn vragen zijn de volgende:
- heeft iemand anders al eens een verschil tussen dagteller/kmstand en boordcomputer meegemaakt?
- wat was de oorzaak, of heeft iemand een idee over een mogelijke oorzaak.

Auto waar het om gaat is een Fabia I 1.4 16V Creation Combi uit 2003 (BBY motorcode)
 

Ted

Forumguru
Duidt op storing over je kabels! Interferentie of een slechte accu waarvan de starspanning beneden de kritische grens komt van de handhaving van je elektronica. Bij mijn dochter's Polo werd bij het inschakelen van de xenon het eerste de dagteller gestoord waardoor deze zich resette. De gewone teller blijft dan altijd in stand. Wellicht is je kabelboom weggeteerd als de modificatie niet is aangebracht. Kijk maar eens verder op deze forum wat dat betekent en hoe los je dat op. Mijn Creation heb ik verleden jaar deze modificatie zelf aangebracht en dat bleek hard nodig omdat deze vol water stond en gelukkig nog geen schade had gegeven.
 

Cordoba

Forumguru
Ted, dank voor je antwoord, mogelijk is mijn accu inderdaad in zijn laatste levensfase. Water in de bekabeling is niet van toepassing: het probleem trad juist op in een extreem lange droge periode, en mijn auto is vanwege andere probleempjes juist uitvoerig gecontroleerd op dit soort zaken. Overigens komt mijn Creation niet in aanmerking voor de modificatie volgens de dealer. (blijkbaar net een paar maanden te jong, of iets dergelijks).
 

van_der_P

Senior Member
Is er ooit iets vervangen in de tellerklok ? Bijvoorbeeld het display of de kilometerteller, door een onderdeel uit een andere uitvoering (met een andere bandenmaat) dan die je hebt. Anders kan ik mij het niet voorstellen dat het verschillend is.
 

Ronnie

Forumguru
Middels VCDS zou je eens kunnen kijken of instrumentenpaneel juist gecodeerd is:

{Kombiinstrument}
Steuergerät Codierung
STG 17 (Kombiinstrument) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07

xxxx?: Codierzahl für Wegimpulszahl
Signalquelle: Geber für Geschwindigkeitsmesser
1 - 3775 (1.0l/37kW, 1.4l/44,50kW, 1.4l/55kW Autom., 1.4l/55kW TDI, 1.9l/74kW TDI)
2 - 3904 (1.2l/40,47kW, 1.4l/55kW Schalt., 1.4l/74kW, 2.0l/85kW, 1.9l/47 SDI, 1.9l/96kW TDI)
Signalquelle: CAN (ABS)
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben de 2e eigenaar, maar bij mijn weten is er aan de tellerklok niets veranderd. Daarnaast blijft het vreemd dat ik in een maand tijd eerst een verschil van precies 100 km bemerk, en een paar weken later precies 10 km, terwijl ik ongeveer een jaar lang (en meer dan 12000 km) geen enkel verschil heb bemerkt.

De verklaring van Ted (lage accuspanning) is eigenaardig, maar tot nu toe de enige waar ik me iets bij voor kan stellen. Tot nu toe lijk ik een uniek probleem te hebben (voor zover het een probleem is, de auto rijdt in elk geval wel normaal/goed)

@Ronnie: Voor mijn BBY-blok (1.4 16V, 75 pk benzine) zou ik dus codering 3904 moeten hebben.
 
Bovenaan Onderaan