Verschil motor 1.4 TSI Golf & Octavia

Spiegeltje

Senior Member
Wellicht een stomme vraag maar ik stel hem toch ;)

In de Skoda zitten de motoren van VW en de Golf en Octavia zijn qua onderstel etc vergelijkbaar. Toch?

Beiden zijn met 1.4 TSI DSG (90KW/122PK) leverbaar maar de Octavia heeft een hogere uitstoot dan diezelfde motor in de Golf. Hierdoor komt de Golf wel in aanmerking voor de 20% bijtelling en de Octavia niet.....:(

Zie ook http://www.volkswagen.nl/media/download/Energielabels.pdf

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
 

LenK

Forumguru
De auto waarin de motor wordt gebouwd bepaalt het uiteindelijk verbruik, uitstoot en prestaties van de motor. En natuurlijk ook de gemonteerde versnellingsbak is van invloed.
 

Spiegeltje

Senior Member
De auto waarin de motor wordt gebouwd bepaalt het uiteindelijk verbruik, uitstoot en prestaties van de motor. En natuurlijk ook de gemonteerde versnellingsbak is van invloed.
Dat begrijp ik. Maar zoveel technisch verschil is er even globaal gezien niet tussen de Golf Variant en de Octavia Combi behalve dat het natuurlijk geen Skoda is ;)
En de versnellingsbak is in beide gevallen een 7-DSG.
 

Michel

Forumguru
Zoals Neptukker al aangeeft: leeggewicht van het voertuig, maar waarschijnlijk ook zaken als frontaal oppervlak/luchtweerstand, rolweerstand, andere versnellingsbakverhoudingen etc.
 

Sand3r

Senior Member
Dat begrijp ik. Maar zoveel technisch verschil is er even globaal gezien niet tussen de Golf Variant en de Octavia Combi behalve dat het natuurlijk geen Skoda is ;)
En de versnellingsbak is in beide gevallen een 7-DSG.

Wel even in gedachte houden dat het de Golf 6 3/5-deurs is met de 20% bijtelling.
De huidige Variant valt hier niet onder. Wellicht de facelift versie straks wel?
 

I3art

Nieuw lid
De 20% bijtelling is voor auto's met een CO2-uitstoot van <140 g/Km. De Golf valt daar maar NET onder met 138 g/Km. De Golf-plus, variant en Octavia Hatchback en Combi er NET boven met 146 g/Km. Je hebt maar een klein beetje verschil in gewicht / stroomlijn / frontaal oppervlak / motormanagment nodig om met delfde motor en versnellings toch aan zo'n beetje verschil in uitstoot te komen.
Daar zou Skoda nog wat aan kunnen tweaken maar vooralsnog heb je gewoon pech.
 

Neptukker

Forumguru
De 20% bijtelling is voor auto's met een CO2-uitstoot van <140 g/Km. De Golf valt daar maar NET onder met 138 g/Km. De Golf-plus, variant en Octavia Hatchback en Combi er NET boven met 146 g/Km. Je hebt maar een klein beetje verschil in gewicht / stroomlijn / frontaal oppervlak / motormanagment nodig om met delfde motor en versnellings toch aan zo'n beetje verschil in uitstoot te komen.
Daar zou Skoda nog wat aan kunnen tweaken maar vooralsnog heb je gewoon pech.
Als toevoeging gaat het dan om de laboratorium waarde van het gemiddelde brandstofverbruik (die onrealistische meetcyclus).
Mijn eigen O2 1.4 TSI combi 6-bak heeft als werkelijke uitstoot 172 g/km, en is dus wat meer als de theorie. zie: http://www.spritmonitor.de/en/detail/329020.html?cdetail=2
 

Sand3r

Senior Member
De nieuwe Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG zal straks inderdaad in de 20% bijtelling vallen.
De overige 1.4 TSI modellen helaas niet.
 
Ik zie de banden niet staan.
Bij de meeste "groene" autos mag je geen grotere velgmaat monteren omdat het energie label dan anders is.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zie de banden niet staan.
Bij de meeste "groene" autos mag je geen grotere velgmaat monteren omdat het energie label dan anders is.
Da's nou juist het kromme van het hele systeem.
Als je 1 dag na aflevering v.d. auto er ongelofelijk dikke sloffen onderzet, krijg je echt geen naheffing van de belasting hoor. :icon_smile_dead:

Als je na aflevering v.d. auto allerlei milieu beperkende maatregelen weer ongedaan maakt. Dus b.v. dikke banden, chiptunen, EGR klep dichtgooit, altijd vol gas, rubbersporen trekkend wegrijdt; is er geen belastingambtenaar die daar naar kraait.
Hoe krom kan het systeem zijn? :smiley29:
 

LenK

Forumguru
In België is het wat beter geregeld. Daar mag je heel veel niet aan je auto wijzigen.
Ben ik wel voor.
Behalve bovenstaande opmerking wbt tunen van auto die dan dus onterecht belastingvoordeel heeft gehad bij aanschaf gaat het ook allerlei misstanden tegen mbt veiligheid, geluids- en lichtoverlast.

Belgische tuningwetgeving
 

Rallye

Forumguru
Da's nou juist het kromme van het hele systeem.
Als je 1 dag na aflevering v.d. auto er ongelofelijk dikke sloffen onderzet, krijg je echt geen naheffing van de belasting hoor. :icon_smile_dead:

Als je na aflevering v.d. auto allerlei milieu beperkende maatregelen weer ongedaan maakt. Dus b.v. dikke banden, chiptunen, EGR klep dichtgooit, altijd vol gas, rubbersporen trekkend wegrijdt; is er geen belastingambtenaar die daar naar kraait.
Hoe krom kan het systeem zijn? :smiley29:

Hoezo krom? Dit geeft je "the best of both worlds": een lage bijtelling en toch een fatsoenlijke auto! Geniet van je vrijheid.
 
Bovenaan Onderaan