Verschil motor Octavia III 2.0 TDI (150 pk) & 2.0 TDI RS (184 pk)

niek1977

Nieuw lid
Inmiddels heb ik afscheid genomen van mijn oude Octavia II 1.9 TDI bij 345.000 km . Inmiddels eigenaar geworden van een Octavia III uit 2016 2.0 TDI (150 pk) / 6 bak manueel. Rijdt fijn en komt prima vooruit (al ben ik absoluut geen racer). Ik ben erg benieuwd of er motortechnisch (veel) verschillen zijn tussen de normale 2.0 TDI en de RS versie. Ik heb dit nog niet ergens kunnen vinden. De boring x slag is volgens mij hetzelfde, compressieverhouding is wel anders.

Is de motor van de RS technisch hetzelfde maar dan fabrieksmatig afgeleverd met andere chip / programmering (OEM tuning) ? Of zijn er onderhuids technisch ook verschillen zoals bijv. andere turbo etc. ? Ik zit na te denken over chiptuning maar ben enigszins huiverig voor toenemende belasting / slijtage van de motor. Is het RS blok technisch gelijk dan lijkt het me geen groot probleem het vermogen te verhogen naar dezelfde waardes middels chiptuning.Wellicht dat iemand hier deze kennis heeft en kan delen. Alvast dank.
 

MaxN

Donateur
Volgens mij zit er technisch wel een verschil tussen, dit zou de turbo kunnen zijn, en/of gebruik van iets andere onderdelen in de motor.
Maar los daarvan zou een stage 1 of 2 tuning geen probleem mogen geven voor de motor.
Je zal rond de 190pk uitkomen denk ik.
Als je naar JD Engineering of TVS gaat, beide redelijk bij jou in de buurt kun je uit gaan van betrouwbare en ervaren tuners.
Persoonlijk zou ik kiezen voor tuning op maat, dus niet de "standaard" chip erin en klaar optie.
Zijn ook goed, maar ik denk dat een aanpassing op maat net wat beter is voor de afstelling.
 

Renkie

Forumguru
Ik vermoed dat er best wel wat verschillen tussen zitten de losse onderdelen, uitlaat, turbo, verstuivers. Maar het basis blok en kop zal waarschijnlijk identiek zijn.
 

Kempes

Forumguru
Rs heeft inderdaad een andere turbo. Bij chippen zonder verdere aanpassingen zul je rond de 200pk komen. Als je ook de turbo van de Rs plaatst + chippen dan iets van 230pk.
 

oco1979

Forumguru
Andere turbo
Kan deze gerust stage 1 laten doen
Kan daarbij vragen om niet het max er uit te halen en dan zit je goed.
Vooral die extra koppel ga je van verschieten. :yeah:

Want die standaard 150pk VS 320Nm zijn voor deze nieuwere motor serieus dichtgeknepen.
Zeker dat koppel.
 

niek1977

Nieuw lid
Alvast hartelijk dank voor de reacties. Inhoudelijk ben ik een stuk wijzer geworden en kan me eens verder gaan verdiepen. Ik zal me eens verder verdiepen in goede tuning bedrijven (lees in een ander topic dat ik de gezamenlijke TVS actie 2018 misgelopen ben ).
 

Duijzer

Donateur
RS heeft een OEM184 Turbo. Die kun je ook op de 150 pk versie schroeven, en dan tunen. Maar op zich kun je met de 150pk+tuning al heel veel plezier beleven. En die laatste paar seconden/kilometers sneller....er is altijd wel iemand die nog weer sneller is.

Maar mocht je turbo aan vervanging toe zijn, dan is het te overwegen om eens bij de tuners te informeren om er een OEM184 met leuke software op te zetten...
 
Bovenaan Onderaan