niek1977
Nieuw lid
Inmiddels heb ik afscheid genomen van mijn oude Octavia II 1.9 TDI bij 345.000 km . Inmiddels eigenaar geworden van een Octavia III uit 2016 2.0 TDI (150 pk) / 6 bak manueel. Rijdt fijn en komt prima vooruit (al ben ik absoluut geen racer). Ik ben erg benieuwd of er motortechnisch (veel) verschillen zijn tussen de normale 2.0 TDI en de RS versie. Ik heb dit nog niet ergens kunnen vinden. De boring x slag is volgens mij hetzelfde, compressieverhouding is wel anders.
Is de motor van de RS technisch hetzelfde maar dan fabrieksmatig afgeleverd met andere chip / programmering (OEM tuning) ? Of zijn er onderhuids technisch ook verschillen zoals bijv. andere turbo etc. ? Ik zit na te denken over chiptuning maar ben enigszins huiverig voor toenemende belasting / slijtage van de motor. Is het RS blok technisch gelijk dan lijkt het me geen groot probleem het vermogen te verhogen naar dezelfde waardes middels chiptuning.Wellicht dat iemand hier deze kennis heeft en kan delen. Alvast dank.
Is de motor van de RS technisch hetzelfde maar dan fabrieksmatig afgeleverd met andere chip / programmering (OEM tuning) ? Of zijn er onderhuids technisch ook verschillen zoals bijv. andere turbo etc. ? Ik zit na te denken over chiptuning maar ben enigszins huiverig voor toenemende belasting / slijtage van de motor. Is het RS blok technisch gelijk dan lijkt het me geen groot probleem het vermogen te verhogen naar dezelfde waardes middels chiptuning.Wellicht dat iemand hier deze kennis heeft en kan delen. Alvast dank.