Verschil 'Octavia Combi' en 'Octavia Combi Greenline'

drive_s

Nieuw lid
Hallo,

Gisteren lid geworden van dit forum en vandaag mijn eerste post ;).

Ik sta op het punt een nieuwe leasewagen te bestellen. Ik rijd op dit moment reeds 3 jaar met een octavia combi, en ben van plan er opnieuw een te bestellen.

Nu vraag ik me af wat de effectieve verschillen zijn tussen de greenline en de gewone (1.6 crtdi). Ik weet dat er een verschil zit in de co2 uitstoot (greenline 109g, gewone 119g), maar wat zijn de andere verschillen?
In de garage vertelden ze mij dat er geen enkel merkbaar of zichtbaar verschil zou zijn. Maar na wat gelezen te hebben op internet weet ik niet of dit wel waar is.

Dus:
* Ik las dat de GL verlaagd is, klopt dit? Hoeveel mm? Zie je dit ook?
* Verder zie ik ook dat de optie 'mistlichten met bochtverlichting' niet mogelijk is voor de GL. Hoe komt dit? Zitten er in de mistlichten geen 2 lampjes of kan dit bij de dealer gewoon geactiveerd worden?
* Zijn er verder nog verschillen?

Groeten!

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer Drive_s, een niet onbelangrijk detail is de fiscale bijtelling die voor de GL anders is.
Aangezien u dit financiële aspect, dat in alle folders wordt genoemd, niet noemt, mag ik daaruit de conclusie trekken dat het u voornamelijk om te technische details gaat?

Kijkt u eens op de site van Skoda zelf, bij alle gegevens en u wordt een schat aan informatie die u zoekt, rijker.
Zoals oa de al of niet verlaging die u bij de technische gegevens vindt, of het brandstofverbruik, etc.

http://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi/technische-gegevens.aspx

Simply clever :)

Bakkertje

Forumguru
De greentech uitvoeringen komen in dezelfde uitrusting als de gewone 1.6
Er is ook een echte greenline (met 99 gr uitstoot), die heeft wel een afwijkend uitrustingsnivea. Hieronder de prijslijst van de business modellen:
http://autoinbedrijf.nl/sites/defau...essline prijs-en productinfo per 010611_0.pdf

De verschillen voor de greentech uitvoeringen, zijn:
Banden met lage rolweerstand (waarvan ik me altijd afvraag waarom ze die niet standaard op alle modellen monteren..)
Start-stop systeem
ECS
regeneratief remsysteem

sitechris

Donateur
Die banden met lage rolweerstand gaan wel wat ten koste van rijdynamiek en wegligging. Vandaar dat ze alleen op eco modellen worden geleverd.

drive_s

Nieuw lid
Bedankt iedereen voor de snelle reacties. Ik zie nu al dat dit forum top is!

@GL-rijder: Ik bedoel inderdaad vooral de niet financiele aspecten. Ik heb al veel gelezen hieromtrend, maar ik vind het nogal verwarrend. Ook lijken er verschillen te zijn tussen NL en BE (ik ben van BE), en ik vraag het liever rechtstreeks aan de kenners van het forum hier.

@Bakkertje: Ik merk op dat er een verschil is tussen Greentech en Greenline? Ik ga sowieso voor de Combi, is hier enkel een Greentech beschikbaar? Bij de garage noemden ze de combi met 109g thans Greenline.. Ook zijn de business modellen zijn iets anders in Belgie denk ik.

Bakkertje

Forumguru
De link die ik had gepost is van de Nederlandse importeur. Ik weet niet of er ook een dergelijke Belgische site is, wellicht dat 1 van de Belgische leden dit kan aanvullen?

De termen greenline en greentech zijn lekker verwarrend, zover ik het begrepen heb is de greenline een echt uitgeklede milieuvriendelijke versie (met 99 gr uitstoot), daarnaast heb je de ambition en elegance uitvoeringen met greentech technologie met 109 gr uitstoot. De uitrusting daarvan is in NL gelijk aan die van de normale ambition / elegance modellen op de eerder genoemde verschillen na. Hoe dit allemaal in België zit weet ik eerlijk gezegd niet.

Mettes

Forumguru
In Belgie is de combi inderdaad een Greenline.Van Greentech is er eigenlijk geen sprake in belgie.
Volgens mij noemen ze in Belgie Greenline en Greenline 99gr.
De Greenline combi is een ambiente uitvoering +sensoren achter,dual-zone airco,auto-licht en ruitenwisser+cruisecontrol+15"lichtmetaal+jumbo-box+radio+zelfdimmende binnenspiegel.
Elektrische ramen achter,luidsprekers achter,maxidot en dergelijke moeten als optie bijbesteld worden.
De 99gr versie is inderdaad een uitgeklede versie (geen mistlichten,dus ook geen bochtverlichting mogelijk.Geen dual zone airco,wel gewone auto airco.
Parkeersensoren zitten wel op deze versie+start/stop systheem(deze optie heeft de gewone greenline niet)
De 99gr versie is echter enkel in de gewone versie te verkrijgen,dus niet in de combi.
De Greenline's hebben inderdaad een verlaagd chassis van 1.5cm,als ik het mij goed herinner.
Bij mijn wagen is de dagrijverlichting geactiveerd,ik weet niet of dit mogelijk voor bochtverlichting,maar deze optie lijkt mij toch mogelijk.
Kwestie van rijden is er wel degelijk een verschil tussen een greenline en de normale versie.
De overbrengingsverhoudingen van de schakelbak zijn langer en de 5de versnelling fungeert als een soort overdrive.(motortoerental verlagen)

Bovenaan Onderaan