Verschillen auto's die onder moedermaatschappij volkswagen vallen

flinch

Nieuw lid
Beste forum leden,
Ik volg al een tijdje met veel plezier het forum over de Oktavia, zelf krijg ik binnenkort de Combi Elegance BL Greentech. Ik rijd nu tijdelijk als voorloper een Seat Leon en vroeg met af of er met betrekking tot bediening en rijgedrag overeenkomsten zijn met de Skoda. Als ik het goed begrepen heb stammen veel zaken af van de Golf? Wie kan er meer over vertellen. alvast bedankt.
 

sitechris

Donateur
Audi, VW, Skoda en Seat delen vaak dezelfde motoren, zijn gebaseerd op zelfde onderstel en je ziet veel gelijkenisse, bv veel dezelfde knopjes, zelfde navisystemen etc. Verschillen zijn er echter wel degelijk.

Seat is bv het sportieve broertje van de familie, zou moeten concurreren met merken als Alfa Romeo. Dat uit zich in wat steviger afstemming van onderstel, wat sportievere besturing en wat speelser weggedrag en bepaalde look/uitstraling van de auto. Jammer alleen dat ze bij Seat vergeten zijn om bij het interieur te putten uit de schappen van VW/Audi/Skoda. Interieur van de Leon is lelijk. Seat gebruikt daar zeer matige materialen. Heeft veel kopers gekost. Seat is overigens de weg een beetje kwijt, zie bv de Exeo (oude Audi A4 met ander logo). Die auto past totaal niet bij de kernwaarden van Seat (Auto Emocion) en verkoopt dus ook nauwelijks. Het automerk Seat is dan ook het zorgenkindje van de familie, want ze draaien al jaren veel verlies.

Skoda is het 'doe maar gewoon dan doe je gek genoeg' broertje van de familie. Focus ligt op value for money (kwaliteit voor beperkte prijs), ruimte (alle Skoda's horen bij de ruimste van hun klasse) en gebruiksgemak. Voordeel van Skoda, kwaliteitsbeleving is vrij hoog. Interieurafwerking, materiaalgebruik e.d. nauwelijks van VW te onderscheiden. Skoda had altijd een imagoprobleem, maar door de kwaliteit van de auto's is dat eigenlijk al geen issue meer. Skoda is dan ook een zorgenkindje aan het worden van moeder VW en niet vanwege matige verkopen. Juist omgekeerd, VW is bang dat Skoda een te grote concurrent van de eigen modellen gaat worden.

VW is eigenlijk de allrounder. VW biedt eigenlijk in ieder segment wel een auto. VW is het volumemerk en net wat hoger in de markt gepositioneerd als Skoda. Dat uit zich (meestal) in nog net wat beter afgewerkte interieurs en ook beschikt VW eerder over de modernste motoren en gadgets. Seat en Skoda staan dan altijd net wat later in de rij. Verschil tussen Golf en Octavia is bv dat de Golf veel minder bandengeruis heeft als de Octavia. Net wat meer isolatiemateriaal toegepast. Nadeel van de VW, ze kosten ook wat meer.

Audi is de premiumvariant. Interieurafwerking, materiaalgebruik, onderstel etc etc. Alles is net ff wat meer doorontwikkeld. Net wat verfijnder. Nadeel, ook een stuk duurder. Maar vergis je niet, de Octavia staat op zelfde onderstel als een Audi A3. En de 1.4 TFSI blok is gewoon hetzelfde blok. Etc etc.
 
Bovenaan Onderaan