Verschillende RPM waarden in computer groepen

Huub999

Nieuw lid
N.a.v. "spontaan wegvallen" gas ondanks dat gaspedaal is ingedrukt heb ik een tijdens het rijden meetgroep 1 2 en 6 gelogd.
Elke groep in het meetrapport start met een timestamp en RPM waarde.

Wat me nu op valt is dat RPM waarden in groep 1 en 2 netjes gelijk oplopen maar die van groep 6 niet hoger komt dan 2550 RPM/min.

1. Wordt het toerental van de octavia soms op twee plaatsen gemeten?
2. Kan het zijn dat de sensor kapot is omdat hij nooit boven de 2550 uitkomt (terwijl het toerental in groep 1 en 2 beduidend hoger is, varierend tot 4000 RPM in deze meting)
3. Als er inderdaad twee RPM sensoren in de motor zitten, waar zit die van groep 6 dan en kan die het motor mgm systeem zo in de war schoppen dat bovenstaand probleem ontstaat.
 

Huub999

Nieuw lid
Hallo Ronnie;
Motorcode AGN (1.8 20 klepper 1999)
OBD2 software, is dat de versie motor mgm. software?
Als ik me goed herinner heb ik wel ergens op het scherm OBD.. zien staan maar helaas staat dat niet in de logbestandjes.

Dit is waarschijnlijk niet wat je zoekt:
Control Module Part Number: 06A 906 018 DJ
Component and/or Version: 1,8l R4/5V MOTR HS V01
Software Coding: 04000
Work Shop Code: WSC 31480
Mocht ik auto opnieuw aan de computer moeten hangen voor OBD2 software versie dan kan ik dat regelen.

Grtz.
 

Ronnie

Forumguru
Even nagekeken in Autodata: De motor heeft 2 RPM sensoren, Nokkenaspositiesensor , pin 76 motronic,(voor de auto staand aan de linkerbovenzijde v/h blok, deze zal natuurlijk een lagere RPM hebben) en krukaspositiesensor,pin 63 motronic,(tussen blok en versn. bak, deze geeft het daadwerkelijke motortoerental).
Welke storingscode's werden via de EOBD uitgelezen? (kan ik ze even natrekken)
Auto is trouwens al wel EOBD compatibel, dus ook uit te lezen met VAG-COM.
 

Huub999

Nieuw lid
Hallo Ronnie, zie gemarkeerde delen in logfile in bijgaand bestandje. Gekke is dat RPM waarden tussen 800 en 2250 RPM netjes gelijk oplopen en daarna de group 6 sensor (blok/versnellingsbak of krukas?) blijft hangen op 2550 RPM terwijl feitelijke toerental veel hoger is. Zie de geel gemarkeerde delen in bestandje. En als toerental onder 2250 komt die weer netjes meeloopt.

Normaal gesproken geen foutmeldingen maar heb afgelopen weekend toen dit probleem zich voordeed 150 km doorgereden door de motor ruim boven 3000 RPM te houden. Daaronder sloeg die spontaan af. Starten doet deed dan wel weer en met flink toerental koppeling oplaten komen om op te kunnen trekken. Na thuis kwartierje stil te hebben gestaan reed de auto fatsoenlijk als je maar rustig/voorzichtig gas't want dan begint die al weer een beetje te schokken met waarschijnlijk in het ergste geval fenomeen wat ik net schetste. Toen ik doorgereden heb (ca. 150km op de manier die ik net schreef) kreeg ik wel een LMM intermittent foutmelding. Ik heb met Pierburg en Bosch sensor (had ik nog liggen) gewisseld maar beide geven zelfde schok effect bij flink gassen. Heb niet zolang gereden totdat gas weer helemaal wegvalt maar van de zomer heb ik tijdens vakantie hetzelfde gehad waarbij ik gelukkig net kon parkeren (caravan erachter). Nadat kwartiertje rust heeft probleem zich niet meer voorgedaan maar is jammer genoeg nu weer aanwezig.
Waar zit de sensor tussen blok/versnellingsbak?
Grtz.
 

Bijlagen

  • VAGLOG090930.zip
    11,7 KB · Weergaven: 8

Ronnie

Forumguru
Vreemd dat de sensor niet boven de 2550 komt.... Lijkt toch op een defect, of misschien een vervuiling met ijzervijlsel (van de koppeling) ofzo, de sensor zit op de voorzijde van de motor-koppeling met bak, hij neemt de puls van het vliegwiel.
Succes!
 

Huub999

Nieuw lid
Hallo Ronnie, nog even met computer gekeken en zie in groep 5 zelfde verschijnsel maar dan andere waarde. De eerste teller blijft steken op de al genoemde 2550 RPM de tweede teller in groep 5 doet hetzelfde maar blijft steken op 1850.

Nu er twee van die niet meelopende RPM tellers zijn vraag ik me af of het niet toevallig een computertellers die bewust zijn vastgezet op een maximum waarde.

..?
 
Bovenaan Onderaan