Verschillende vragen Octavia II FL Greenline

Zoals in mijn voorstel topic te lezen is heb ik sinds een week een Octavia II Combi Greenline Business uitvoering.

Volgens mij moeten de cornerlights standaard aangezet zijn bij dit model, maar wat ik ook probeer ze gaan niet aan (Volgens mij bij draaiende motor, tot 40 km/h, richtig aangeven of stuuruitslag, waarbij stuuruitslag voorrang heeft) Ook in het setup scherm kan ik ze niet vinden om aan en uit te zetten. Iemand die hier meer over kan vertellen? De zoekfunctie brahct me alleen maar zelfde problemen, maar nog niets gevonden over de greenline.

Op mijn vorige Octavia had ik een lichtsensor en daardoor Coming home en Leaving Home. Waarbij ik vooral de laatste optie erg prettig vond. Kan dat op de greenline worden aangezet, ondanks dat ik geen lichtsensor heb? Misschien met de dagrijverlichting?

Kan ik ergens iets instellen dat bij het inschakelen van de achteruitversnelling (Handgeschakeld) de rechterbuitenspiegel naar de stoeprand draait of kantelt?

Ik wil de dashbordverlichting nog verder gedimd hebben, kan dat ingesteld?

Ik moet sowieso de dealer nog even bellen want 2 dingetjes bevallen me niet. Ik vind dat de achterklep niet mooi sluit bij de achterlicht units. Links een vingerdikke kier, rechts nog niet de helft daarvan. Het rare is dat de rest wel mooi aansluit en de klep mooi recht zit. Misschien een unit niet goed vast oid. Tweede aandachtspuntje voor de dealer. Vanmorgen na het ijskrabben een lange horizintale kras precies in mijn gezichtsveld.... :mad: Dat mag toch met een plastic krabber niet gebeuren lijkt me. Op de vorige heb ik daar nooit last van gehad.
 

cvegreen

Forumguru
Marsepein , die kras op je ruit . Mijn Huyndai had toen ik hem gekocht had ook een nieuwe voorruit , mooi zonder schade of strepen van ruitewissers . Na een paar maand was het ook winter , ik ook met zo'n plastieken schraper mijn ruit ontdaan van ijs en ja hoor een kras waar je niet naast kon kijken en dat door zo'n stom plastieken ding . Nu heb ik een hekel aan die dingen en zorg ik ervoor dat de voorruit af gedekt is als er nachtvorst uitgegeven wordt . De zijramen doe ik met koud water overgieten . Zo heb ik geen krabber meer nodig . Ik denk dus dat je net als ik toen , je ruit zelf om zeep hebt geholpen .
Over je lichten kan ik niets zeggen , heb er geen flauw idee van . Ik hoop in ieder geval dat je toch wel grote spleten opgelost krijgt . Ff daarop verder gaan , had je dit niet gezien toen je je auto ging gaan ophalen ? Dat ander probleem met je lichten , dat kan misschien wel met een VAG com aangevinkt worden .
 
Ja, dat ik de kras zelf gemaakt heb lijkt me duidelijk, maar dat zal toch eigenlijk niet mogen gebeuren. Gisteravond de boel gesproeid weggezet, dus schone ramen, de krabber is schoon en toch door 1 klein zandkorreltje oid een kras.

Ik zal eens vragen of er wellicht coulance is om het weg te polijsten, anders maar hopen op flinke steenslag de komende weken. :D

Nee die kier heb ik niet gezien en is me niet opgevallen, zal wel langs rijden en een horen wat er aan te doen is.

Ik ga zo de dealer eens bellen, en laat hier wel weten wat de uitkomst is.
 

verglas

Nieuw lid
Nou... Als jij echt een Greenline Businessline hebt, dan zijn de opties die jij noemt niet aanwezig.. Of je moet ze nog als extra's hebben bijbesteld. Maar standaard heeft een GL BL dit niet. Ik heb er zelf ook één van 2 weken oud.. Dus zowel de verlichting waar je het over hebt als ook het kantelen van de buitenspiegel is bij deze auto niet standaard. Dagrijverlichting wel.
En tja.. die achterklep.. daar zou ik wel wat aan laten doen..!! Daar blijf je jezelf vanaf nu altijd aan storen.
En idd.. De kras in je voorruit..... sonde...!!! Maar toch eigen risico, lijkt me.. Krabber misschien niet schoon geweest..??
 

Rallye

Forumguru
Heb je misschien "heen en terug" gekrabt? Ik heb ooit eens gelezen dat je alleen de krabber in de normale richting moet bewegen, dus zeg maar van je af.
 

hemi24

Forumguru
De naar beneden kantelende rechterbuitenspiegel is alleen mogelijk als je de elektrisch verstelbare voorstoelen hebt.

Voor de corner funktie over de mistlampen zou wellicht één en ander naderhand nog geprogrammeerd kunnen worden, maar ik denk dat je hiervoor een Elegance had moeten bestellen (met AFS?)

Kras op je ruit is behoorlijk irritant, maar wil je dit met een plastic krabber voor elkaar krijgen, moet je wel aardig bruut doen!!!

Heb wel het idee dat er ten opzichte van de vorige O2's is bezuinigd op de dikte van de voorruit, wat het geluidsniveau ook niet ten goede komt. Heb gemerkt dat de ruit bij het krabben toch aardig wil doorbuigen..!
 
Zie prijslijst :
- Lichtassistent, met o.a. instapverlichting en ‘Coming Home’ zit op de Business Elegance, niet op de GreenLine Business.

De cornering-functie lijkt uit de gehele businessline te zijn verdwenen. Ik kan die optie alleen nog terugvinden in de Laurin en Klement-versie (en verder).

Het naar beneden inklappen van de buitenspiegel is ook geen optie voor de businessline, alleen een optie voor de normale als je elektrische stoelen erin zet. Executive optie.

Over de rest is al genoeg gezegd. Die kras is denk ik puur eigen schuld. Gaat de dealer niets aan doen. De klep of achterlichtunits is mogelijk iets bij te stellen.

Kortom...je hebt aardig wat pech als je verwacht had dat die opties er allemaal op zouden zitten.
In 2010 heeft Skoda wat veranderingen doorgebracht waaronder de cornerlights en licht-assistent.

 
Even op de verschillende antwoorden reageren, wel zo netjes :)

De kier tussen klep en achterlicht unit heb ik bij afleveren niet gezien, en heeft ook geen gevolgen voor de auto. Het lekt iig niet. Het is optisch niet mooi, en als ik me het goed herinner had mijn vorige O2 dat ook, maar wel minder erg.

Dat ik de kras in het voorraam zelf gemaakt heb is inderdaad zo, maar dat is toch iets wat eigenlijk niet mag gebeuren. Ik heb nog nooit iemand gehoord die een kras op zijn raam heeft gekregen door een plastic krabber. Ik hoop op coulance van de dealer en dat ze kunnen en willen polijsten zonder een factuur te schrijven.

De meedraaiende rechterspiegel is inderdaad niet standaard, maar ik vroeg me af of dat in de software door de dealer aan te zetten is, of dat de auto daar helemaal niet op is voorbereid. Hetzelfde geldt voor Coming Home/Leaving Home.

Ik heb de auto zonder proefrit besteld, maar wel bij 2 verschillende dealers uitgebreid de auto besproken, tot 2 keer toe is er over het aanwezig zijn van cornerlights gesproken, en ook in het handboek bij de auto wordt het genoemd, uiteraard met * erbij. Maar er is nergens in het handboek te vinden welke met * gemarkeerde optie op welke model Octavia zit. Dat is voor Skoda erg makkelijk schrappen van opties lijkt me. De folder die ik thuis heb wordt voor zover ik weet ook over de cornerlights gesproken als standaard op de greenline business. En ook bij afleveren is het door de verkoper nog eens bevestigd. De auto is in 2009 besteld, maar is wel een 2010 model (Climatronic standaard aanwezig, bleutooth is optie geworden)

De dealer belt me iig vandaag terug om mijn punten door te spreken en om mogelijk naar een oplossing te zoeken.

Ik zal na dat gesprek en het bezoek aan de dealer de uitkomst wel even melden hier.
 

hemi24

Forumguru
Volgens de prijslijst voor de BL-modellen, is de corner-functie op geen enkele versie standaard.
http://www.autoinbedrijf.nl/showroom/skoda/octavia

Bij de normale O2's is het standaard op de L&K en bij de overigen bij te bestellen middels het Vision-pakket.

Neemt echter niet weg dat het (voor de Eleg BL) door de dealer vrij te schakelen is...

Als ik zo kijk wat er in dit pakket zit, denk ik dat het kan, als er een lichtassistent aanwezig is.

Voor de kantelbare buitenspiegel mis je de nodige elektronica, was bij de pre-FL ook al het geval.
 
Graag horen "we" van je gesprek. "We" zijn benieuwd. Gesproken namens alle leden neem ik aan :-)

Corneringlights is mogelijk aan te zetten. Kijk of er 2 lampjes in de mistlamp-unit zitten. Dan kan het. Dinsdag bij de dealer aan laten zetten op mijn Business Elegance, daar staat het standaard uit ivm Xenon-AFL.

Ik heb ook elektrische spiegels, maar niet de optie dat de spiegel naar beneden draait als ik achteruit rij. Ben benieuwd of dat via de software is aan te passen :-) Zou leuke gadget zijn.

Coming Home/Leaving home zal te maken hebben met een sensor. Als die niet aanwezig is, dan is het aanpassen van de software zinloos. Dus dat is even waar dat punt op vastloopt.

Succes
 
@Hemi24: Dank voor die lijst, die kende ik nog niet. Mistlampen zijn wel aanwezig. Dus er zijn mogelijkheden :)
 

hemi24

Forumguru
Cornerverlichting is zelfde lampje als de mistlamp (breedstraler).
Het andere lampje is voor de dagrijverlichting.
 

Walt

Nieuw lid
Ik heb nog nooit iemand gehoord die een kras op zijn raam heeft gekregen door een plastic krabber.

Ik ken wel zo iemand, zelfs verschillende krassen boven elkaar, ook door het gebruik van een plastic krabber. Ik gebruik voor het ijsvrij maken altijd een oude bankkaart. Volgens mij minder kans op krassen omdat het "zachter" materiaal is en veel flexibeler, het past zich beter aan de ronding van de ruit aan. En het krabt zeker zo goed.
 

cvegreen

Forumguru
Het is dus mogelijk om met zo'n stom plastieken ijskrabbertje krassen te maken in je voorruit . Had dit daarvoor ook nog nooit gehad , denk dat de ruiten van de auto's onderhand ook niet meer zo sterk gemaakt worden als voortijds . Ik heb bij de jumpy ook al het idee gehad dat die ruit ook niet meer van echt glas gemaakt is .
 
E

Ex-lid 2926

Krassen op ruit door ijskrabber

In de voorruiten van de auto's van mijn werkgever zitten krassen, veroorzaakt door het schoonkrabben van de bevroren ruiten.
Ik heb trouwens het vermoeden dat de krassen niet veroorzaakt worden door de ijskrabber zelf, maar door vuil/zand op de ruit. Tijdens het krabben komt dit vuil onder de scherpe rand van de krabber (heel veel druk per cm2) en veroorzaakt fijne krassen in de ruit.
Om krassen op mijn eigen autoruiten te voorkomen spuit ik de bevroren ruit altijd eerst in met ruitontdooier. De ijsprut verwijder ik dan met een rubber wisser.
 

Mistraller

Senior Member
Coming/leaving home heeft in mijn huidige O2 elegance 2006 alleen maar "Uw lichten staan nog aan!" opgeleverd. Veel heb ik er niet aan gehad. Het is gekoppeld aan een optie in de boordcomputer, in de maxiDot kan je instellen hoe lang de lampen aan moeten blijven. Dus misschien is dat softwarematig niet aanwezig.

De draaiende binnenspiegel is nu al jaren zo'n vraag "Waarom kan dit nou niet?"

Zoals bekend is het een onderdeel van de memory functie in het executive pakket.

Het is uiteraard zo dat de bewegende spiegel dan alleen voor jou persoonlijk goed staat op het moment dat ie naar beneden draait. Daarom is een memory functie nodig, om die bewuste stand op te slaan.

Als je dus die optie niet meebestelt, heeft die spiegelstand geen geheugen, en is naar beneden draaien dus niet mogelijk. Lukraak een stuk draaien zou dan alleen voor een kleine groep mensen precies goed zijn.
 

rbo

Senior Member
In de voorruiten van de auto's van mijn werkgever zitten krassen, veroorzaakt door het schoonkrabben van de bevroren ruiten.
Ik heb trouwens het vermoeden dat de krassen niet veroorzaakt worden door de ijskrabber zelf, maar door vuil/zand op de ruit. Tijdens het krabben komt dit vuil onder de scherpe rand van de krabber (heel veel druk per cm2) en veroorzaakt fijne krassen in de ruit.
Om krassen op mijn eigen autoruiten te voorkomen spuit ik de bevroren ruit altijd eerst in met ruitontdooier. De ijsprut verwijder ik dan met een rubber wisser.

Het is bekend dat skoda zachtere ramen heeft , je kan namelijk ook niet je kenteken laten graveren in deze ramen.
 
Bovenaan Onderaan