Verse Fabia Combi III eigenaar

REV20

Lid
Hoi allen,

Sinds begin 2020 ben ik de eigenaar van een Skoda Fabia Combi, een First Edition uit 2015 voorzien van een 1.2 TSI (90 pk) motor met 28.000 op de teller. Dit is mijn 3e auto, hiervoor reed ik eerst 10 jaar een VW Polo 6n en daarna 10 jaar een A4 Avant TDI (2005) die ik met gemengde gevoelens de deur uit heb gedaan. Zware en dure auto om te rijden (richting 150 belasting per maand) en bijna 400k gelopen. Op zoek naar een ruime gezinsauto met lage maandlasten ben ik op de Fabia Combi uitgekomen.

De Skoda Fabia rij ik meestal in mijn eentje, maar gekocht om ook met vrouw en kind op vakantie te kunnen. De laadruimte is qua inhoud groter dan de A4 Avant, maar op de achterbank lever ik wel wat in (wat ik eigenlijk pas echt merkte doordat de huidige maat kinderstoel best veel ruimte insnoept). Al hoop ik daar de eerste jaren (zoontje wordt 3) niet al teveel last van te hebben...

Ik ben wel blij dat ik garantie heb op de auto, helaas ervaar een ik een paar probleempjes:

1. Trillingen tijdens het rijden, hoge of lage snelheid. Lijkt op onbalans. Ik vind zelf oorzaken in de hoek van de banden (ik heb Bridgestone Potenza's in 215/40/45 en ik lees net dat die niet altijd even goed zijn) of de bougies.
  2. De banden: er zitten Potenza's onder en die maken echt veel lawaai en wellicht ook de oorzaak van punt 1. Ik overweg om er 16" onder te leggen met all season banden, want ik vind in 215/40/17 weinig keus aan goede all seasons (zoals Michelin Cross Climate waar ik goede ervaringen mee heb).
  3. Piep vanuit het dashboard. Vaak constant, daarna met korte onderbreking en hij verdwijnt ook weer spontaan. Ik heb begrepen dat een slangetje de oorzaak kan zijn, van de airco?

Van 1 heb ik wel veel last en daardoor nog niet helemaal content met de auto. Daar maak ik waarschijnlijk een topic voor aan. Ik hoop dat het snel is opgelost en ik weer trillingsvrije kilometers over het asfalt kan maken.

Laatst bewerkt:

REV20

Lid
Bedankt JP, ik heb inderdaad al wel wat gevonden waar ik mogelijk iets aan heb! Ik meld vandaag ook de klacht bij de garage dus ben benieuwd...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan