Versleten remsschijven

Hallo allemaal,
Mijn O1 heeft versleten remschijevn en blokken voor. Op de klok staan 77.000 km. Garage zegt slijtage. Kan dat? Wie heeft daar ervaringen mee?
 

Bakkertje

Forumguru
Dat ligt puur aan je rijstijl. Het kan inderdaad op zijn.
De onderdelen kosten overigens niet de hoofdprijs dus ik zou het gewoon (laten) vervangen
 

deusjevo

Forumguru
Ik meen dat ze bij mijn O1 zo ongeveer elke 60.000 km vervangen moesten worden.
Veel lokaal en stadsverkeer.
 

TurboBooster

Forumguru
Als de remschijf dunner is dan 19 mm is deze versleten en dient vervangen te worden.
Remblokken zijn dan meestal ook wel versleten en gezien de km. stand ook heel goed mogelijk.
Aan materiaal ongeveer 140/150 euro.

Voor de 1.8-20T is dit 21 mm, deze heeft grotere remschijven.
 
Kort en helder, dank jullie wel!
Uiteraard laat ik ze gewoon vervangen. Klopt het dat ze achter langer meegaan?
 

Cordoba

Forumguru
Vaak worden bij auto's met 4 schijfremmen, achter dezelfde schijven gebruikt. Bij remmen komt het overgrote deel van de remvertraging bij de voorremmen vandaan, dus dat ze achter langer meegaan is normaal.

Het 'versleten' zijn van remschijven heeft vaak te maken met hoe diep de schijven gehard zijn. Als de productie van een remschijf 'klaar' is, moet ie nog worden gehard. Dat betekent dat ie in een oven wordt opgewarmd tot een bepaalde temperatuur (afhankelijk van het materiaal), en vervolgens moet dat met een bepaalde snelheid worden afgekoeld om te harden. Dit betekent dat het afkoelen meestal in een bad gebeurd, omdat anders de afkoelsnelheid niet wordt gehaald. Hoe dieper je in het materiaal gaat kijken hoe lager de afkoelsnelheid: de warmte moet immers eerst naar het oppervlak, en kan dan pas afgegeven worden aan de vloeistof in het bad. Dat betekent dat afhankelijk van de geometrie een bepaalde dikte kan worden gegarandeerd die gehard is. Als je onder de kritische afkoelsnelheid komt, is het materiaal niet een beetje minder gehard, maar gewoon helemaal niet gehard. Vergelijk het met een sein bij een spoorwegovergand of een brug: dat is rood, of het is niet rood, maar het is nooit 50% rood of een ander deel, het is alles of niets.

Het gevaar is dus, als je remschijven zover versleten zijn, dat je door de geharde laag heen gaat, dat de schijven heel snel nog veel dunner worden.
 

Noord26

Forumguru
Juist bij vrijwel alle auto's zijn de achterremmen (als het schijven zijn) kleiner in diameter als aan de voorzijde?
 

Antera

Donateur
achter hebben sommige zeker schijven zo ook mijn RS maar word vaak bepaald daar het vermogen van de auto. Remschijven kunnen zeker na 70.000 km en vaak 2 setjes remblokken op zijn gewoon vervangen en niet klagen erover. Op is Op en de remmen zijn als het nodig is een van je levensredders
 
Bovenaan Onderaan