Vaak worden bij auto's met 4 schijfremmen, achter dezelfde schijven gebruikt. Bij remmen komt het overgrote deel van de remvertraging bij de voorremmen vandaan, dus dat ze achter langer meegaan is normaal.
Het 'versleten' zijn van remschijven heeft vaak te maken met hoe diep de schijven gehard zijn. Als de productie van een remschijf 'klaar' is, moet ie nog worden gehard. Dat betekent dat ie in een oven wordt opgewarmd tot een bepaalde temperatuur (afhankelijk van het materiaal), en vervolgens moet dat met een bepaalde snelheid worden afgekoeld om te harden. Dit betekent dat het afkoelen meestal in een bad gebeurd, omdat anders de afkoelsnelheid niet wordt gehaald. Hoe dieper je in het materiaal gaat kijken hoe lager de afkoelsnelheid: de warmte moet immers eerst naar het oppervlak, en kan dan pas afgegeven worden aan de vloeistof in het bad. Dat betekent dat afhankelijk van de geometrie een bepaalde dikte kan worden gegarandeerd die gehard is. Als je onder de kritische afkoelsnelheid komt, is het materiaal niet een beetje minder gehard, maar gewoon helemaal niet gehard. Vergelijk het met een sein bij een spoorwegovergand of een brug: dat is rood, of het is niet rood, maar het is nooit 50% rood of een ander deel, het is alles of niets.
Het gevaar is dus, als je remschijven zover versleten zijn, dat je door de geharde laag heen gaat, dat de schijven heel snel nog veel dunner worden.