Versleten versnellingsbak?

XX_Alexander_XX

Actief lid
Bij een handgeschakelde skoda octavia3 met een 1.2 liter met een 6 versnellingsbak voelen alle versnelling goed aan behalve de 5de versnelling. Je voelt in de andere versnellingen een beetje weerstand van de versnellingspook als je het in de volgende versnelling zet, behalve dus de 5de versnelling. Bij het in de versnelling doen naar 5, voelt de 5de versnelling niet de weerstand die de andere versnellingen hebben. Het voelt een beetje "zompig" aan, er zit weinig gevoel in zeg maar. Gekke is dat alleen de 5de versnelling dat heeft.

Is het excessive versleten 5de versnelling of koppeling of kan het geen kwaad?:pieker:

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Hoeveel km's heeft je O3 gereden?
Hoor je ook bepaalde geluiden bij het schakelen?
Voelt je koppeling vreemd aan?

Het verhaal roept meer vragen op dan dat er antwoorden gegeven kunnen worden :D

XX_Alexander_XX

Actief lid
120.000 kilometer. Ik hoor geen noemenswaardieg ander geluiden bij het schakelen. De pedaal van de koppeling voelt niet vreemd aan als ik het indruk om naar de 5de versnelling te gaan. Behalve dat de 5de versnelling 'zompig' aanvoelt als de pook in de 5de gaat, schakelt de rest prima. Het verschil viel me echt op bij het schakelen. Overigens is het een tweede hands auto voor een kennis maar ik was hierdoor zeer nieuwschierig wat het zou zijn. :D

Bovenaan Onderaan