Versnelde afbouw belastingvoordeel EV - newsflash

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar als die auto's zwaarder zijn dan je in je berekening had meegenomen, dan komen de belastinginkomsten toch evenredig hoger uit dan je berekend had?
Het gaat kennelijk om een begroot kortingsbedrag, dat zijn geen uitgaven, dat zijn verminderde inkomsten, maar op basis van wat??
Die (begrote) inkomsten waren al verminderd met die kortingen, dan kun je toch met goed fatsoen niet nu melden dat je je verrekend hebt.
Voorts komt dit van de Telegraaf, weliswaar bevestigd door het ministerie van financiën, maar die konden dan kennelijk niet rekenen, kunnen ze dat nu wel dan?
We zullen wel zien wat 'ze' verder nog verzinnen.
 

Slider

Forumguru
Zag dit al aankomen, hebben net onze 2de auto vervangen voor gewoon weer een benzine. Had kort naar EV gekeken, qua gebruik zou het ideaal voor ons zijn. Maar wordt veel te duur, dan maar gewoon benzine.
 

PizzaPieter

Forumguru
Maar als die auto's zwaarder zijn dan je in je berekening had meegenomen, dan komen de belastinginkomsten toch evenredig hoger uit dan je berekend had?
Het gaat kennelijk om een begroot kortingsbedrag, dat zijn geen uitgaven, dat zijn verminderde inkomsten, maar op basis van wat??
Die (begrote) inkomsten waren al verminderd met die kortingen, dan kun je toch met goed fatsoen niet nu melden dat je je verrekend hebt.
Voorts komt dit van de Telegraaf, weliswaar bevestigd door het ministerie van financiën, maar die konden dan kennelijk niet rekenen, kunnen ze dat nu wel dan?
We zullen wel zien wat 'ze' verder nog verzinnen.
Verbaas u niet, verwonder u slechts.
Begrotingstekort = geld zoeken = berekeningen in Excel doen en zien hoeveel korting je eigenlijk geeft.
 

Slider

Forumguru
Ach, rond 2010 had je 0% wegenbelasting op de "zuinige" 1.2 TDI's. Die werden massaal gekocht.
Maar je weet bij dergelijke regelingen, dat draaien ze vanzelf terug, want kost uiteindelijk teveel geld.
Toen was die in 1 klap teniet gedaan, dat voordeel.
Deze EV regeling is nog een aantal jaar 25%, blijft alsnog beter dan toen......

Voor niets gaat de zon op, inkomsten zijn nu eenmaal nodig om een land draaiende te houden. Ze hadden het nooit 0% moeten maken eerst voor EV. Beter was geweest om een eerlijker tarief (zonder het accu gewicht), maar gewoon het normale auto gewicht zoals de benzine tegenhanger.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Overigens zou de Televaag Telegraaf inmiddels het artikel wat aangepast hebben (althans, dat las ik bij Tweakers): in 2025 betalen we voor EV's nog 25% van het 'normale' tarief, en tot 2030 75% van dat normale tarief.

En in dat geval, waar komt dan het stukje over een rekenfout vandaan? Want zo stond het al in de (prinsjesdag-)plannen.
 

LdR

Lid
Blij dat ik onlangs toch gewoon voor de benzine variant heb gekozen ipv (m/ph)ev. EV is leuk als leaserijder maar als particulier zeker nu niet meer aantrekkelijk. Restwaarde is zeer laag, in Duitsland nemen veel dealers niet eens meer EVs in bij inruil en wie wil er straks een 2e hands kopen via mp met risico op slechte batterijen. Er zijn zelfs al weer merken die weer meer focussen op verbrandingsmotoren ipv EV voor de toekomst. M/PHEV is een leuke tussenvorm maar door het hogere gewicht bag de auto niet meer rendabel tov een lichtere benzine variant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Waren dat niet die zuinige wagens met die sjoemel software ?? :koffie:
Precies ja, die. Daar heb ik in totaal 7 jaar met veel genoegen in rondgereden, totdat ik - toen er eenmaal wél MRB voor werd geheven - zoveel minder kilometers ging maken dat het niet meer uit kon.

Overigens waren die auto's ook nog vrij van BPM bij de aanschaf. Wat (in mijn geval) niet zozeer betekende dat ik er minder geld aan uitgaf, maar wel dat ik daar meer opties voor kreeg...
 

LdR

Lid
Daarnaast nog eens alle tegenvallers mbt zonnepanelen en salderen / teruglever kosten. Geeft niet echt de motivatie om nu voor al deze 'verbeteringen' te kiezen. Voor het grote volk moet het financieel aantrekkelijk zijn en zekerheid geven anders laten ze het links liggen. Precies wat er nu dus gebeurt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Geeft niet echt de motivatie om nu voor al deze 'verbeteringen' te kiezen.
Inderdaad, nu niet of nauwelijks meer. Mijn 16 panelen liggen er al 9 jaar, die hebben zich allang terugverdiend en blijven dus geld opleveren zolang er gesaldeerd kan worden en de terugleverkosten niet uit de hand lopen.
Hoe zich dat in de toekomst ontwikkelt is niet goed te overzien; in het allerergste geval kan ik ze desnoods ook gewoon uitzetten onder het motto "het is leuk geweest". Maar ik vermoed dat het zover niet hoeft te komen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik rij sinds juni 2021 MRB vrij, en "tank" hier op de oprit uit mijn zonnepanelen.
Daar moet ik dus nu ook wat meer over nadenken ivm opbrengst van genoemde zonnepanelen.
Nu moet ik (net als iedere andere autobezitter) in stappen, en op termijn wel MRB gaan betalen...........ik vind het niet vreemd.
 

Rallye

Forumguru
@Slider Bij die auto’s was volgens mij de MRB-vrijstelling ook aangekondigd als tijdelijk? Met een tevoren vaststaande einddatum?
 

ertromp

Forumguru
Top dat al die "subsidies" er eindelijk eens af gaan. Regering moet goed nadenken over de vorm van belasting heffen. En wellicht als autoindustrie eens goed de V2G opties bekijkt voor EV's dat je dan als consument ook beter uit kunt zijn. En kan me voorstellen dat batterijen de aankomende jaren ook lichter en kleiner worden. Hopelijk komt daar de vaart in.
 

Tees

Donateur
Even wat nuancering van een aantal dingen die hier gezegd worden:
Tot afgelopen voorjaar was het plan nog dat in 2025 een korting van 75% zou gelden en vanaf 2026 geen korting meer. Het toenmalige kabinet Rutte IV vond dat te rigoreus en heeft er 75-40-40-40-35-30 (2025-2030) van gemaakt.

Nu wordt dat gecorrigeerd naar 75-25-25-25-25 (2025-2029). Dat is nog altijd een stuk beter dan de regeling die er aan het begin van dit jaar voor stond.

Is het consistent? Nee. Had dat beter gekund? Vast en zeker. Zijn voor heel veel mensen nu de regels veranderd tijdens het spel? Een beetje, maar niet dusdanig of dusdanig veel dat dit nou een groot schandaal genoemd mag worden.
 

Captain Hook

Forumguru
Aangezien zwaardere autos de wegen meer belasten, is meer wegenbelasting voor EV's alleen maar gerechtvaardigd ;)
Daarom heet het ook geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting...
Het verschil zit 'm in de nuances. "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" :tongue:
 

Captain Hook

Forumguru
Het is vreemd (of juist mss ook weer niet) dat de regels tijdens het spelletje aangepast worden
Onze overheid heeft de laatste tientallen jaren al meerdere keren de regels van het spel éénzijdig aangepast.
Breek me de bek niet open. :mad:

En dat op allerlei vlakken. Wij als 'de burger' zijnde, dienen een vooruitziende blik te hebben op de verre (en nabije) toekomst. Zeker gezien diverse financiële planningen. Maar als je dat dan doet, blijkt soms jaren later dat de tegenspeler, ten nadele van jou, de regeltjes éénzijdig overhoop gooit. :cautious:
 
Bovenaan Onderaan