Versnelling/koppeling schokt in 1e/2e

rikjan

Lid
Sinds vandaag doet mij O2 iets wat ie nog niet eerder gedaan heeft. Als ik in de 1e versnelling wegrij, dan trilt/schokt de auto. Het is precies op het aangrijppunt. Als het koppelingspedaal is opgekomen is het dus weer over. Ik merk het ook in de 2e versnelling. Het voelt/klinkt echt niet goed... Het lijkt van het ene op het andere moment te zijn gekomen, zo vanaf 140000 km. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe serieus het is (om te maken)?

rikjan

Lid
Zou goed de aandrijflijn kunnen zijn. Het is niet alleen bij een koude start, maar ook gewoon na een paar uur toeren (zoals vandaag).

___JC___

Forumguru
Waarschijnlijk je 2e massavliegwiel. Zwak plek bij deze bakken. Ik zou zeggen laat je dealer (monteur) ff een stukje rijden. Die zouden het moeten herkennen en dan kunnen ze het repareren.

Constant

Erelid
Bij mij is in 2002 het vliegwiel losgeschoten, 1750 Euro schade. Ik merkte een identiek versnellingsprobleem. Gelijk langs de kant van de weg de ANWB gebeld, die kwam langs en zei dat ik door kon rijden en de volgende dag naar de garage kon gaan. Helaas vloog op de terugweg het vliegwiel er vanaf. ANWB erkende geen enkele (deel)aansprakelijkheid voor het advies om door te rijden.

rikjan

Lid
Rij ik vanochtend weg, helemaal niks aan de hand... hoe kan dat? Zo'n vliegwiel is toch kapot of niet en niet af en toe?

Constant

Erelid
Ik zou er direct mee naar de garage gaan. Stel het is inderdaad het vliegwiel en je wacht totdat hij echt kapot is, dan schiet het los en ramt het vliegwiel je versnellingsbakhuis en koppeling kapot (althans bij mij).

Wasmachineman

Forumguru
Bij mij is het vliegwiel laatst ook vervangen. Ik had problemen toen de motor warm was, veel trillingen. 's Morgens nergens last van met koude motor. Dit zou het antwoord kunnen of moeten zijn !

rikjan

Lid
Ik ben vanochtend langs de garage geweest. Heb eerst de motor een beetje warm gereden maar er gebeurde verder niks. Monteur merkte ook niks. Daarna van Tiel naar Amstelveen, niks aan de hand. Zometeen weer terug, ben benieuwd. Misschien dat wat file het probleem weer 'opwekt'.

Jokie

Nieuw lid
Hi,

ik sukkel al meer dan een jaar met een vergelijkbaar probleem. Wanneer de motor warm is, dan is er een ratel/trilling net bij het aangrijppunt. Vliegwiel is al vervangen, versnellingsbak ook, experts van skoda langsgeweest en het is nog steeds niet opgelost. Ik denk dat ze het stiekem aan het rekken zijn tot de garantie vervalt...
Bij koude motor is er inderdaad niets aan de hand. Morgen bel ik opnieuw met de garage, misschien weet ik dan meer.

groeten.

Bovenaan Onderaan