Versnellingsbak + differentieel

Vandaag naar mijn eigen dealer geweest wegens slechte ervaringen met officiële dealers (garantie ontduiken).

Dus na het ketting verhaal zijn we nu bij de versnellingsbak + differentieel beland. Dacht aan een wiellager, die allemaal getest en waren in orde. Effe gaan rijden en het geluid komt dus van de lagers van de versnellingsbak.

Kosten nog te bepalen doch gezien de versnellingsbak en het differentieel één geheel zijn + dat het mooi zit weggestopt (1 dag werk met in en uit bouwen). Dan wrs een revisiebak erin.

Ook ff gebeld met de officiële garage maar om zeker te zijn dat dat het probleem is moet de auto bij hun gebracht worden en dan kunnen zij eventueel coulance aanvragen. Doch er werd op voorhand gezegd dat VAG onder alles probeert uit te komen. Een nieuwe bak kostte tegen de 3000 euro!!! zonder werkuren.

PS: auto is van 2011 en 93000km (90% snelwegkilometers). Het zou niet mogen gebeuren maar we zitten er wel mee...

Iemand ervaringen qua coulance? Of tips?
 

Erik_NL

Forumguru
onder een dealer verstaat men doorgaans een officiële merkdealer
tussen dealers onderling bestaat kwaliteitsverschil waar het gaat om kennis en ervaring die je bij een dealer sowieso mag verwachten.
de andere zijn garagebedrijven, universeel of gespecialiseerd op bepaalde merken. Met en zonder specifieke merkenkennis/-ervaring.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Zou eerst versnellingsbak uit elkaar halen. Kijken wat er kapot is en vervangen. Is wat meer werk maar goedkoper als een nieuwe/ruilbak.
Wat voor motor zit erin. Als het een 1.2 TSI of 1.4 TSI is dan is versnellingsbak vervangen, als je dat gaat doen, halve dag werk. 1.8 TSI is meer werk omdat het dan een 4x4 is.
 

brodela

Nieuw lid
Het is een 1.2 TSI. Waarschijnlijk ga ik een revisie laten doen, denk dat dat het beste en waarschijnlijk het goedkoopste gaat zijn. Nu alleen nog een bedrijf zien te vinden aan de kant van het Limburgse.
Iemand kennis van revisiebedrijven in het Limburgse of eventueel iets verder?
 
Gezien ik het idee had dat ik dit geluid niet met mijn winterbanden had. Toch maar eens gekeken naar de slijtage van mijn banden. Als ik er met mijn handen overging voelde ik direct bij de achterbanden dat deze ongelijk waren afgesleten. Ik zag het zelfs. Blijkbaar zijn de schokdempers veel te licht waardoor de band veel schokken opvangt.
Dus 4 nieuwe banden (voorste waren toch al nodig). Trimmen van de banden was te duur (45 euro per band). Daarvoor had ik al bijna 1 nieuwe band.

Gelukkig 'goedkoop' opgelost :jaja:
 

Monteurtje

Forumguru
Het geluid kwam dus niet eens uit de versnellingsbak. Fijne diagnose hebben ze dan gesteld. Mag toch aannemen dat ze nog wel verschil horen of geluid voor of achter weg komt. Of op zijn minst de banden controleren.
 

Joske

Forumguru
Vandaag naar mijn eigen dealer geweest wegens slechte ervaringen met officiële dealers (garantie ontduiken).

En is dit nu een goeie ervaring met de officiële dealer? :lezen:

Gelukkig ben je nog op tijd achter de werkelijke oorzaak gekomen.. ;)
 

EdK

Forumguru
Oke we praten blijkbaar over een Yeti.
Maar welke uitvoering !
En ff meer dan 45 eurie voor een band voor de Yeti............ wel ben benieuwd over welk merk en type en maatvoering je spreekt... kan ik misschien ook eens goedkoop uitzijn
 
En is dit nu een goeie ervaring met de officiële dealer? :lezen:

Gelukkig ben je nog op tijd achter de werkelijke oorzaak gekomen.. ;)

Ik ga sinds de officiële dealers debacles altijd bij een bevriende garagist die jaren mitsubishi en peugeot heeft gehad. Deze had ook de foute diagnose gemaakt. Na de banden info deelde hij mee dat het probleem van de ongelijke slijtage lag bij 'te lichte schokdempers'. Hierdoor vangt de band meer schokken op.

Die 45 euro per band was om te trimmen. Ik betaal nu 106 euro per band maat 215/60/16 Michelin Energy Saver (zomerband).

Ik rij met een Yeti active 1.2 tsi uit 2011 (modeljaar 2012)
 
Bovenaan Onderaan