versnellingsbak kraakt

Beste mede-skodarijders

Heb hier weer een fenomeen voor. Sedert een km of 5000 kraakt mijn versnellingsbak als ik van 1ste naar 2de schakel (enkel dan). Het gebeurt ook enkel na pakweg een half uurtje rijden als de motor echt warm is. Ik vermoed dat dit met de synchronisatie te maken heeft maar wat denken jullie, zelf al zo eens iets voorgehad?

Ik hoor het graag van jullie komen.

EdK

Forumguru
Ik denk aan een bezoekje aan de dealer !! Je hebt nog garantie, dus je legt de klacht uit en zei mogen het onder garantie verhelpen !!
Hiermee nooit te lang wachten, want dan is de garantie voorbij !!

succes bij de dealer hiermee, en laat na reparatie even weten wat het is geweest zodat mede rijders er ook wat aan hebben als ze hetzelfde probleem ondervinden !!

Ik heb ook zoiets gehad, kreeg hem op een gegeven moment niet eens meer in zijn 2.
Maar dat was wel met een Laguna.
Van de dealer "kreeg" ik toen een nieuwe, dus geen revisie, versnellingbak.

Ik vermoede al zoiets dus zal maar een afspraak regelen met de dealer volgende week. Ik hou jullie op de hoogte van wat er nu net aan de hand is. Overigens heb ik een heel waslijsjte voor de dealer, de stream werpt geen cd's meer uit, de deurbekleding langs de chauffeurkant begint los te laten, ze gaan veel garantieclaims mogen aanvragen bij D'Ieteren :)

Rallye

Forumguru
@ zinno01: rij je soms veel met je hand op de versnellingspook? Dat is erg slecht voor de synchromesh. Je oefent dan namelijk constant druk uit op de pook en het onderliggende mechanisme.

Gisteren eindelijk bij de dealer geraakt. Volgens de dealer is er momenteel een terugroepactie op bepaalde 1.9TDI's omwille van verkeerde olie in de versnellingsbak. Mijn Octavia stond niet op de lijst maar na overleg met D'Ieteren hebben ze besloten dat het dus ook dit probleem zou zijn en de olie vervangen. Ben benieuwd of het nu opgelost gaat zijn. De bekleding en de radio zijn ook in orde gebracht. Als het kraken nu gedaan is blijf ik een tevreden klant :)

EdK

Forumguru
zo zie je maar dat een bezoekje naar de dealer iets snel kan oplossen !!
En hoop dat je ook in de toekomst een tevreden klant en skoda rijder blijft !!

snel schakelen bij mijn O1 naar de tweede versnelling levert ook gekraak op
oplossing: langzamer schakelen!:)

(laten maken kan natuurlijk ook, maar vind ik voorlopig zonde geld)

Gieliovd

Forumguru
Eerst die sok eens van je pook halen en kijken hoe het staat met je synchro schijven.

Flink in het vet zetten en weer lekker schakelen.

Helpt het niet dan zit het in de bak zelf of in de mechanismen.

zinno, is het bij jou nu opgelost met die olie?
Heb sinds twee weken exact zelfde probleem, kraakt als ik meteen van 1 naar twee gaat, als ik even wacht (second of zo) nadat ik ontkoppeling heb ingedrukt voor ik naar tweede ga, heb ik het niet.

tlpeter

Actief lid
Opzich logisch
De boel moet op gang komen
Daarom is volkswagen met die speciale versnellingsbak gekomen met twee koppelingen
Als de ene in gebruik is gaat de ander alvast naar een hogere en lagere versnelling zodat je dit probleem niet meer hebt

Als jij de koppeling in trapt dan gaat pas de boel meedraaien en dit duurt een fractie van een seconde maar het heel heel even nodig

zinno, is het bij jou nu opgelost met die olie?
Heb sinds twee weken exact zelfde probleem, kraakt als ik meteen van 1 naar twee gaat, als ik even wacht (second of zo) nadat ik ontkoppeling heb ingedrukt voor ik naar tweede ga, heb ik het niet.

Sorry voor de late reply, nogal druk gehad :(

Bij mij lijkt het alleszins opgelost te zijn, ben nu 7500 file kilometers verder en voorlopig geen gekraak meer.

Bovenaan Onderaan