Versnellingsbak problemen

Heb sinds september 2008 mijn derde Skoda Octavia 1.9TDI zelf moeten kopen na eerst twee in de lease gereden te hebben. Nooit problemen gehad en dan krijg je het volgende.

Schakelen van 1 naar 2 ging ineens moeilijker en ik dacht rij even naar de dealer. Chef monteur reed even mee en wist het meteen: synchromesringen defect en die moeten dus vervangen worden. Kosten 1300 a 1400 euro. Delaer (heb de auto er niet aangeschaft maar is wel mijn onderhoudsdealer) heeft PON gebeld voor een coulanceregeling maar zij gaven aan niet tot coulance over te gaan. Ik heb toevallig een kennis die bij Skoda werkt en die is er nu mee bezig. Zijn er hier meer mensen met deze problemen? Het is een 1.9TDI met 63.000 km op de teller twee jaar en acht maanden oud. Graag jullie reacties, alvast bedankt.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

De mijne is laatst bij de dealer geweest voor het soms moeilijk in de 3de versnelling te krijgen.
Ze hebben de olie vervangen door een dunnere versie, hiermee is tot op heden het probleem verholpen. In het begin dacht ik dat ik zelf de koppeling niet goed intrapte.

Dit probleem was bekend bij mijn dealer, echter was meestal de klacht hij slecht in de 2de versnelling wou.

Het vervangen van de olie viel ook niet onder coulance, terwijl het een bekend probleem is bij PON dat deze klachten zich voor kunnen doen.

Grt.

Peter
 
Hallo,

De mijne is laatst bij de dealer geweest voor het soms moeilijk in de 3de versnelling te krijgen.
Ze hebben de olie vervangen door een dunnere versie, hiermee is tot op heden het probleem verholpen. In het begin dacht ik dat ik zelf de koppeling niet goed intrapte.

Dit probleem was bekend bij mijn dealer, echter was meestal de klacht hij slecht in de 2de versnelling wou.

Het vervangen van de olie viel ook niet onder coulance, terwijl het een bekend probleem is bij PON dat deze klachten zich voor kunnen doen.

Grt.

Peter

Bij mij is het bij snel schakelen en optrekken ook zo dat de tandjes gaan ratelen had jij dat ook? Als ik voorzichtig wegrij alleen meer weerstand/moeilijker schakelen.
 

___JC___

Forumguru
Ja versnellingsbakken zijn duur en slijtage kan natuurlijk ook aan de rijstijl liggen in die 63.000km. Een importeur zal daarom niet heel makkelijk zijn als dit soort dingen onder een coulanceregeling geclaimd worden. Wil helemaal niet zeggen dat jij je bak gesloopt hebt hoor. Maar PON zal in dit soort gevallen veel te voorzichtig zijn denk ik.
 

Rallye

Forumguru
Raar dat het bij je vorige auto's niet voorkwam, maar rij je misschien veel met je hand op de pook? Dat is een bekende veroorzaker van versleten sychromesh-ringen: ook de lichte druk van je hand op de pook zorgt dat de ringen tegen elkaar aankomen en zo sneller slijten.
 
Raar dat het bij je vorige auto's niet voorkwam, maar rij je misschien veel met je hand op de pook? Dat is een bekende veroorzaker van versleten sychromesh-ringen: ook de lichte druk van je hand op de pook zorgt dat de ringen tegen elkaar aankomen en zo sneller slijten.

Nee nooit en rij ook niet anders dan in de andere auto's, eerder zelfs minder fel aangezien dit nu een privé auto is en de vorige twee niet. Moet ook zeggen dat ik in de 17 jaar dat ik auto rij (2 privé en de rest zakelijk) dit nog nooit heb meegemaakt. Overigens was de auto wel tweedehands en had toen 42.000 km gelopen. Ik weet niet wat de rijstijl was van de vorige eigenaar helaas.
 

Ronnie

Forumguru
Mijns insziens schakelde de vorige eigenaar te snel van 1 naar 2, aangezien de synchronisatie van de 2e versleten is. Dit is vaak te wijten aan het met geweld en snel met een koude bak in de volgende versnelling te "rammen", dit geeft het volgende tandwiel te weinig tijd om "af te remmen" en krijgen de synchromeshen het vol voor de kiezen!
Dit werd mij duidelijk gemaakt toen ik een bak ter revisie aanbood bij de Fa. Ganzeboom, transmissierevisie in Almelo.
Volgens hem: "bij koude motor-en bak rustig schakelen d.m.v. een lichte druk tegen de pook de versnelling erin laten vallen" (dus niet rammen)
Constant de hand op de pook kan ook gevolgen hebben (hoogste versnellingen), evenals voet op de koppeling(druklagerslijtage).
Meestal treedt het euvel op van de 1e naar de 2e, en terug van de 3e naar de 2e.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Bij mij is het bij snel schakelen en optrekken ook zo dat de tandjes gaan ratelen had jij dat ook? Als ik voorzichtig wegrij alleen meer weerstand/moeilijker schakelen.

Ik heb geen tandjes die ratelen en/of andere bijgeluiden. Het moeilijk in de 3de versnelling willen was alleen inderdaad ook bij snel willen schakelen.

Moet zeggen... echt vertrouwen in de bak heb ik niet meer.... De hele auto eigenlijk... al te veel mee gehad in 2 jaar tijd. Voorlopig moet ik ermee verder. Het is dat de inruil prijzen laag liggen.....

Hiervoor 5 jaar lang probleemloos een Fiat Stilo Abarth gereden....
 

willemvo

Nieuw lid
Hallo, Ik rijd met een skoda fabia 1900 Diesel sdi van het jaar 2001, maar mijn versnellingsbak is stuk. Het type dat vermeld staat is 02T301103H. Ik ben nu op zoek naar een 2e hands versnellingsbak van hetzelfde type. Weet iemand of alle "02T" type versnellingsbakken overeen komen met mijn type? maw kan ik elke 02T 5gear versnellingsbak (van seat, vw of audi) inbouwen in mijn Skoda?
Als iemand goede verdelers of verkopers van 2ehands onderdelen kent, kan die mij ook erg helpen.
Alvast bedankt!
Willem
 
Bovenaan Onderaan