Versnellingsbak

kami

Lid
Mijn Fabia heeft nu 105.000 op de teller en ik heb een tik bij het op laten komen van de koppeling, zonder gas te geven.
Als ik het rustig doe met voldoende gas erbij hoor ik niks.

Ik ben al terug naar skoda geweest en die zegt dat het uit de bak komt, ook zit er speling op de aandrijf assen.
Een nieuwe bak is duurder dan de auto.
Hij is verder perfect.

Weet iemand waar je redelijk aan een sloopbak kan komen in de buurt van rotterdam?

Erik_NL

Forumguru
Mijn Fabia ... zegt dat het uit de bak komt, ook zit er speling op de aandrijf assen
vanaf een afstand:
statistisch gezien is speling op een van de aandrijfassen (dan wel een homokineet) waarschijnlijker dan dat de tik uit de versnellingsbak komt.

Scheelt nogal in kosten.

kami

Lid
Heb je misschien ook speling/breuk op de dempingsveertjes van de koppelingsplaat?

Daar heb ik geen verstand van, en de bak is nog niet open geweest. aannemende dat dat in de bak zit.

vanaf een afstand:
statistisch gezien is speling op een van de aandrijfassen (dan wel een homokineet) waarschijnlijker dan dat de tik uit de versnellingsbak komt.

Scheelt nogal in kosten.

Ja dat snap ik, maar zou zich dat dan manifisteren tijdens het schakelen?
Ik ben bij een onafhankelijk bedrijf geweest en bij skoda die zeggen allebij dat het uit de bak komt, ik stond erbij te luisteren en het is moeilijk te zeggen.
Maar ik heb dan ook meer verstand van scheepsmotoren en daar zit geen versnellingsbak op:grin:

tja moeilijk te zeggen, tenzij er een handeling is dat men kan zeggen, dat is het!

Ronnie

Forumguru
Als je de auto op de brug hebt, met draaiende motor, zet dan eens een grotere schroevendraaier o.i.d. tegen de betreffende onderdelen (versn. bak, koppelingsarm, motor,enz) en je oor, dit werkt als een stethoscoop bij de dokter, en kun je vreemde geluiden enigzins lokaliseren.

Ted

Forumguru
Bij waren het de asmoeren van de voornaven die nagetrokken moesten worden. Deze veroorzaken een klak geluid!!!

kami

Lid
Tja ben bij 4 garages geweest waaronder skoda, vw en 2 onafhankelijke.
skoda zegt versnellings bak, vw zegt homokineet aan de wielzijde(2x) en 1 onafhankelijke zegt versnellings bak en de ander zegt homokineet of versnellingsbak.

Dus ik weet waar ik aan toe ben(een nieuwe auto):1439:

Bovenaan Onderaan