Versnellingsbak

Sharkbait

Nieuw lid
Hallo Allemaal!

Ik ben sinds kort een fabia 1 rijder met een fabia elegance uit 2000, de 1.4 74pk uitvoering en dus ook nieuw op dit forum.

Bedankt voor allen die mij voor gegaan zijn om wat standaard kwaaltjes zoals de draagarm steunen kenbaar te maken. Mijn fabia heeft wat ook een paar probleempjes maar dat weet je als je 2e hands van een particulier koopt.

Bij mij lijkt het erop dat mijn versnellingsbak vervangen dient te worden na 165000 op de teller. Althans volgens een niet Skoda garage. Ik ga sowieso even naar de Skoda garage voor een 2nd opinion.

Ik hoor een continu geratel wat van voor uit het midden lijkt te komen. In het begin was het alleen merkbaar bij de 5e versnelling maar het wordt steeds harder. daarnaast is er een zoemend onder geluid wat gelijkmatig hoger en lager klinkt, letterlijk zoem ZOEM zoem ZOEM.

Het vreemde is dat het ratelend geluid na het bijvullen van olie minder lijkt, maar het geluid niet uit de motor lijkt te komen. Het geluid is weg als je de koppeling in trapt. Het geluid is ook hoorbaar bij stationair in vrijstand met koppeling omhoog. Er lijkt dan wat mee te draaien.

Ik denk eerder aan de drukgroep van de koppeling, wat is jullie oordeel/advies?

Een extra vraag die ik heb is: onder de accu zit een soort gietijzeren hendel met zowel het volkswagen en audi logo erop. Deze is verbonden aan de motor. Hij stond bij naar voren (zichtbaar) maar is zowel richting motor als onder de accu te duwen. weten jullie waar die hendel voor dient?

Ik ga vanavond naar mijn vriendin en kan waarschijnlijk pas zondag eventuele reacties lezen, maar alvast bedankt voor jullie hulp!:aangenaam:

Groetjes Sharkbait

Ronnie

Forumguru
De gietijzeren hendel waar je het over hebt is een contrabalanceergewicht van de schakelas die in de versnellingsbak gaat. Aan het andere einde zitten de schakelkabels, de as gaat de versnellingsbak in en bedient de schakelvorken.
Lagers in de bak welke stuk zijn zullen beginnen te zoemen, synchroon met het motortoerental is de primaire as, (2 lagers, 1 x kogel, 1 x rollenlager) synchroon met de snelheid is de secundaire as (uitgaande as op het differentieel)
Ratelende geluid komt niet van de koppeling, denk dus eerder een naaldlager van een van de tandwielen in de bak op de primaire as. Jouw type bak is een O2T bak.
Zie mijn topic in Fabia1 "Fabia verwendag".

Ted

Forumguru
Ik denk ook zo aan je versnellingsbak! VW bakken kunnen gauw versleten zijn, in jouw geval is dit helaas het geval.

Als je koppelingspedaal in rust is dan draait je primaire as van de bak mee. Als hiervan het lager versleten is of de tandflanken dan hoor je zulke geluiden.

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Ronnie,

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. Ik heb jouw verwendag topic gecheckt en heb gelijk een idee van de kosten (pijnlijk)
En wat leuk dat je ook het hendel mysterie hebt opgelost!

Groetjes Sharkbait

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Ted,

Jij ook hartelijk bedankt voor je snelle reactie! Ik moet er dan toch echt aan geloven...

Groetjes Sharkbait

Ted

Forumguru
Stationair geluiden kunnen ook het 'rasselen" van de tandwielen zijn (geheel onschuldig) en je 5e versnelling kan hersteld worden zonder de bak er onderuit te halen. Maar als de stationair geluiden plotseling heel anders zijn geworden en veel lawaai maken dan dan is echt de bak aan revisie toe.

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Ted,

Het rasselen heb ik ook op ca 2500 rpm, ik had al eerder (via dit forum) begrepen dat dit normaal is. Dat wat die 5e versnelling betreft is goede informatie. Gezien het geluid dan heb meest hoorbaar is... Alhoewel bij goed luisteren (bijna spoken zoeken) ook andere versnellingen merkbaar is. Absoluut niet oorverdovend.
Zodra ik bij de Skoda dealer geweest ben zal ik een update doen van de situatie.

Een vriend van mij vroeg me of er überhaupt nog wel olie in de versnelling bak zit... kon ik geen antwoordt op geven, weet ook niet waar ik dit kan checken... Ik ben zo een lullo met de theoretische kennis, maar praktisch gezien geen ervaring. Ik waardeer de input

Ronnie

Forumguru
Als de bak geen lekkage vertoont zou alle olie er nog in moeten zitten (exact 2 ltr),
Kun je checken door de plug op halve hoogte op het differentieel(tussen de aandrijfassen) eruit te draaien (inbus), de olie mag er dan net niet uitlopen.

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Ronnie, Hoi Ted

Vandaag eindelijk bij de Skoda dealer geweest in almere, deze melde het zelfde. Echter konden die nog wel een paar delen wisselen waardoor het geluid weer weg zou zijn. Dat vindt ik een beetje eng... want dat is tijd (en dus veel geld)

Verder was er nog het volgende aan vervanging toe:
Draagarm rubbers + steun voor
Er was een lek in de carterpanpakking
remschijfen
achterbanden

Mijn fabia krijgt dus ook een verwen dag...

Sharkbait

Nieuw lid
Heren,

Het heeft even geduurd maar mijn fabia is weer in orde :D
Ik heb het volgende laten doen:
Reparatie versnellingsbak ca 579 + 160 eur aan onderdelen
Grote beurt 264 + 37 eur remvloeistof
remschijven (4x) 2x 55.75 + 2x 37 onderdelen + 2x 48.88 uurloon
4x draagarm rubbers 1x stabilisatorstang 91 eur uurloon + 66 euro onderdelen
klein materiaal
Totaal was 1608,91- ex btw

Pijnlijk, maar moet zeggen... hij rijdt weer als een zonnetje
De opvolging van de dealer was goed en prettig

Ronnie

Forumguru
Kost een paar centen, dan heb je ook wat........
Weet je of ze de lagers in de bak hebben vervangen?(2xrollager, 2x kogellager op ankerplaat)

Sharkbait

Nieuw lid
Ja klopt, maar er is meer vervangen en een schakelsigment volgens mij 3e (als die nu gebruik lijkt de pook net iets minder diep te vallen en iets gedempt op het eind alsof er een rubber aanslag in zit)
artikelnummers
02T311373G, 02T311206E 02T311375E 02T311669M 02T41170C en 2x 003519185F
de de totaal opgave was ca 40% goedkoper dan een niet Skoda revisiebak, volgens de monteur zelfde resultaat als revisiebak. Tot nu toe ben ik het eens

Jerrie

Lid
Bedrag valt me nog mee.
Mooi, dat je vermeld wat de kosten van de onderdelen zijn, kan ik het ff vergelijken met mijn rekening:)

Bovenaan Onderaan