Tja
welke olie?
Ik heb hierover veel gelezen op allerlei forums. De viscositeit is wel duidelijk, maar ik kwam allerlei tegenstrijdige berichten / adviezen tegen over welke
soort versnellingsbak olie je moet hebben ivm de synchromesh ringen in de versnellingsbak, GL4/5 specificaties en wel of niet
backwards compatible etc. My goodness wat een rabbit hole dit onderwerp
De ervaringen met verschillende niet-OEM olie verschillen best wel (pos / neg) Voorzover ik het begreep, zijn er oliën die de synchromesh ringen kunnen vernielen op lange duur of die bepaalde toevoegingen missen. Ervaringen over bijv. de bekende niet-OEM alternatieven zoals de Redline Synthetic olie, over hoe goed die nu wel of niet is voor een gewone niet-circuit auto, lopen sterk uiteen. De een zegt: versnellingsbak maakt meer herrie, de ander zegt hij is lekker stil, weer een ander zegt dat de bak stroever schakelt / de olie langer nodig heeft om op te warmen, etc etc.
Uiteindelijk ben ik veiligheidshalve maar gegaan voor de OEM olie van Skoda / VAG zelf, dan hoef ik ook niet wakker te liggen om de synchromesh ringen of me later druk te maken of ik nu wel de juiste aftermarket olie heb gekocht. En handig voor mij: ze komen in 1L flessen.
Voor de Octavia I heb je Skoda G50 olie nodig, viscositeit 75W90 (synthetisch) onderdeel nr. G 060 726 A2
Qua hoeveelheid is het voorschrift:
Benzine:
1.4 & 1.6 motoren: versnellingsbak 02K - hoeveelheid 1,6 liter
1.8 & 2.0 motoren: versnellingsbak 02J - hoeveelheid 1,9 liter
Diesel:
non-turbo (dus volgens mij alleen de 1.9SDI) versnellingsbak 02K - 1,6 liter
turbo (dus volgens mij alleen de 1.9TDI) motorcodes AGR, ALH, AHF, ASV: versnellingsbak 02J - 1,9 liter
motorcode ASZ: versnellingsbak 02M (6-bak) inhoud onbekend
Ik wil de versnellingsbakolie gaan verversen en heb voor de zekerheid een nieuw carterplug besteld. De carterplug voor het bijvullen aan de bovenkant is nogal roestig. Daarbij is het handig om een reserve hebben voor als ik er een stuk maak.
Onderste plug lijkt aardig beschermd door een oliefilmpje:
Bovenste plug (om de olie in bij te vullen) ziet er aardig rot uit.
De versnellingsbakolie die ik heb gekocht:
N.B. je hebt ook deze 17mm inbus dop nodig (1/2")
Waarom ik de olie wil vervangen is omdat ik de vind dat de bak bij koud/vochtig weer heel moeilijk in en uit z'n achteruit te krijgen is en de overgang tussen 1 en 2 soms wat stroef gaat. Ik ben benieuwd of nieuwe olie effect heeft hierop. Misschien niet, maar na 14 jaar en 2 ton is het m.i. geen overbodige luxe dat gewoon een keer gedaan te hebben. Plus ik vind het leuk om een keer gedaan te hebben.
Het advies is dat deze olie in principe nooit vervangen hoeft te worden, maar hetzelfde geldt bijv ook voor de stuurbekrachtigingsolie. En nadat ik die heb vervangen, merk ik dat de bij koud/vochtig weer de stuurbekrachtigingspomp een stuk minder herrie is gaan maken. Ik denk dat de nieuwe olie in principe weer iets beter smeert.