Versnellingsbakproblemen in de bergen

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Vandaag weer terug van een vakantie door Kroatië en omliggende landen waarbij echt heel veel door de bergen gereden is bij hoge temperaturen met vol beladen auto. De eerste keer met deze Oct3. Echter op steile bergpassen met veel haarspeldbochten wilde de versnelling als de motor en bak goed heet was niet meewerken. Zelfs een keer stilgevallen omdat ik niet terug kon schakelen in lagere versnelling. Moest soms dubbelclutchen. Als de bak koud was, was het geen probleem.
Kan dit aan de olie liggen? In Nederland heb ik dat probleem niet en had het ook bij mijn vorige Oct2 ook niet. Of is de bak niet goed meer?

Groet, Alex

Rallye

Forumguru
Ik neem aan dat het o m een handbak gaat. Komt dan niet eerst de vraag aan de orde of de drukgroep OK is?

Thijs4motion

Forumguru
handbak met te weinig olie zal niet moeilijker gaan schakelen, alleen meer lawaai maken
bediening is mechanisch

veel haardspelbocht en bergopwaarts is killing voor de drukgroep

catch me

Forumguru
Verse remvloeistof in het koppelings systeem zou wel eens kunnen helpen, dit wordt door veel garages bijne nooit meegenomen als ze het remsysteem verversen.
Waarschijnlijk krijg je nu door de hogere temperaturen een soort fading in het koppelings systeem waardoor de druk verandert en de koppeling hierdoor niet goed vrij komt

64rhfx

Senior Member
En hoe is dat te verversen? Bij mij is wel pas de remvloeistof ververst. Het was echt heet, bijna 40 graden en enorm steile klimmen met tientallen haarspeldbochten, zwaar beladen.

catch me

Forumguru
De motorolie is tijdens het rijden toch ook gemiddeld 90 gr en soms hoger, zeker met bergritten. De motor en bak zijn dus best wel warm.
Dit kan denk ik wel invloed hebben op verouderde remvloeistof in 't koppeling systeem,

Tees

Donateur
Dat laatste weet ik niet zeker @Peter-036. Volgens mij mengt hydraulische vloeistof heel beperkt, en zeker in die dunne leidingen. Maar goed, dat betekent nog niet dat t over een periode van een jaar niet alsnog voldoende doorgemengt is. Maar ik denk eigenlijk niet dat t daaraan ligt. Zou eerder de bakolie of drukgroep verdenken (zoals al door anderen aangestipt).

64rhfx

Senior Member
Eerst maar eens de olie verversen en dan kijken. Alleen of ik het merk... Ga niet binnenkort weer de bergen in. Drukgroep beetje kostbaar.

Bovenaan Onderaan