Versnellingsbakrevisie

fobbe

Nieuw lid
Hoi,

Sinds kort zijn we in het bezit van een Octavia Combi 1.2uit 2014 met 121.000km op te teller.
Deze auto hebben we via een leasemaatschappij gekocht.
Nu hoorden we een raar geluid met gas geven, beetje schrapend. Volgens de Skoda-garage zijn er 1 of meerdere lagers in de versnellingsbak kapot.
Daarom gaan ze een versnellingsbakrevisie doen waarbij ze de lagers gaan controleren en indien nodig vervangen.
Nu heb ik aantal vragen:
- is dit wel een versnellingsbakrevisie? (lijkt me eerder een soort lagersrevisie aangezien de andere delen in de versnellingsbak niet worden gecontroleerd?)
- is 121.000 km niet nogal snel voor 1 of meerdere lagers om kapot te gaan?
- als die lagers vervangen zijn, kan ik dan in de toekomst weer problemen verwachten met de versnellingsbak of is het vervangen van kapotte lagers voldoende?
- wat kun je doen om in de toekomst de versnellingsbak heel te houden?Bijvoorbeeld niet meer de schakelindicatoren opvolgen van het dashboard zodat je niet te laag in de toeren zit?

Bedankt!
 

Hakar

Donateur
Daarom gaan ze een versnellingsbakrevisie doen waarbij ze de lagers gaan controleren en indien nodig vervangen.
Houdt in dat ze de bak uit elkaar moeten peuteren, en de lagers gaan checken.
Als het echte monteurs zijn zullen ze het zeker niet nalaten om andere bewegende delen in je bak te controleren en te vervangen.
De meeste monteurs denken nog wel een beetje met je mee, en vinden het niet leuk voor jou dat je bak voor eerst wat lagertjes, daarna voor tandwieltjes, daarna nog weer voor glijbussen, en daarna nog weer voor schakelvorkjes etc. moet worden gedemonteerd en gereviseerd.

En ja, sommige lagers gaan sneller stuk dan andere, maar naar mijn mening, en dat is echt de mijne, ligt het ook aan degene die gebruik maakt van de lagers.

We vinden het leuk om mensen die een probleem hebben bij te staan met al dan niet deskundig advies.
We vinden het ook leuk dat mensen zich voorstellen als ze bij ons binnenkomen.
Dat laatste kun je doen via deze link, meet en greet.
 

TinusPlotseling

Senior Member
Hoi @fobbe , toevallig heb ik paar maand geleden hetzelfde gehad met de versnellingsbak van mijn vw golf(ook 1.2 tsi en 145.000km).
De lager van het differencieel was kapot. Ik heb geen revisie gedaan maar een bak ruil. Oftwel een compleet gereviseerde bak erin gezet. Scheelt aardig in de kosten omdat ze niet bak uit elkaar hoeven te halen. Ik heb dit laten doen bij JB in dieverbrug(de bak ruil was ook zijn idee). Uiteindelijk krijg je een zgan baknin je auto. Misschien is dit een idee. Succes ik weet hoe vervelend het is.

Mvg Martijn
 

Remon verweij

Nieuw lid
Een ruil bak is ook open geweest dus of je nou een ruil bak of je eigen bak laat maken maakt geen verschil moet gewoon door bekwaamd persoon gebeuren
 

Huibert

Forumguru
Voordeel van een ruilbak is dat alles door ervaren en op dit gebied gespecialiseerd personeel is gedaan fevens wordt ook alles gecontroleerd. Bij de garage is dit toch een niet alledaagse klus, lees beperkt ervaring, wat kan betekenen dat ze kleine dingen over het hoofd zien. Extra voordeel is dat voor jou de reparatie snel gedaan kan worden. Vraag mij verder af of een ruilbak wezenlijk duurder zal zijn
 

Remon verweij

Nieuw lid
Voordeel van een ruilbak is dat alles door ervaren en op dit gebied gespecialiseerd personeel is gedaan fevens wordt ook alles gecontroleerd. Bij de garage is dit toch een niet alledaagse klus, lees beperkt ervaring, wat kan betekenen dat ze kleine dingen over het hoofd zien. Extra voordeel is dat voor jou de reparatie snel gedaan kan worden. Vraag mij verder af of een ruilbak wezenlijk duurder zal zijn

Klopt idd maar heb mijn bak naar NAP gebracht die doen idd niets anders dan bakken zelfs voor dealers en was me bak 1 dag kwijt en betaalde voor de bak 300 euro omdat ik er op tijd bij was en niet heel veel schade had een ruil bak ga je denk ik niet vinden voor dat geld
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb onlangs een revisiebak laten steken bij een bedrijf uit rotterdam, niet gekozen voor reparatie van eigen bak omdat deze in slechte staat was (te lang door gereden :nono: ) kosten 1000 euro excl. btw. voor de revisiebak inclusief arbeid. nu loopt alles weer soepel :tegek:

tevens gratis gebruikte maar nog goede koppelingsset gemonteerd gekregen! top service bij EuroTransmissie Revisie Rotterdam
 
Bovenaan Onderaan