Verstellen pedaal O2??

Bakkertje

Forumguru
Ola,

Weet iemand of het mogelijk is om het koppelingspedaal te verstellen?

Punt is dat deze iets verder nar je toe staat dan het gaspedaal. Als ik mijn stoel nu zo ver naar achteren zet dat ik het gaspedaal goed in kan trappen dan zit het koppelingspedaal te dichtbij. Als gevolg daarvan rust m'n bovenbeen niet op de stoel en krijg ik pijn in m'n knie.. Zeker als ik in een file (gebeurt bijna nooit op de A2....:crazy:) rijd heb ik daar echt last van.

Dus als ik het koppelingspedaal gelijk kan (laten) zetten met het gaspedaal ben ik daar vanaf.. Ik weet dat verstelbare pedalen bij ford als optie leverbaar zijn.. Wie weet kan het met een O2 ook..

Alvast bedankt!
 

___JC___

Forumguru
Dit zou je dealer vrij makkelijk af moeten kunnen stellen. Dr zit volgens mij gewoon een kabel aan dus dan moeten ze die wat inkorten.
 

Rallye

Forumguru
Ik begrijp het niet. Je hebt toch een voetsteun. Eventueel (qua veiligheid niet aan te raden) de voet onder de koppeling. Of heb ik een raar model (of jij)?
 

Ronnie

Forumguru
Dit zou je dealer vrij makkelijk af moeten kunnen stellen. Dr zit volgens mij gewoon een kabel aan dus dan moeten ze die wat inkorten.
Koppelingen zijn vandaag de dag (bijna) allemaal hydraulisch, gever-cylinder aan het pedaal, werk-cylinder aan de bakzijde.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik begrijp het niet. Je hebt toch een voetsteun. Eventueel (qua veiligheid niet aan te raden) de voet onder de koppeling. Of heb ik een raar model (of jij)?

Ik snap het eigenlijk ook niet... dit is een van mijn eerste auto's waar ik mijn linkerbeen goed kwijt kan... wat een ruimte naast de koppeling en ook de voetsteun is uitermate prettig... ennuh maatje 44
 

Rolle

Senior Member
Hierzo een maatje 46 (alle van de voet dan he ;) en ook geen probleem om de voet naast de koppeling te zetten
 

___JC___

Forumguru
Koppelingen zijn vandaag de dag (bijna) allemaal hydraulisch, gever-cylinder aan het pedaal, werk-cylinder aan de bakzijde.

Dus de stand van het pedaal kan niet meer ingesteld worden?

Overigens kan ik mn maat 49 ook gewoon kwijt naast het koppelingspedaal.
 

MarcoO2

Forumguru
in mijn beleving staan de pedalen ook op gelijke afstand, maar ik zou onder m'n stuur moeten duiken om dat te checken. In ieder geval nog nooit problemen gehad.

Zou een andere (misschien betere) houding achter het stuur iets op kunnen lossen, Bakkertje?
 

Bakkertje

Forumguru
in mijn beleving staan de pedalen ook op gelijke afstand, maar ik zou onder m'n stuur moeten duiken om dat te checken. In ieder geval nog nooit problemen gehad.

Zou een andere (misschien betere) houding achter het stuur iets op kunnen lossen, Bakkertje?

Dan zou ik linksom gedraaid achter het stuur moeten zitten. Overigens heb ik ook geen problemen bij het normaal rijden, dan heb ik inderdaad m'n voet op de voeten steun.

Het koppelingspedaal lijkt verder naar voren te staan. Als ik een stok zou pakken en over het gaspedaal en het rempedaal zou leggen, liggen deze in 1 lijn met de voetensteun. Het koppelingspedaal staat een 1,5 cm dichter bij de stoel.

Het probleem met het file rijden komt overigens ook vooral doordat de zitting van de stoel achterover leunt. Als ik dan de koppeling intrap moet ik daarvoor m'n stoel ook indrukken en dat kost best wat kracht. Of ik moet mijn stoel een tandje naar voren zetten, maar dan kom ik met het gaspedaal weer niet uit..

In de praktijk rijd ik 's morgens (om 6:00) een tandje verder naar achteren dan op de terugweg, dan sta ik in de rij op A2..

Verder overigens niks te klagen over het zitten hoor, ik ben dik tevreden over de stoelen in de O2. ;)
 

Ronnie

Forumguru
Dus de stand van het pedaal kan niet meer ingesteld worden?

Overigens kan ik mn maat 49 ook gewoon kwijt naast het koppelingspedaal.
Je zou misschien het asje met de gaffelverbinding tussen pedaal en cylinder kunnen aanpassen (inkorten en weer aanlassen) maar of je dan nog genoeg "slag" overhoudt.........
Bij autoontwerpers wordt menig uurtje besteed aan de ergonomie van een auto, dus je kunt er gerust van uitgaan dat dit de meest optimale positie is!
 

Rallye

Forumguru
Het probleem met het file rijden komt overigens ook vooral doordat de zitting van de stoel achterover leunt. Als ik dan de koppeling intrap moet ik daarvoor m'n stoel ook indrukken en dat kost best wat kracht. Of ik moet mijn stoel een tandje naar voren zetten, maar dan kom ik met het gaspedaal weer niet uit.

Heb je de stoel in de laagste stand staan? Dan kantelt hij volgens mij pas echt. Ik zit graag zo laag mogelijk, maar bij de Skoda gaat hij naar de laagste stand en dan een klein beetje omhoog. De zitting gaat dan veel rechter staan. Het lijkt erop dat het laatste stuk naar benende alleen de achterkant van de zitting nog daalt. Kortom: de stoel iets hoger zou ook kunnen helpen.
 
Bovenaan Onderaan