Versterkte koppeling op vast vliegwiel?

chris2709

Senior Member
Na 205.000 km is mijn Superb binnenkort aan een nieuwe koppeling toe. Hij begint licht te bokken vanuit stilstand en je voelt na schakelen en weer gasgeven elke keer een 'klonk'. Ik vermoed dat de veren in de koppelingsplaat niet meer geheel doen waarvoor ze bedoeld zijn...

Aangezien het een CAYC motor is, zit er geen tweemassavliegwiel in zoals het lijkt (meevaller).
Nu lees ik her en der dat 1.6 motoren die van tweemassa naar vast vliegwiel geconverteerd worden, worden voorzien van een versterkte koppeling. Na her en der wat rondlezen rijzen bij mij de volgende vragen:
- waarom een versterkte koppeling als de motoren standaard ook werden uitgerust met vast vliegwiel en gewone koppeling?
- Ik lees op sommige fora dat andere/versterkte koppelingen bruusk aangrijpen of zwaar te bedienen zijn etc. etc. Wat zijn jullie ervaringen met welke koppelingen? (Sachs/Luk/...)

Ik heb mijn auto met gammele koppeling overigens net laten tunen (meer ivm verbruik dan ivm vermogen). Spreek ik het vermogen wel aan, dan geeft de koppeling geen krimp en grijpt deze heerlijk aan (afgezien van dat 'klonk' geluidje aan het begin dan). Is meteen de reden dat ik wat huiverig ben om een andere koppeling dan deze te plaatsen. Maar ik wil wel goede dingen doen en ben van plan met de Superb net als met de Passat tot 400k door te rijden :D.
 

hemi24

Forumguru
Koppeling vervangen bij 205k lijkt me netjes, dus waarom niet weer dezelfde monteren?

Overigens, ik heb een O2 uit 2009 gehad met de CAYC-motor en die had wel een zogenaamd dubbelmassavliegwiel
 

chris2709

Senior Member
Koppeling vervangen bij 205k lijkt me netjes, dus waarom niet weer dezelfde monteren?

Ik vraag mij dat dus ook af. Waarom kiest men bij een conversie voor een versterkte koppeling?

Overigens, ik heb een O2 uit 2009 gehad met de CAYC-motor en die had wel een zogenaamd dubbelmassavliegwiel

Oeps! :pieker: Hoe kom ik daar met zekerheid achter? Als ik op een online VAG onderdelenboek rondkijk icm mijn Superb, kom ik op een vast vliegwiel uit...
 

chris2709

Senior Member
Wat doet een versterkte koppeling met het hoofdlager van je krukas?
Als ik het zo beredeneer helemaal niets. (het bedienen van) de koppeling vormt een krachtgesloten geheel met het vliegwiel en er zal dan ook geen axiale kracht optreden op dit hoofdlager. Het hoofdlager krijgt alleen op z'n sodemieter door de radiale krachten als gevolg van de ontbranding (en natuurlijk de centrifugaalkracht veroorzaakt door de krukas zelf)
 

hemi24

Forumguru
Hoofdlager zal axiaal belast worden bij het intrappen van de koppeling. Bij monteren van een versterkte koppeling geef je deze dus meer op z'n donder.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien actie = reactie zal de axiale kracht bij het ontkoppel toch echt moeten worden opgevangen door (één van) de lagers van de krukas...

images


www.mvwautotechniek.nl/Motor/Krukas/krukas.htm
 
voorheen bij 1.9 tdi motoren veelal toegepast , meestal was deze optie goedkoper dan het gebruik van de tweemassa , echter is dit verhaal inmiddels niet meer inherent . de originele sets zijn bij benadering even duur , klappen op krukas minder en lager schade in de bak op primaire as idem .

Qua kosten overweging doe ik het niet meer plaatsen tenzij aan hardware dusdanig is veranderd in combi met chiptuning heeft het nog voordeel .
 

Greenliner

Senior Member
Ik heb ook een vast vliegwiel (S2, 1.6 TDI, 2012). De koppeling is in mei 2017 vervangen door een standaard nieuwe. Hij koppelt zijdezacht, ook met de caravan erachter. Een beetje dealer weet toch wel of je vast of dubbelmassa hebt? Ze zullen toch een offerte moeten maken?
 

chris2709

Senior Member
Zij kunnen dat ongetwijfeld, maar er is toch geen haar op mijn hoofd die er aan denkt het bij de dealer te laten uitvoeren, dus vind ik het ook niet correct om hen daar voor te vragen...
 

chris2709

Senior Member
Hoofdlager zal axiaal belast worden bij het intrappen van de koppeling. Bij monteren van een versterkte koppeling geef je deze dus meer op z'n donder.
Inderdaad, je hebt gelijk! Eén van de hoofdlagers is meteen een axiaallager (tenzij het axiaallager een separaat lager is, maar zover reikt mijn kennis van deze motor niet...
 

chris2709

Senior Member
Ik heb ook een vast vliegwiel (S2, 1.6 TDI, 2012). De koppeling is in mei 2017 vervangen door een standaard nieuwe. Hij koppelt zijdezacht, ook met de caravan erachter.

Blijkbaar zijn ook de Superbs met standaard vast vliegwiel niet gevrijwaard van problemen... Weet je toevallig ook welk merk koppeling gebruikt is bij de vervanging? Het zou mooi zijn als de nieuwe koppeling wat degelijker is. Ik weet niet hoeveel km jouw S2 had gereden voordat de koppeling werd vervangen, maar ik vind 205k niet heel veel voor puur een drukgroep/frictieplaat...
 

Greenliner

Senior Member
Die van mij is al bij 127.000 km vervangen. Ik weet niet welk merk er gebruikt is. Kan je desgewenst wel de naam van de (uitstekende) garage PB'en. Los van vakanties met de caravan ben ik ook veel onderweg met een paardentrailer die geregeld meer dan 2 ton weegt.
Over 100.000 km zal de koppeling wel weer versleten zijn, dat lijkt me niet onredelijk.
 

Antera

Donateur
Wat doet een versterkte koppeling met het hoofdlager van je krukas?


Niet veel. Het dubbel massa vliegwiel is ervoor om de trillingen uit de auto te halen zodat je dit niet meer zo goed merkt in de auto. Vroeger bestond dat niet en toen voelde je stationair de motor lopen zeker bij een diesel en omdat men kieskeuriger word enz hebben ze deze oplossing gevonden. daarmee worden de klappen van stationair op gevangen en ook bij plot gas los laten word dit deels door die vliegwiel opgevangen zover ik dit weet
 

chris2709

Senior Member
Ik vind eerlijk gezegd 200k voor een koppeling niet echt veel. 127k dan al helemaal niet. Nu weet ik niet of ik verwend ben met auto's (Passat 3B) waarvan ik de koppeling soms tot verbrandingsgeur mishandeld heb :facepalm: en die na 400 ton bij inruil nog geen krimp gaven, maar de koppeling van mijn S2 is - bij gebrek aan bouwactiviteiten - altijd rustig bediend. Als een versterkte koppeling ook betekent dat deze degelijker is, ben ik wel genegen hier eens naar te kijken...
 

oco1979

Forumguru
dat lijk me nog iets :

VW Performance Clutch Kit - 3000950734-S
Item number: 3000.950.734-S


Custom-modified clutch kit
Approx. 30% higher transmittable torque than the original clutch kit.

is bedoeld voor een skoda superb 2 1.6tdi

Diameter [mm]: 228 - Number of Teeth: 28
Uprated Clutch Kit, custom-modified.- Transmittable torque about 30% higher than the OE clutch kit.
Contains reinforced SACHS clutch cover, uprated clutch disc with Performance clutch friction material and releaser.

More reserves for higher demands.
  • Approx. 30% higher transmittable torque compared to OE
  • Higher thermal resistance
  • Higher burst number of revolutions
  • Longer life span
  • Higher clamp load of the clutch cover
  • Complete clutch kit incl. release bearing
  • Start performance similar to OE
  • 1:1 replacement of the old clutch
clutch-sachsperformance-installation.jpg

Technical Details.
Based on a new replacement clutch, your clutch kit will be custom modified by hand. - Made in Germany. The clutch disc will get a new high performance organic friction material with a reinforced layered clutch facing construction (Dry coating technology, non-asbestos and lead-free, elastomer / resin binder system, fiber glass reinforced, includes copper, filling materials and coefficient of friction modifiers).

Together with changing the leverage ratio of the clutch cover to increase the clamping force, this results in the desired characteristics of the modified clutch kit.
 

hemi24

Forumguru
Niet veel. Het dubbel massa vliegwiel is ervoor om de trillingen uit de auto te halen zodat je dit niet meer zo goed merkt in de auto. Vroeger bestond dat niet en toen voelde je stationair de motor lopen zeker bij een diesel en omdat men kieskeuriger word enz hebben ze deze oplossing gevonden. daarmee worden de klappen van stationair op gevangen en ook bij plot gas los laten word dit deels door die vliegwiel opgevangen zover ik dit weet

En als je ontkoppeld? Wat gaat die extra 30% aan tegendruk van die versterkte koppeling dan opvangen?

Dat is ook gelijk de reden waarom altijd wordt aangeleerd om bij stilstand en draaiende motor de koppeling niet ingedrukt te blijven houden...
 

Antera

Donateur
Hoe dacht je dat het bij de oude auto's ging dan?? Gingen daar ook de motor of bakken mee kapot? Of wat bedoel je precies @hemi24
 

hemi24

Forumguru
Werd ook "vroeger" zo aangeleerd door de betere rijschoolhouders (met gevoel voor techniek)...
 

chris2709

Senior Member
dat lijk me nog iets :

VW Performance Clutch Kit - 3000950734-S

(...)

More reserves for higher demands.
  • Approx. 30% higher transmittable torque compared to OE
  • Higher thermal resistance
  • Higher burst number of revolutions
  • Longer life span
  • Higher clamp load of the clutch cover
  • Complete clutch kit incl. release bearing
  • Start performance similar to OE
  • 1:1 replacement of the old clutch

Technical Details.
Based on a new replacement clutch, your clutch kit will be custom modified by hand. - Made in Germany. The clutch disc will get a new high performance organic friction material with a reinforced layered clutch facing construction (Dry coating technology, non-asbestos and lead-free, elastomer / resin binder system, fiber glass reinforced, includes copper, filling materials and coefficient of friction modifiers).

Together with changing the leverage ratio of the clutch cover to increase the clamping force, this results in the desired characteristics of the modified clutch kit.

Hier staat dat bij deze Performance clutch kit sprake is van een langere levensduur. Dat spreekt me aan. Ik kwam namelijk op duitse zusterfora regelmatig het bericht tegen dat de standaard drukgroep de geest heeft gegeven doordat de veren van de drukgroep braken bij de basis. Iemand hier daar ook bekend mee? Gaat het dan om Sachs of om Luk of...?

Belemmering voor mij om voor een dergelijke set te gaan is dat er sprake is van een hogere klemkracht waar we dankzij @hemi24 bewust van zijn geworden dat dit linea recta wordt doorgegeven aan de krukaslagering én omdat ik geen idee heb wat dit met het koppelgedrag doet.
 
Bovenaan Onderaan