Vertraging van trekkracht na schakelen

Beste forumlezers,

Wellicht is het een bekend probleem of eigenschap van de motor maar ik heb er niks over kunnen vinden in het forum;

Mijn auto heeft inmiddels 900 kilometer gereden en het valt me op dat als er flink opgetrokken wordt de motor wat vertraging heeft met het opbouwen van trekkracht na het schakelen. Wanneer je na het koppelen gelijk weer gas geeft in de volgende versnelling (en dat doe je bij optrekken) krijg je het gevoel dat er opnieuw turbodruk opgebouwd moet worden, dit is misschien een fractie maar wel voelbaar en ik ben dat niet gewend van VAG. De 1,9 TDI (105 en 130 pk) varianten hadden hier geen last van en de 1,9 DCI (130 pk) van onze franse vrienden ook niet. Daarnaast komt het toerental niet onder de 2000 toeren dus je zou verwachten dat er geen verlies is in koppel.

Wie heeft hier ervaring mee, of kan mij uitleggen hoe dit komt.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Gr van een zeer tevreden Skoda rijder.
 

!Škoda!

Actief lid
Misschien je koppeling?

Als je de koppeling "begeleid" naar boven, voel je dan een kleine vermindering van de tegendruk? (of hij "hapt")
Je verhaal lijkt erop dat de koppeling licht "hapert", en er eerst maar bijv 90% koppeling is, die daarna door een trilling "doorschiet" naar volle koppeling.
 
Ik denk dat dit gewoon het turbogat is wat hij voelt, waarschijnlijk niks aan de hand, ik heb het ook in mijn Audi, ook een 2.0 TDI.

Na wat gewenning weet je precies hoe je het op kunt vangen, maar het blijft lastig, meestal is het na tuning minder of zelfs helemaal verdwenen.

Bij mijn Alfa 156 2.4 JTD is het weggegaan na een Squadra tuning, het zgn dashpot effect was eruit gehaald door de turbo iets langer te laten draaien als het gas losgelaten werd. Als je dan de volgende versnelling had ingeschakeld was de turbo nog op toeren en voelde je geen turbogat meer.

Er is mij gezegd dat dit ook beter was voor de turbo.
 
Koppeling werkt prima, grijpt gelijk goed in. Het is echt de motor die heel even in lijkt te houden en dan koppel ontwikkeld en weer lekker door trekt. Dit is alleen merkbaar bij opschakelen, optrekken kan je dit niet merken want dat gaat geleidelijk.... Heel vreemd, niet heel storend want het gaat wennen maar ik ken het niet :)
 

!Škoda!

Actief lid
Ik stelde de koppeling voor omdat dit soms door mensen niet wordt herkend, en vooral bij oude (versleten) en nieuwe (nog niet ingesleten) motoren voor kan komen (zeldzaam geef ik toe), gezien de KM-stand was dat dus een reële mogelijkheid.

Omdat hij aangaf niet beneden 2000 toren te komen (motor is nog niet ingereden) dacht ik dat je boven het turbogat zat. maar ook dat is een optie (reeds voorgesteld)

Mijn vader had ook een zoiets (OK, geen skoda, maar Volvo), en het bleek uiteindelijk aan de connectoren te liggen (isolatie was niet goed verwijderd, geen goed contact, maar soms wel voldoende. dus een wisselend beeld.

Ik zou het iig goed in de gaten houden, en evt langs de dealer gaan om na te vragen. Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets niet goed gaat met het motormanagement (slechte connector oid..).
 
Klinkt wel aannemelijk een turbogat, maakt het nog uit bij welk toerental je gaat schakelen of is dat altijd aanwezig. Gewenning zal de oplossing wel zijn, blijft evengoed een fijne auto en motor.

Mocht het hinderlijk zijn zal de dealer wel uitsluitsel geven. Mag er toch wel vanuit gaan dat de motor goed in elkaar gezet is en als het herkend wordt door 2.0 TDI rijders zal het wel horen bij het karakter.

Wellicht zijn er nog andere die dit kunnen bevestigen. Evengoed alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Zo'n forum geeft vaak een beter beeld dan een dealer die z'n merk beschermd.
 
Je moet even aanvoelen wanneer je het best en snelst kunt opschakelen, als je eraan gewend bent heb je het alleen nog op momenten dat je extreem snel wilt zijn en je geduld verliest en er niet aan denkt.

Probeer terugval van toeren onder de 1800 RPM te vermijden, zo werkt het althans bij mijn Audi.

Ik schakel op en pak de volgende versnelling precies op het moment dat hij nog steeds zijn koppel behoudt. Beetje lastig uit te leggen, je moet dit eigenlijk zien en voelen.
 
Begrijp dat het een gevoel is, morgen dat gevoel eens in de praktijk brengen :) Zal wel goed komen.

PS, wat doet een Audi A6 rijder op een Skoda forum. Je A6 inruilen voor een Skoda:)
 
Begrijp dat het een gevoel is, morgen je gevoel eens in de praktijk brengen :) Zal wel goed komen.

PS, wat doet een Audi A6 rijder op een Skoda forum. Je A6 inruilen voor een Skoda:)

Mijn A6 moet er nu uit, zit bijna aan de 150.000 en ik dacht ik neem nu ens iets anders.

Imago boeit me niet zoveel en na veel auto's gereden te hebben vond ik de RS TDI het meest bij mij passen.

Ik hoop dat ik er geen spijt van krijg want 2 weken geleden was ik nog overtuigd van een nieuwe A4 S-line of een A6 Avant.

Het scheelt me in ieder geval een hoop bijtelling en das ook wat waard.
 
Imago boeit me niet zoveel en na veel auto's gereden te hebben vond ik de RS TDI het meest bij mij passen.

Ik hoop dat ik er geen spijt van krijg want 2 weken geleden was ik nog overtuigd van een nieuwe A4 S-line of een A6 Avant.

Het scheelt me in ieder geval een hoop bijtelling en das ook wat waard.

Ben wel bekend met een A6 zoals jij hem hebt, geweldige auto. Maar als je eenmaal gewend bent aan een Audi weet ik niet of je iets anders wilt rijden dan Audi. Tegenwoordig maken ze geen slechte autos, en vind ik persoonlijk dat de Skoda een heerlijke auto is. En, de bijtelling is een sterk argument. Kan je bij je werkgever (indien van toepassing) niet afdwingen dat het verschil in leasebudget bij je inkomen gedaan wordt, is het dubbel feest.

Succes met je keuze!
 

blacktdi

Actief lid
Koppeling werkt prima, grijpt gelijk goed in. Het is echt de motor die heel even in lijkt te houden en dan koppel ontwikkeld en weer lekker door trekt. Dit is alleen merkbaar bij opschakelen, optrekken kan je dit niet merken want dat gaat geleidelijk.... Heel vreemd, niet heel storend want het gaat wennen maar ik ken het niet :)

Beste forumlezers,

Wellicht is het een bekend probleem of eigenschap van de motor maar ik heb er niks over kunnen vinden in het forum;

Mijn auto heeft inmiddels 900 kilometer gereden en het valt me op dat als er flink opgetrokken wordt de motor wat vertraging heeft met het opbouwen van trekkracht na het schakelen. Wanneer je na het koppelen gelijk weer gas geeft in de volgende versnelling (en dat doe je bij optrekken) krijg je het gevoel dat er opnieuw turbodruk opgebouwd moet worden, dit is misschien een fractie maar wel voelbaar en ik ben dat niet gewend van VAG. De 1,9 TDI (105 en 130 pk) varianten hadden hier geen last van en de 1,9 DCI (130 pk) van onze franse vrienden ook niet. Daarnaast komt het toerental niet onder de 2000 toeren dus je zou verwachten dat er geen verlies is in koppel.

Wie heeft hier ervaring mee, of kan mij uitleggen hoe dit komt.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Gr van een zeer tevreden Skoda rijder.

Heeft inderdaad niets met de koppeling te maken. Het is de afstelling. Chiptuning helpt gegarandeerd.
 
Ben wel bekend met een A6 zoals jij hem hebt, geweldige auto. Maar als je eenmaal gewend bent aan een Audi weet ik niet of je iets anders wilt rijden dan Audi. Tegenwoordig maken ze geen slechte autos, en vind ik persoonlijk dat de Skoda een heerlijke auto is. En, de bijtelling is een sterk argument. Kan je bij je werkgever (indien van toepassing) niet afdwingen dat het verschil in leasebudget bij je inkomen gedaan wordt, is het dubbel feest.

Succes met je keuze!

Helaas niet, ik denk dat ik wel kan wennen want eerlijk gezegd vond ik het afgelopen zaterdag jammer dat ik weer in mijn eigen auto moest stappen na een proefrit met de O2 RS.
Ik hou nu eenmaal van een meer speelse auto kwa weggedrag en ik vind de RS gewoon een BMW 320D met voorwielaandrijving, zoveel plezier had ik in dat ding.

Bevalt het toch niet dan ben ik er over 2.5 jaar weer vanaf en neem ik weer iets groters.l
 

___JC___

Forumguru
Heeft inderdaad niets met de koppeling te maken. Het is de afstelling. Chiptuning helpt gegarandeerd.

Ik herken het in ieder geval niet maar ik heb nooit ongechipt rondgereden.
Heb nog slippende wielen in zn 2e en 3e versnelling dus zeker geen sprake van een dip in het vermogen bij het schakelen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Klinkt toch meer als een motormanagementkwestie, mogelijk vanwege emissie-eisen. Druk je het gaspedaal soms helemaal in na het schakelen?

Ik merkte in de eerste tijd dat ik de auto had dat hij na te veel in één keer willen gassen als het ware 'doodslaat', even bokt en daarna pas oppakt. Het is alsof de software die (veel te grote) input niet kan verwerken en even de zaak opnieuw moet doorrekenen. Of misschien vanwege emissie-eisen de 'rem' erop zet.

Iets minder enthousiast op het gaspedaal (precies de goede hoeveelheid, zeg maar) en hij gaat juist als de brandweer.

Misschien kan Pedro uitleggen wat daar technisch gebeurt.
 
Geef inderdaad wel volgas na het opschakelen, maar dat zou niet uit mogen maken. Vandaag nog even lekker gereden en doortrekken boven de 3500 toeren geeft geen probleem. Denk dus eigenlijk dat er misschien niks aan de hand is en dat het turbogat het probleem is als hij rond de 2000-2500 toeren terugkomt na het schakelen. Even wennen dus.

Voor Vroooom: Dat is een goed bericht, na proefrit balen dat je in de Audi moet :) En wat is 2,5 jaar idd, daarna is een A5 misschien wel leuk :)

Succes allemaal!
 

Dutch4x4

Senior Member
Geef inderdaad wel volgas na het opschakelen, maar dat zou niet uit mogen maken.

In de praktijk maakt dat dus juist wél uit.

Volgas is in dat geval meer dan het maximale dat de motor kan leveren. Kortom, in het vervolg meer met beleid gasgeven. :D

Het hoort bij de karakteristiek van VAG-programmatuur, denk ik, want jij hebt een diesel en ik een benzine. Ook de tunersoftware heeft 't trouwens, maar dat gold vooral voor het programma dat ik had voordat Hartog ermee aan de slag ging...

Maar ik zou zeggen, probeer dit gewoon eerst even. Als je 't ook met geleidelijker het gas intrappen hebt, dan is er iets anders aan de hand. Kan nooit kwaad om dit uit te sluiten.
 

Harry71

Nieuw lid
Hoi Pieneman,

Ik herken jou "probleem" wel. Ik ervaar hetzelfde met mijn 1.9TDI. Ik reed hiervoor een Megane GrandTour 1.9DCI met 120PK en dat was echt een geweldige auto, zeker qua vermogen en zeker zonder dip.
Gas geven en echt gelijk reageren en ook veel stiller dan de rauwe TDI van de VAG groep.

Nu heb ik inmiddels bijna 20.000km gereden met mijn Octavia en komt hij wat losser. Ik heb vanaf dag 1 gewoon gelijk gas gegeven. Het lijkt erop dat deze dip dus weggaat of ga ik er misschien gewoon aan wennen ?
 
Bovenaan Onderaan