Vervangen achterlichtunits combi

2Metertje

Actief lid
Beste Forumleden,

Een paar dagen geleden heb ik ondervonden dat vandalisme aan je auto niet echt fijn is. Iemand heeft vakkundig mijn rechter achterlichtunit gemolesteerd.
Resultaat was een gat van ongeveer 2 cm doorsnee in het bovenste rode gedeelte van de unit.

Nu heb ik 2 nieuwe achterlicht units besteld, een voor links en een voor rechts, omdat ik verwachtte dat er kleurverschil zou zijn tussen een nieuwe en de reeds bevestigde unit. Dit bleek uiteindelijk ook zo te zijn, dus ik kan het iedereen aanraden die ook een van de units moet vervangen.

De dag dat de units binnengekomen zijn heb ik de rechter unit gelijk vervangen (4 moertjes van 8mm losdraaien en je kunt de unit vervangen), alleen viel een van de moertjes net tussen de bekleding en het frame in.
Aangezien je er niet gemakkelijk bij kan komen, vroeg ik me af of iemand misschien weet hoe je de bekleding rondom de achterlichten/kofferbak los kunt halen.
Deze vraag stel ik bewust, omdat ik verwacht dat ook bij het vervangen van de linker unit hetzelfde grapje zomaar weer zou kunnen gebeuren :).

Uiteraard zal ik na de DIY foto's plaatsen van voor en na de operatie!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Christiaan

Canon-Eye

Forumguru
Of bij een (goeie!) ijzerwinkel een paar moertjes van de gewenste maat halen, dat kost vermoedelijk veel minder tijd en moeite...

2Metertje

Actief lid
Of bij een (goeie!) ijzerwinkel een paar moertjes van de gewenste maat halen, dat kost vermoedelijk veel minder tijd en moeite...

Ik begrijp je punt @Canon-Eye, alleen ligt er dan nog ergens een los schroefje op metaal met mogelijk wat bijgeluiden ;)
Bedankt voor de tip in ieder geval, ga het op die manier oplossen.

Kun je niet een magneetje gebruiken? Of is ie echt uit het zicht?

Een magneetje zat ik zelf ook aan te denken @StefanN, maar ik zie hem inderdaad niet.
Daarnaast denk ik dat het magneetje aangetrokken zal worden door het frame zelf, maar misschien ook niet.
Worth a try anyway!

----
Enig puntje wat ik nog vergeten was om te melden; van de 4 moertjes kun je er 2 gemakkelijk los- en vastmaken.
De andere 2 kun je bereiken via een ietwat onmogelijke hoek. Vandaar dat het losmaken van de bekleding zeker nog een alternatief is.

Canon-Eye

Forumguru
alleen ligt er dan nog ergens een los schroefje op metaal met mogelijk wat bijgeluiden
Zolang het niet rammelt, geeft het niet. Dat moertje zal wel verzinkt zijn en de binnenkant van het scherm is toch ook geen blank metaal, dus eventuele roestvorming zal wel meevallen.
En anders kun je er altijd nog een spuitje blanke tectyl achteraan sturen - houdt roest tegen en plakt het moertje meteen vast... :pardon:

Overigens: een flexibele bithouder doet wonderen bij moeilijke hoekjes.

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Heeft men nu getracht de lamp unit zelf te stelen? En is die toen stuk gegaan?

Wat een vreemd onderdeel om te stelen...? :pieker:

Jee13

Forumguru
Het zijn inderdaad kleine priegelmoertjes onder een lastige hoek.

Ik had bij mijn wissel een doek in het gat gepropt onder unit, zodat als moertje zou vallen, opgevangen kon worden

Bovenaan Onderaan