Vervangen aux-poort Fabia II

Ik heb een skoda fabia II TSI 1.2 uit het jaar 2010. Hierin zit een swing radio systeem. Hierbij heb ik de keuze tussen radio (FM) , CD, of AUX. (geen bluetooth helaas). Naast de bestuurderstoel is een AUX poort aanwezig. Echter lijkt deze poort stuk te zijn. Radio op AUX gezet en telefoon d.m.v. AUX kabel gekoppeld (volume op max). Echter nog steed geen geluid. Verder doet het radio systeem het prima.

Nu heb ik me laten vertellen dat het waarschijnlijk aan een kapotte AUX poort ligt, en dat deze eenvoudig te vervangen is. Nu zou dit voor mij de eerste keer zijn dat ikzelf aan een auto/auto elektronica zou moeten prutsen, daarom heb ik de volgende vragen:

* Waar kan ik een compatibel aux poortje komen voor dit type auto?
* Hoe dien ik dit aan te sluiten? Is het kwestie van poortje los priegelen, stekkertje loshalen, nieuwe stekker aansluiten, en het blokje weer terug klikken?

NB: Bij aanschaf van deze auto zat een parrot ingebouwd. Volgens mij een tikje verouderd model (onbekend). Is het mogelijk dat de AUX het niet doet doordat deze aansluiting gebruikt wordt door de Parrot? Vanaf de parrot verdwijnt een kabeltje aan de voorzijde het dashboard in.

Ik heb ik in het dashboard kastje gekeken als daar nog extra aansluitingen verstopt zaten (zou links moeten zitten geloof ik) maar hier kan ik niks vinden.

Alvast bedankt voor je advies!

Laatst bewerkt:

Ligflits

Senior Member
Je kunt de "ring" rondom de radio gemakkelijk loswippen. Daarna kun je met 4 schroefjes de radio loshalen uit het dashboard en naar je toe trekken. Kijk dan eens waar de parrot aangesloten zit. (en als je die toch niet gebruikt, kun je die dan opruimen)

AGTon

Forumguru
Ik heb dat twee jaar geleden laten doen bij de Skoda garage. Was toen €60 kwijt. Dan heb je een idee wat het kost als je het laat doen.

hemi24

Forumguru
95% kans dat bij het aansluiten van de Parrot de aux-stekker niet meer of niet goed is teruggeplaatst!
De verloopstekker die voor de Parrot is gebruikt zal de Aux zeer waarschijnlijk niet doorlussen.
Met een beetje geluk kun je deze stekker (blauw blokje) uit de quadlock stekker van de auto drukken en in het verloop van de Parrot klikken, zodat deze weer gewoon achterin de radio komt...

Aansluiting staat wel op de unit zelf en zal er ongeveer zo uitzien :

upload_2020-10-10_18-51-15.jpeg

Laatst bewerkt:
Misschien handige aanvullende info: de naastgelegen sigarettenbrander (Hoe heet zo’n ding?) doet ook niks. We hebben er net een beetje onder gefriemeld; ze hebben wel allebei een stekkertje, maar we betwijfelen of dat allemaal nog wel aangesloten zit aan de voorkant van de auto zegmaar.

We hebben de radio er voorzichtig uit gehaald, maar schrokken nogal van de wirwar aan draden. Allebei hebben we nog niet veel ervaring met zelf prutsen aan autotechnische dingen... Dus we snapten er niet zoveel van.

Heeft iemand ervaring met het laten repareren van dit soort grappen en wat dat ongeveer hoort te kosten?

(Voor de duidelijkheid: ik ben mede-eigenaar van de betreffende auto)

Nog een dingetje: aan de achterkant van de radio hing een geel draadje (gelabeld: mute1), maar die zat verder nergens aan vast. Heb ook niet een los draadje kunnen vinden wat daar aan zou moeten hangen.

hemi24

Forumguru
Ik gok dat de aanstekerplug misbruikt is om de geschakelde plus af te tappen voor de Parrot.

Het gele mute draadje is niet iets om je druk om te maken.
Als de Parrot eruit moet, is dat iets wat binnen een half uurtje geklaard kan zijn, mits de “inbouwer” destijds alle stekkers origineel heeft gehouden...

Antera

Donateur
Het is lastig op afstand te oordelen waar het mis gaat maar de vraag is precies zoals @hemi24 benoemd. Hoe is het ingebouwd enz. Is dat de reden van de aux dat die niet meer werk of is hij daadwerkelijk stuk. word kabeltje volgen of meten

Het is opgelost! We hebben hem naar de garage gebracht en er bleek iets mis te zijn met de nekabeling (had inderdaad met de parrot te maken). Dus die bekabeling hebben ze vervangen en nu werkt het allemaal weer.

Bedankt voor het meedenken!

Hoera!!

Bovenaan Onderaan