Vervangen bougie, hoe gaat de dop eraf ??

skoda_octavia

Nieuw lid
Ik wil mijn bougie's vervangen en dacht dit 123 even te doen, maar ik sta paf, ik krijg de bougie dop er niet af. Deze ziet er zo uit bij mijn blok.

E7JCk2.jpg

En volgens youtube video is het een kwestie van klein beetje trekken en wippen met een schroevendraaier. Nou, ik heb aan 1 dop zo hard getrokken dat hij een paar cm langer werd, maar kwam echt niet los. Iemand enig idee wat ik kan doen om het te vervangen?

(youtube video)

ertromp

Forumguru
Die "dop" waar jij aan loopt te trekken is de bobine.
Beter is om de zogenaamde bobinetrekker te gebruiken dan zo maar de schroevendraaier er tussen te zetten en te gaan lopen wrikken en ja het kan zwaar gaan
Ik vraag me zelfs af of je wel weet wat je aan het doen bent :pieker:
Al eerder zoiets gedaan of????

Laatst bewerkt:

skoda_octavia

Nieuw lid
  • Die "dop" waar jij aan loopt te trekken is de bobine.
    Beter is om de zogenaamde bobinetrekker te gebruiken dan zo maar de schroevendraaier er tussen te zetten en te gaan lopen wrikken en ja het kan zwaar gaan
    Ik vraag me zelfs af of je wel weet wat je aan het doen bent :pieker:
    Al eerder zoiets gedaan of????
haha, het is hoe je het bekijkt. Het is een dop + bobine in een. Ik noem het dop ;) maar wil ook best bobine noemen.

En nee, geen ervaring met dit type auto. Voorheen alleen de simpele gedaan waarmee je 1 bobine had met verdeler en dan hup doppen op de bougies.

Maar... kwestie van trekken is het dus niet? Zo'n bobine trekker zoals jij het noemt, is het dan alsnog de bedoeling dat je eerst de bobine trekt om voldoende ruimte te creëren om vervolgens de 'tang' erin te krijgen? En is zon tang universeel of heb je voor elk blok een ander type nodig?

edit

als ik het hier bekijk, de 'officiële VAG tool' voor verwijderen van ene bobine, dat is helemaal geen tang maar iets anders. Maar het lijkt er toch op, dat het enige wat het doet, is "hard trekken" aan de dop / bobine. Toch?

https://www.youtube.com/watch?v=_hXgFmeTGD

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Die trekker is specifiek voor VAG en plaats je na verwijderen bout in dat gat en dan kun je dmv verdraaien moer de bobine er uit trekken
Maar zo te lezen ga je jezelf vast wel redden met de schroevendraaier er tussen. Heeft alleen niet mijn voorkeur om dat zo "grof" te doen
En die dop heet toch echt bobine.
Ik kan er ook niets aan doen

skoda_octavia

Nieuw lid
Die trekker is specifiek voor VAG en plaats je na verwijderen bout in dat gat en dan kun je dmv verdraaien moer de bobine er uit trekken
Maar zo te lezen ga je jezelf vast wel redden met de schroevendraaier er tussen. Heeft alleen niet mijn voorkeur om dat zo "grof" te doen
En die dop heet toch echt bobine.
Ik kan er ook niets aan doen

Ik denk dat ik niet helemaal helder ben.
Als ik die VAG trekker zie, is het enkel dat je een betere grip hebt op de bobine.

Maar het punt is nu juist, ik heb prima grip op de bobine, en ik trek hem er dus zon 4 cm uit, maar ik zie dat het "rubber" dat aan de bobine vast zit, gewoon heel ver uitrekt maar niet los komt van de bougie.

Zowel de video van VAG als de video eerder, laten zien dat de bobine er veel eenvoudiger uit hoort te gaan.

Kortom, grote kans dat ik hem stuk trek als ik er zoveel kracht aan moet zetten om hem los te krijgen van de bougie, toch? Maar tegelijkertijd zie ik ook geen andere mogelijkheid?

ertromp

Forumguru
Gewoon de koevoet er tussen.

En nu wat gerichter: heb je al wat WD40 op het rubber ring gespoten? Wellicht “plakt” het rubber

En goed gereedschap is het halve werk
Op EBay koop je als zo’n tool voor rond de 25 euri

Denk ook aan insmeren rubber van bobine bij montage en juiste aanhaalmoment voor bougie en boutje maar daar zul je vast al wel aan gedacht hebben

Laatst bewerkt:

prosier

Forumguru
Geen tools gebruiken, je trekt mogelijk de bobine van de rubber pen af. Kan ook geen kwaad, kun je terug duwen. Ik heb ook bijna met 3 handen moeten trekken, rubber pen trek je makkelijk 3 of 4 cm langer uit, gewoon volle kracht trekken, als het even kan meteen de rubber pen beetpakken als ie uitrekt.

Het lukt uiteindelijk.

skoda_octavia

Nieuw lid
Geen tools gebruiken, je trekt mogelijk de bobine van de rubber pen af. Kan ook geen kwaad, kun je terug duwen. Ik heb ook bijna met 3 handen moeten trekken, rubber pen trek je makkelijk 3 of 4 cm langer uit, gewoon volle kracht trekken, als het even kan meteen de rubber pen beetpakken als ie uitrekt.

Het lukt uiteindelijk.

HET IS GELUKT!

Nou de volgende vraag.

Er blijkt in te zitten:
Bosch Y5KPP332S
En ik heb gekregen
NGK PZKER7B8EGS

Het valt me op dat de nieuwe een langere vonklengte heeft en dat de top van de bougie een klein beetje langer is (+- 1 mm langer denk ik zo).

Kan dat wel?

ertromp

Forumguru
Die elektrode afstand moet je afstellen cq controleren of die voldoet voor de 1.4 TSI
En de NGK is het juiste type

Bovenaan Onderaan