Vervangen brandstoffilter

Iben

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Eigenaar van Fabia 1 combi 1.4 TDI PD 1422cc 51KW
Beginnende autoklusser. Ik wil wat meer onderhoud wat ik zelf kan doen gaan uitvoeren. Ik heb allerlei stukken gelezen over het brandstoffilter. Dat je het moet volgooien met diesel maar die filters zien er wat anders uit. Ik heb een Purflux fcs725 gekocht en die wil ik graag installeren. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe dit te doen? Op zich ziet het er niet al te moeilijk uit maar ik heb graag een How to van een ervaren persoon.
Bedankt alvast.

P.s. misschien ervaren personen in omgeving Purmerend waar ik af en toe wat vragen aan kan stellen?

Ronnie

Forumguru
Je hebt dus een AMF motor.
Bijgaand documentatie wat de zaak verduidelijkt.

Bijlagen

• Brandstoffilter repareren.doc
    147 KB · Weergaven: 201
  • Overzicht inbouwplaatsen.doc
    241 KB · Weergaven: 115

Adoks

Senior Member
Wanneer ik het dieselfilter vervang bij m'n 1.9 TDI BKC motor volg ik in principe de instructies, maar schroef het geheel zonder diesel bij te vullen weer in elkaar. Vervolgens verwijder ik de ontluchtingsschroef boven het filter en 'prime' ik het filterhuis vol met diesel door de auto even op contact te zetten --> NIET starten. Dit herhaal ik tot er diesel uit het ontluchtingsgat komt en dan is het is de operatie klaar.

Aanname:
Bij jou zie ik geen ontluchtingsschoef dus je zou slang 2 los kunnen halen en het filterhuis op dezelfde manier vullen als hierboven beschreven. Verder neem ik aan dat het systeem zelfontluchtend is, dus de laatste paar luchtbellen zullen vanzelf verdwijnen.

Iben

Nieuw lid
Bedankt allebei. Ik ben hier niet zo'n held mee en moet volgende week op vakantie dus ik ga na mijn vakantie wel eens proberen of het me lukt. P.S. weten jullie hoe ik de bekleding van mijn achterdeuren afhaal. Ik heb dat vocht probleem waar meer fabia's last van hebben.

Moet binnenkort ook distributieriem (moet volgens mij dan ook waterpomp) maar weer eens laten vervangen. Dat kan en ga ik zeker niet zelf doen maar misschien zijn er mensen die dit wel kunnen?? Uiteraard tegen vergoeding.

Cordoba

Forumguru
Iben: bekleding verwijderen van de achterdeuren is niet zo lastig, ik dacht dat het ook in het 'downloadcentrum' staat van het forum. Behalve de bekleding, moet je vervolgens ook de binnenplaat loshalen, kit/tape-restanten verwijderen en dan opnieuw kitten.

Wat de distributie betreft: daar wil ik je toch voor waarschuwen, vorig jaar zijn er bij het Volvo-forum juist een stuk of 5 motoren in elkaar gelopen, doordat iemand zijn mede-forummers een dienst wilde bewijzen door de distributieriem tegen materiaalkosten te vervangen. Deze man, had het allemaal netjes gedaan, op één ding na: hij had een rekbout niet vervangen, omdat ie niet wist dat het een rekbout was. Deze bout rekt iedere keer dat je 'm vastzet iets op, daarom moet je 'm vervangen omdat anders op een gegeven moment kan breken. Onnodig te zeggen dat de kosten van zo'n gebroken bout uiteindelijk in de duizenden euro's per schadegeval gingen lopen. Score was iets van 5 blokken in elkaar gelopen, van de 14 blokken die ie onder handen heeft gehad.

Iben

Nieuw lid
Dank je voor de info. Ik ga ff zoeken bij de downloads. Heb inmiddels ook een aantal offertes voor de distributieriem uitgezet. Varierend van 350 euro tot 600 euro. Ga even de betrouwbaarheid van de garages bekijken en dan maak ik een keuze.

Bovenaan Onderaan