Hoi allemaal,
ik post niet zo veel, gebruik het forum voornamelijk als naslagwerk maar nu heb ik toch een (mogelijk) probleem waar ik graag jullie visie op zou willen weten.
Betreft een Fabia 5J combi greenline (1,2l diesel) uit 2010.
Na het constateren van foutcode P0405, en het bijbehorende vage rijgedrag met een defecte EGR klep (hij ging niet meer goed dicht vermoed ik) is recent (227500 km op de teller) de EGR koeler met klep vervangen. De eerste voor deze auto voor zover ik kan nagaan in de onderhoudsgeschiedenis (tweedehands gekocht).
De garage (een lokale) heeft netjes de storing gewist maar het duurde niet lang voordat het mototmanagement lampje weer oplichtte. Ze hebben daarna nog wat ingeleerde waardes rondom wat sensoren bij de EGR gereset in de hoop dat het aan een inleerproces lag.
Nog steeds reed de Fabia niet zo als zou moeten (hoog brandstofgebruik, traag optrekken onder de ca. 2000 rpm) en begon ook het roetfilter lastig te doen (weer een lampje erbij). Dus DPF-cleaner bij de diesel gegoten en wat redelijke rondjes met hoog toerental doorgereden. Regelmatig hetzelfde:
Dat heeft de Fabia een aantal ritjes gehad en nu blijft het roetfilter lampje in ieder geval uit. Dus ik heb stiekem de hoop dat het roetfilter alsnog geregenereerd is, maar weet het niet zeker.
Neemt niet weg dat er nog steeds stroringcodes worden opgeslagen.. Ik heb nu de volgende:
Rijgedrag blijft vaag: hij trekt slecht tussen de 1500 en de 2000 rpm (beetje afhankelijk van het verzet heb ik de indruk) en heel soms trekt ie ineens wel goed. Brandstofgebruik is hoger dan ik gewend ben. Met kleine kanttekening dat ik er nu wel meer op let.
Heb gereden met ODB autodoctor er aan. zie ook grafiekje in de bijlage. dit is bij opschakelen en gas geven. Heb het idee dat de turbo het gewoon doet (dat was de vorige keer toen die druk sensor kapot was niet het geval). Wat mij vooral opvalt is dat bij het gas geven tussen de 1500 en 2000 rpm het brandstofgebruik gelimiteerd lijkt..
Tot zo ver de "diagnose". Nu de vraag wat wijsheid is?
ik post niet zo veel, gebruik het forum voornamelijk als naslagwerk maar nu heb ik toch een (mogelijk) probleem waar ik graag jullie visie op zou willen weten.
Betreft een Fabia 5J combi greenline (1,2l diesel) uit 2010.
Na het constateren van foutcode P0405, en het bijbehorende vage rijgedrag met een defecte EGR klep (hij ging niet meer goed dicht vermoed ik) is recent (227500 km op de teller) de EGR koeler met klep vervangen. De eerste voor deze auto voor zover ik kan nagaan in de onderhoudsgeschiedenis (tweedehands gekocht).
De garage (een lokale) heeft netjes de storing gewist maar het duurde niet lang voordat het mototmanagement lampje weer oplichtte. Ze hebben daarna nog wat ingeleerde waardes rondom wat sensoren bij de EGR gereset in de hoop dat het aan een inleerproces lag.
Nog steeds reed de Fabia niet zo als zou moeten (hoog brandstofgebruik, traag optrekken onder de ca. 2000 rpm) en begon ook het roetfilter lastig te doen (weer een lampje erbij). Dus DPF-cleaner bij de diesel gegoten en wat redelijke rondjes met hoog toerental doorgereden. Regelmatig hetzelfde:
- tijdje rijden
- lampje (roetfilter) aan
- flink doorgereden
- lampje (roetfilter) weer uit
Dat heeft de Fabia een aantal ritjes gehad en nu blijft het roetfilter lampje in ieder geval uit. Dus ik heb stiekem de hoop dat het roetfilter alsnog geregenereerd is, maar weet het niet zeker.
Neemt niet weg dat er nog steeds stroringcodes worden opgeslagen.. Ik heb nu de volgende:
- P0401: EGR "A" Flow Insufficient Detected (Powertrain, Generic); Deze komt niet terug als ik hem reset nadat ik een stuk gereden heb
- P2452: Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit (Powertrain, Generic); had ik vorig jaar ook, was opgelost na vervangen uitlaatgasdruksensor. Kan die nu al weer kapot zijn?
- P2456: Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Intermittent/Erratic (Powertrain, Generic)
Rijgedrag blijft vaag: hij trekt slecht tussen de 1500 en de 2000 rpm (beetje afhankelijk van het verzet heb ik de indruk) en heel soms trekt ie ineens wel goed. Brandstofgebruik is hoger dan ik gewend ben. Met kleine kanttekening dat ik er nu wel meer op let.
Heb gereden met ODB autodoctor er aan. zie ook grafiekje in de bijlage. dit is bij opschakelen en gas geven. Heb het idee dat de turbo het gewoon doet (dat was de vorige keer toen die druk sensor kapot was niet het geval). Wat mij vooral opvalt is dat bij het gas geven tussen de 1500 en 2000 rpm het brandstofgebruik gelimiteerd lijkt..
Tot zo ver de "diagnose". Nu de vraag wat wijsheid is?
- Moet de EGR op een of andere manier handmatig ingeregeld worden?
- Hoe sluit ik uit dat het roetfilter wel/niet geregenereerd is?
- Is mijn uitlaatgasdrukssensor (weer) kapot (en hoe kan dat zo snel?) of gaat er iets anders mis met de elektronica / ECU
- Of is er iets heel anders aan de hand waar ik niet aan denk?
Bijlagen
Laatst bewerkt: