Vervangen gescheurde rubbers

Orange860

Senior Member
Skodarijders,

Vanmiddag ben ik van plan de uitgescheurde rubbers van mijn Fabia 1 (dé bekende kwaal) te vervangen door massieve die ook in de Audi A2 en Seat Cupra zitten. Ik heb ze zojuist gehaald bij de dealer.

http://www.polo9n.info/Wissen/anleitungen/lager-vom-querlenker-tauschen

Vraag: moeten deze rubbers op een bepaalde manier worden gepostioneerd bij het inpersen of maakt dat -omdat ze massief zijn- niet uit. Op de rubbers zitten van die rubbers uitstulpingen, rubberen vehogingen die ook op nieuwe banden zitten, alleen dikker.

En moet je ze nog licht invetten tijdens het inpersen om eea te vergemakkelijken (olie, vaseline, afwasmiddel)

Ik ben in het bezit van speciaal inpersgereedschap, zoals te zien in onderstaande video.

Tot slot: heeft iemand een plaatje met de aanhaalmomenten van de betreffende bouten die los moeten.

En als laatste: op deze video
zie ik dat de naafbout wordt losgehaald. Kan iemand mij vertellen waarom? En is dat perse noodzakelijk?

Alvast bedankt!
 

Joske

Forumguru
Afwasmiddel is inderdaad aangewezen, andere vetten/oliën kunnen de rubber aantasten omdat dit achteraf er niet meer "uit kan". De oude rubbers hadden 2 ophangpunten welke inderdaad na verloop van tijd scheuren, de upgrade hiervan heeft 4 ophangpunten. Daar was het toch belangrijk om deze op dezelfde manier te monteren. Bij massieve rubbers kan ik mij niet inbeelden dat het uitmaakt hoe ze er in moeten.

rubber.jpg
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Zeg Joske, waar haal je die mooie ploatjes vandaan? Heb je toevallig ook de aanhaalmomenten?
uit elsa :)

wil jou gerust handleiding eens geven hoor, mag ik je bouwjaar, type en motorcode even? dan zoek ik eens

jij bedoelt aanhaalmomenten van de draagarm zeker?
 

Orange860

Senior Member
Mjn god, heb ik mij even flink verkeken op deze klus zeg. Rotte rubber eruit ging prima, erin ook. Totdat het pikkie van de draagarm terug de nieuwe massieve rubber in moest. Grom... Zelfs dreft hielp niet.

Met rubber hamer uit1eindekijk gelukt. Draai ik daarna de bout dol in het aluminium. Wat heb ik gevloekt!

Heeft iemand nig een tip hoe ik eea weer kan fiksen, of toch gewoon maar nieu wee e bestellen en hele handel naaar garage brengen?

Had achteraf hele zwik er beter met een spanband in kunnen drukken!
 

Antera

Donateur
Indien je ook elsawin wilt kan ik je daar wel aan helpen net als aan ETKA 7.4 :-)

Inpersen kan je zonder rekening te houden hoe ze komen te zitten als het de massieve zijn
 

Orange860

Senior Member
Zo, de rubbers zijn gemonteerd. Was stiekem toch wel grotere klus dan verwacht.

Maar wat een verschil in sturen zeg: snaarstrak, zonder geklapper bij drempels ed. Bovendien trilt de auto ook niet meer tijdens het remmen.

Wel trok de Fabia na montage een klein tikje naar rechts, voor de zekerheid auto even laten uitlijnen bij een echte specialist. Was 20 min werk voor slechts 54 euro. Hij rijdt weer kaarsrecht! De specialist adviseerde na montage van de Audi / Cupra rubbers altijd even de uitlijnen na te lopen. De rubbers zijn toch een stuk strakker, wielophanging hangt dan net een fractie anders.

Enig nadeel: het comfort is iets minder geworden. Vooral op klinkerweggetjes, bij lage toerentallen vibreert de auto wat meer. Maar dat nadeel neem ik graag op de koop toe. Ervaar het niet als hinderlijk. Aanrader dus!

O ja, voor iedereen die het ook wil doen. Ook de massieve Audi / Cupra rubbers moeten op een bepaalde manier worden gemonteerd! Zo niet, dan stuurt de wagen voor geen meter.

Ondanks dat de rubbers massief zijn is het binnenwerkt wel degelijk een X-vorm die er ook zo in moet worden gemonteerd. Let daar dus even op!
 

Antera

Donateur
Van het weekend gedaan bij een klant met zijn Polo 9N3 GTI. Het is idd ff werkje vooral de draagarmen weer terug erin krijgen :-)
 

turboturbo

Forumguru
Ondanks dat de rubbers massief zijn is het binnenwerkt wel degelijk een X-vorm die er ook zo in moet worden gemonteerd. Let daar dus even op!
Goed dat je deze toevoeging / opmerking hier plaatst! Je hebt jezelf wel 220 euro ex btw (dealer prijs) uitgespaard aan (montage) kosten, dus denk daar maar aan als troost! :thumbsup: :bloemen:

ps. welke uitlijner ben jij geweest waar je zulke goede ervaring mee had? Ik woon in Amsterdam en begreep uit een post elders op het forum dat jij ook uit deze omgeving regio komt.
 
Laatst bewerkt:

Orange860

Senior Member
HaBe banden en benzine in Haarlem. Doen alleen in banden en uitlijnen. Sinds 1754 ofzo. Echt Pietje precies daar! Absolute aanrader!!!! Kostte mij 54 euro. Vind ik heel netjes!
 
Bovenaan Onderaan