Vervangen hendel ruitenwissers

Figaro75

Senior Member
Ik wil graag de hendel van de ruitenwisser/boordcomputer vervangen.

Wie weet hoe dit moet?
Moet hiervoor het stuur eraf en is dit eenvoudig te doen?
Bij mijn Peugeot's was het heel simpel, platte schroevendraaier in twee gaatjes van het stuur steken om de airbag te verwijderen en dan Torx 55 om een enkele bout los te draaien. Maar in het stuurwiel van mijn Octavia kan ik geen gaatjes aan de onderzijde ontdekken. Of kijk ik niet goed?

Wie helpt mij op de goede weg?
 

Ronnie

Forumguru
Stuur 90gr. draaien, dan zie je aan de achterkant een gat, daarin met een haakse schroevendraaier de airbagmontageveer ontspannen en airbag lostrekken, dan stuur 180gr. draaien en aan deze kant idem. De airbag kan dan losgetrokken worden, pas op de stekker!!!!! Airbag voorzichtig loskoppelen(stekker heeft een vergrendeling) en wegnemen. Stuurbout (12mm 12kant inbus) losdraaien en stuur afnemen(let op de markering!!!!!) dan de schroeven voor de stuurkolomschakelaar losdraaien en schakelaar afnemen(let hierbij op de sleepring !!!!!!). Makkelijker kunnen we het niet maken.......
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb voor de duidelijkheid nog wat documentatie toegevoegd..........
 

Bijlagen

  • Terugstelring met wikkelveer.doc
    62 KB · Weergaven: 53
  • Airbageenheid bestuurderszijde.doc
    171,5 KB · Weergaven: 47
  • Montageoverzicht stuurwiel.doc
    74 KB · Weergaven: 50
  • Schakelaar van de schakelaarhouder op de stuurkolom uit.doc
    122 KB · Weergaven: 62

Figaro75

Senior Member
Dit maakt het plaatje helemaal compleet.
Zeer helder en duidelijke omschrijvingen.

Ronnie, bedankt voor je moeite en tijd.
 

Figaro75

Senior Member
Zondag bezig geweest met de Octavia en met dank aan de info van Ronnie stuurwiel los gehaald.
Stuur bij het terugplaatsen 1 tandje verzet want tijdens het rechtuit rijden stond het stuur altijd schuin terwijl de uitlijning prima was en de auto ook mooi strak rechtuit rijd, zowel met winter als met zomerbanden. Nu staat het stuur mooi recht als ik ookrechtuit rij:)

De Octi staat dus ook weer op de zomersloffen en heb meteen de rechter spiegel(glas) vervangen want daar deed de verwarming het niet van.
Olie bijgevuld, ruitenwisservloeistof en 4 nieuwe gloeibougies geplaatst.

Sommige dingen had ik van de winter al willen doen maar was er nooit van gekomen:(

Nu op naar de 210.000km beurt, dus nog zo'n 6.000km te rijden.
 

skodaboy

Forumguru
En geen storingen hoeven te resetten?

mij is altijd verteld geweest,als je de boel demonteerd (airbags of deuren met airbags) en je verplaatst de auto niet,worden er geen storingen op geslagen...
demonteer je bv de airbags,en je verplaatst hem wel,dan worden er wel storingen opgeslagen?? :crazy:
 

Figaro75

Senior Member
Heb eerst de auto ontsloten en ben toen met de vloeistoffen bezig gegaan.
Zomerbanden, krik, moersleutel uit de schuur gehaald.
Na een half uurtje de accu losgekoppeld.
Dan weet je zeker dat de auto weer volledig in rust is. Moet je natuurlijk tussendoor geen deur openen.
Dus echt helemaal niets doen waardoor de auto weer stroom gaat verbruiken.

Daarna op mijn gemak de gloeibougies vervangen.
Toen heb ik uiteindelijk het stuurwiel etc. verwijdert.

Nadat ik helemaal klaar was en alles weer op zijn plek zat heb ik als laatste weer de accu aangesloten.

Na het starten kreeg ik wel eerst een oranje stuurwiel in mijn dashboard.
Eerst even helemaal naar rechts en links gestuurd.
Na zo'n 25 meter gereden ging die melding ook weer uit.

Tripmeter was leeg, net als de tijd en de zenders van de Kenwood.
Maar dat was natuurlijk te verwachten.

De koude ochtend start was weer prima en voor de rest geen meldingen meer gehad.
O ja.....de melding lekke band.....maar dat kwam door het wisselen van winter naar zomer sloffen.
Dus even gereset met de knop en het werkt allemaal weer prima.

Merkte vanochtend ook dat de spiegelverwarming het deed (en beter dan de originele linkse).

Vanavond nog even de laptop eraan (had ik zondag geen tijd meer voor) en eventuele foutmeldingen resetten.
 
Heb eerst de auto ontsloten en ben toen met de vloeistoffen bezig gegaan.
Zomerbanden, krik, moersleutel uit de schuur gehaald.
Na een half uurtje de accu losgekoppeld.
Dan weet je zeker dat de auto weer volledig in rust is. Moet je natuurlijk tussendoor geen deur openen.
Dus echt helemaal niets doen waardoor de auto weer stroom gaat verbruiken.

Daarna op mijn gemak de gloeibougies vervangen.
Toen heb ik uiteindelijk het stuurwiel etc. verwijdert.

Nadat ik helemaal klaar was en alles weer op zijn plek zat heb ik als laatste weer de accu aangesloten.

Na het starten kreeg ik wel eerst een oranje stuurwiel in mijn dashboard.
Eerst even helemaal naar rechts en links gestuurd.
Na zo'n 25 meter gereden ging die melding ook weer uit.

Tripmeter was leeg, net als de tijd en de zenders van de Kenwood.
Maar dat was natuurlijk te verwachten.

De koude ochtend start was weer prima en voor de rest geen meldingen meer gehad.
O ja.....de melding lekke band.....maar dat kwam door het wisselen van winter naar zomer sloffen.
Dus even gereset met de knop en het werkt allemaal weer prima.

Merkte vanochtend ook dat de spiegelverwarming het deed (en beter dan de originele linkse).

Vanavond nog even de laptop eraan (had ik zondag geen tijd meer voor) en eventuele foutmeldingen resetten.

Wil ook de gloeibougies van mijn os2 2.0tdi vervangen, gaat dat makkelijk en is er wellicht een how-to van?
 

Figaro75

Senior Member
Fluitje van een cent.
Als ik vanavond thuis ben kan ik wel even een bestandje voor een 1.9 plaatsen als je dat wil.
Zal voor een 2 liter niet zoveel anders zijn.

Je hebt alleen een lange dopsleutel nodig maatje 10 en een verlengstuk tussen de dop en ratel is heel handig.
Werkt hetzelfde als een normale bougie.
Bij de 1.9 zitten ze goed bereikbaar aan de voorzijde van het blok.
Dus eerst de kunststof afdekplaat verwijderen en dan zie je voor het blok een zwart harnas lopen met 4 aansluitingen verspreid over de lengte van het blok.
Je wipt/trekt met je vingers het harnas er vanaf en draait die iets opzij.
Dan met een lange 10 dop voorzichtig de bougie eruit draaien. (als ze echt heel erg vast zitten kunnen ze breken heb ik begrepen)
Nieuwe eventueel voorzien van wat keramisch vet op het schroefdraad er weer terug indraaien.

Ik moest dat 4 keer doen en was weer klaar:)
 

Figaro75

Senior Member
Er kwam BERU uit maar die heb ik i.d.d. vervangen voor Bosch.
Las op internet namelijk dat hoewel BERU een goed merk is de meningen over Bosch positiever zijn.
En hier (31-3-'12) zijn ze ook nog lekker goedkoop (de bosch ruitenwissers trouwens ook, heb ik er ook meteen bij besteld) en de levering was netjes en op tijd.
 
Ok, meestal verdient het toch de voorkeur als je de af-fabriek gloeipitten er weer in zet, loopt de motor vaak het beste op. Zijn dat van die nagloeiers trouwens? Thanks voor de tip mbt mister-auto!
 

Figaro75

Senior Member
De auto is van 2006 dus misschien zijn ze al een keer vervangen, geen idee.
Die van Bosch zijn idd geschikt voor nagloeien.
Ze worden ook niet constant gebruikt, alleen bij de (koude) start.
Dus een diesel zal er niet anders van gaan lopen, bij bougies in een benzine motor zou ik me dat nog kunnen voorstellen.

Zag ook dat die van Bosch normaal gesproken duurder zijn dan BERU.
Je betaalt natuurlijk voor de naam maar verwacht dan wel een goede kwaliteit.
Tijd zal het leren.
 
Bovenaan Onderaan