Vervangen knop middenconsole

Figaro75

Senior Member
Even een vraagje.....

Moet ik voor het vervangen van de knop voor de deurvergrendeling de middenconsole loshalen of kan ik de knop uit de middenconsole trekken?

De 12V heb ik al een keer (2 jaar geleden) vervangen en deze druk je van bovenaf in de middenconsole.
Maar ik heb het idee dat de schakelaar onder de middenconsole zit geklikt en dus groter is dan het gat.
Wie heeft hier mogelijk een plaatje van?

Joske

Forumguru
Schakelaar voor binnenbediening van centrale vergrendeling uit- en inbouwen
Uitbouwen
– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.
Carrosserie - montagewerkzaamheden

– Middenconsole -2- uitbouwen → Carrosserie - montagewerkzaamheden; Rep.-groep68.
– De steker op de portierschakelaar lostrekken.
– Met behulp van een schroevendraaier de borgklemmen aan de zijkant van de schakelaar losdrukken en de schakelaar -1- uit de middenconsole nemen.
Inbouwen
– Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

S96-0138.png

Joske

Forumguru
Montage-overzicht middenconsole

1 - 1,4 Nm
2 - asbak
3 - Zijkap, rechts
4 - Armleuning
Uitbouwen:
– Middenconsole (pos. 14) uitbouwen.
– Luchtgeleiding (Pos. 9) uitnemen.
– Bouten (Pos. 5) losdraaien en de armleuning wegnemen.
Inbouwen:
– Het monteren gebeurt in omgekeerde volgorde.
5 - 5 Nm
6 - Plaatmoer
7 - Moer
8 - Luchtventiel
9 - Luchtkanaal
10 - Achterste luchtrooster
11 - Asbak achterin
12 - Drager, achter
13 - 1,4 Nm
14 - Middenconsole
Uitbouwen:
– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.
– Hoes voor versnellingshendel uitbouwen → Krachtoverbrenging → Rep.-groep34.
– Bouten (Pos. 1) losdraaien en de asbak (Pos. 2) wegnemen.
– Steker voor de verlichting van de asbak lostrekken.
– Bouten (pos. 17) uitbouwen en de beide zijafdekkingen (pos. 3 en pos. 16) naar voren afnemen.
– Bouten (pos. 15) uitbouwen.
– Asbak achteraan (Pos. 11) uitnmeen en de steker voor de asbakverlichting achteraan, resp. de steker voor de bediening van de verwarming van de achterstoelen (indien aanwezig) lostrekken.
– Luchtrooster achteraan (Pos. 10) afnemen.
– De bouten (Pos. 13) uitbouwen en de drager achteraan (Pos. 12) wegnemen.
– De handrem aantrekken en de middenconsole naar boven schuiven.
– De steker van de sigarettenaansteker en op de schakelaar voor de centrale vergrendeling lostrekken.
Inbouwen:
– Het monteren gebeurt in omgekeerde volgorde.
15 - 1,4 Nm
16 - Zijkap, links
17 - 1,4 Nm

S68-0091.png

Joske

Forumguru
knopje:

1Z0962125A

prijs bij dealer: €18,60 (bij benadering)

mét kleurcodering: 1Z0962125A3X1

4163_1361452773_CDN29554.jpg

is idd groter dan de "opening"

Figaro75

Senior Member
Zal van de week even langs de dealer gaan voor een nieuwe schakelaar.
Bedankt voor alle plaatjes, wel jammer dat de middenconsole los moet voor 1 zo'n schakelaar.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn voortgang

gbbosma

Forumguru
Vandaag heb ik mijn knop van de deurvergrendeling in de middenconsole vervangen. Leek mij een hele klus voor zo'n klein knopje maar dat viel reuze mee. Denk ongeveer 2 minuten werk.
Zelf heb ik de hoes van de versnellingspook los gemaakt, dan kan je de knop zien maar ook niet meer dan dat. Viel mij tegen. En dat ging dus niet lukken. Heb toen een horlogeschroevendraaier gepakt; image.jpeg

En heb die naast het schakelaartje, voorzichtig naast het knopje naar beneden gedrukt. (Je krijgt geen beschadigingen door de schroevendraaier) Mijn schakelaar ging toen scheef zitten en door de schroevendraaier er weer uit te halen kon ik de schakelaar naar beneden drukken. Een kant was immers al los. Toen de schakelaar naar voren gehaald en doordat de hoes van de pook los was kon ik daar de stekker van de schakelaar los halen en op de nieuwe zetten. Alles weer naar achteren gedaan en met de vingers de nieuwe schakelaar weer naar boven gedrukt tot dat je een klik voelt. En dan zit de schakelaar weer vast. En het aller belangrijkste.. Het werk weer.
Voor een ieder waar het knopje niet meer goed van werkt, zou ik deze toch vervangen. Is echt maar 2 minuten werk.

Bovenaan Onderaan