Vervangen koelmiddel airco

Ik vraag me wanneer jullie voor het eerst na aflevering van de auto het koelmiddel van de airco hebben laten vervangen? Het valt voor zover ik weet niet onder de reguliere beurten (buiten het feit dat wellicht wordt getest of de auto nog goed koelt? maar ja dat is ook subjectief??)
 

floyd2

Forumguru
Na een kleine 5 jaar begon mijn systeem bijgeluiden te maken en dat kwam door de weinig koelmiddel wat met de jaren was weggelopen.
Maar ik kan me voorstellen dat het bij iemand die het systeem anders gebruikt dan ik de tijd ook anders wordt net als natuurlijk de fabriekstoleranties.
 

deusjevo

Forumguru
Persoonlijk laat ik 't elke 2 a 3 jaar verversen.
Laatste keer was er van de, ik meen, 560 gram in onze Panda, circa 150 gram over en maakte de pomp? bijgeluiden.
Kosten waren iets van 90 euro bij een STEK gecertificeerd bedrijf in Rotterdam.
M'n ex O1 heb ik daar na een jaar of 3 laten nakijken, die koelde toen niet goed meer en deed 't weer als een trein na mijn bezoek daar.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het vorig jaar bij een actie van mijn garage gedaan, er was niet zoveel aan de hand, maar het was ook geen overdaad. Ik geloof dat er van de ca. 550 gram nog 400 gr. over was, en dat schijnt een normale waarde te zijn als een systeem 2-3 jaar niet is gecheckt en bijgevuld. (systeem is leeggepompt, getest op lekkage, en gevuld)
 

Ron_2

Senior Member
Er wordt altijd geroepen dat er jaarlijks wel 10% koudemiddel weg kan lekken, onlangs ben ik met de auto van mijn ouders bij een airco specialist geweest omdat de pomp vervangen moest worden, er was minstens 6 jaar niets aan gedaan dus wij dachten dat er weinig of niets meer in zou zitten. Het bleek dat hij gewoon nog voor meer dan 80% gevuld was. Dat de pomp vervangen moest worden lag dus niet daar aan.
Mijn eigen Nissan liet ik elk jaar even checken op lekkage en druk voor 15 euro, toen hij 7 jaar werd heb ik een beurt laten uitvoeren waarbij bleek dat nog 75% aanwezig was, mijn ervaring is dus dat het zeker niet nodig is om elke twee jaar een complete beurt uit te laten voeren. De aircospecialist onderschrijft dit ook, hij is gelukkig niet zo commercieel, maar wel heel serieus in zijn vak.

Dat waren wel aircosystemen van een ouder systeem, dus met een magneetkoppeling op de poelie, de moderne systemen schijnen altijd (variabel) mee te draaien, of daardoor meer verlies optreedt weet ik niet.
Daar ga ik me over een paar jaar wel weer eens in verdiepen, de huidige auto is nu nog nieuw (en daarbij hangt het nog af van wat het beleid van de leasemaatschappij is)
 
Dank voor jullie reakties! Onze auto is inmiddels 4 jaar oud en het lijkt me dan geen overbodige luxe het systeem af te persen en opnieuw te vullen. We hebben geen klachten overigens. Wel raar overigens dat dealers deze aktie niet standaard om de 4 jaar doen bijvoorbeeld. Liever nu even laten doen dan over een paar maanden als we allemaal okselzweetklotsend in onze wagentjes zitten bij 30+ graden en iedereen spontaan het idee krijgt z'n systeem ff te laten checken.
 

TheoStek

Forumguru
Gemiddeld kan 10 % weg lekken per jaar om dat het geen hermetisch gesloten systeem is.
Het is geen overbodige luxe om het systeem 1 keer per jaar te laten controleren op functionaliteit, en zeker de systemen wat een continu variabele compressor hebben, die zijn niet beveiligd op lage druk.
Het commercieel zijn is geen prior en ben ook serieus in mijn vak, als iemand vraagt hoe vaak dient een controle plaats te vinden ! is mijn advies ten minste 1 keer per jaar en 1 keer per 2 jaar de filterdroger vervangen.
Het olie/koelvloeistof pijl kun je zelf controleren, maar de vulgraad van het ac systeem niet, een controle hoeft niet duur te zijn, maar moet wel op een fatsoenlijke correcte manier gebeuren... en dient door de airco specialist of garage als die serieus met zijn vak bezig is een airco certificaat afgegeven te worden is zelfs verplicht.
De controle is niet de uitstroomtemperatuur meten, daar komt heel wat meer bij kijken.
Het airco certificaat is verplicht en geeft de klant zekerheid dat ze met een vakbekwaam bedrijf te maken hebben, bedrijven wat geen certificaat afgeven zijn niet serieus bezig, er wordt heel wat af gerotzooid in deze branche.
Hoe kan de klant nu weten zonder certificaat of het systeem goed werkt ! welke historie heeft de garage nog als de klant na een aantal weken terug gaat dat het ac systeem niet goed meer werkt ? afpersen kennen ze niet of laten het gewoon achterwege.

bij 30+ graden en iedereen spontaan het idee krijgt z'n systeem ff te laten checken.

Dat maak ik ieder jaar mee, bellen op en zeggen ga morge op vakantie airco werkt niet.. er wordt te lang gewacht en zolang de airco koelt is er niets aan de hand zeggen ze.
De meeste problemen ontstaan als het warmer wordt, dan gaan de ogen (pas) open en zijn ze ook nog kwaad als je ze niet kunt helpen.
 

Ron_2

Senior Member
@Theo, wat controle betreft ben ik het met je eens, dat liet ik ook doen.
Elke 2 jaar een complete beurt met vervangen van het koudemiddel wat ook wel aangeraden word vind ik te veel.

Ik ben er ook eens ingetrapt met een actie voor een gratis "check" (bij een stek gecertificeerd bedrijf) , daar werd een thermometertje in de blaasopening gehangen en binnen 2 minuten kreeg ik te horen dat hij een volledige beurt nodig had. Later op het certificaat bleek dat er bijna net zoveel koudemiddel uitgekomen was als er weer ingegaan was.
Ik ben daar nooit meer terug geweest.

Maar van het nut van een goede jaarlijks controle ben ik wel overtuigd.
 

TheoStek

Forumguru
@Ron_2, de airco beurt van 24 maanden is om de filter/droger te vervangen, die hebben niet het eeuwige leven.
Als je de functie kent van een olie/luchtfilter, weet je ook de functie van de filter/droger, in het algemeen is een jaarlijkse of 2 jaarlijkse airco service goedkoper dan een grote beurt, de kosten beginnen aardig op te lopen als bijvoorbeeld de compressor vastloopt.
Afgelopen vrijdag klaagde de klant airco werkte niet voldoende van de 206 br. 206, diagnose wees uit dat in het kijkglas wat tussen de installatie wordt gemonteerde, dat de olie geel was en slijpsel bevatte.
De klant vroeg wat betekent dit:
1. gele olie betekent dat de olie het vocht heeft opgenomen, dat is de eigenschap van de pag olie die is sterk hygroscopisch.
2. slijpsel, is afkomstig van de compressor, is inwendige schade omdat bepaalde onderdelen niet meer worden gesmeerd ! door het feit van de verwaterde olie en te weinig koudemiddel.
3.airco blijven gebruiken zal de compressor vast lopen.

Dan krijg je te horen, auto heb ik nieuw gekocht en de dealer heeft gezegd, de eerste vjif jaar hoeft er niets te gebeuren aan de airco ?
Wel is de condensor een 1 1/2 jaar geleden kapot geweest?
Dan hebben ze de droger niet vervangen meneer, anders kan dit niet, bij een systeem dat heeft open gelegen moet de filter/droger vervangen worden.
Veel mensen denken dan dat je ze op kosten wil jagen als ik al spreek om de filter te vervangen, hoeft niet voor mij hoor,? denk wel aan de mogelijkheden die kunnen ontstaan ? waardoor de kosten veel hoger komen te liggen.

Ik werk ook bij een koeltechnisch bedrijf en ga regelmatig mee op interventie en koel installatie' s keuren, die hebben ook een droger + een kijkglas dat aangeeft in drie kleuren of het systeem te veel vocht bevat, elke kleur geeft aan hoe het ervoor staat, dry, medium, wet.
 
Hi Theo, is zo'n filter/droger makkelijk te vervangen dan? En dan met name als je kijkt naar bereikbaarheid?? Lijkt me als je deze wil vervangen je eerst het koudemiddel uit het systeem moet laten? Vind het goed dat je dit als aandachtspunt aankaart aangezien het gros hier toch leek is op gebied van koudetechniek!

Zag overigens dat hier http://www.skodaforum.nl/board/f20/filter-droger-airco-vervangen-11714.html het antwoord op mijn vraag staat. Hier wordt gesuggereerd dat het niet nodig is? Gevalletje "onwetendheid"?
 

TheoStek

Forumguru
Filter/droger is niet altijd gemakkelijk bereikbaar, bij deze 206 wel, maar bij een Opel zafira bijvoorbeeld moet de bumper gedemonteerd worden, auto's met een geintregeerde droger die in de condensor zit (cartridge) kunnen volstaan voor 5 jaar, het vervangen is meer werk (meestal demontage condensor) en risico dat de plug kapot gedraaid wordt, dan is het beste meteen een nieuwe condensor te plaatsen.

Wat doet vocht, dat bevriest daar waar het koudemiddel expandeert en dat is altijd bij het expansieventiel waar de druk wordt verlaagd en meteen het koudste punt wordt bereikt, het expansieventiel zal hierdoor niet meer openen of blijft open staan met alle gevolgen van dien aard die schadelijk zijn voor de compressor.
 

TheoStek

Forumguru
Het is voor elk airco systeem identiek, maar de continu variabele compressors zijn niet beveiligd op lage druk ! draaien dus eerder in burn-out dan de andere compressors met magneetkoppeling.
 

Skoody Boo

Actief lid
Oei, straks hebben we allemaal een continu variabele compressor. Eng hoor.

Of kan er toch iets gezegd worden over welke modellen dat nou wel en niet hebben.
 

TheoStek

Forumguru
@Skoody Boo, dat is moeilijk te zeggen welke modellen wel/niet de nieuwe generatie compressors hebben.
Vag is begonnen ergens in 2000/2002 met deze compressors.

Je kunt dat controleren door een blik op de compressor te werpen, de compressors met magneetkoppeling hebben bovenop de elektrische aansluiting zitten die tot vooraan de spoel loopt (kop compressor).
compressors zonder magneetkoppeling hebben dat niet, die hebben ergens achter onder aan de compressor het elektronisch regelventiel zitten.
 
Bovenaan Onderaan