@Ron_2, de airco beurt van 24 maanden is om de filter/droger te vervangen, die hebben niet het eeuwige leven.
Als je de functie kent van een olie/luchtfilter, weet je ook de functie van de filter/droger, in het algemeen is een jaarlijkse of 2 jaarlijkse airco service goedkoper dan een grote beurt, de kosten beginnen aardig op te lopen als bijvoorbeeld de compressor vastloopt.
Afgelopen vrijdag klaagde de klant airco werkte niet voldoende van de 206 br. 206, diagnose wees uit dat in het kijkglas wat tussen de installatie wordt gemonteerde, dat de olie geel was en slijpsel bevatte.
De klant vroeg wat betekent dit:
1. gele olie betekent dat de olie het vocht heeft opgenomen, dat is de eigenschap van de pag olie die is sterk hygroscopisch.
2. slijpsel, is afkomstig van de compressor, is inwendige schade omdat bepaalde onderdelen niet meer worden gesmeerd ! door het feit van de verwaterde olie en te weinig koudemiddel.
3.airco blijven gebruiken zal de compressor vast lopen.
Dan krijg je te horen, auto heb ik nieuw gekocht en de dealer heeft gezegd, de eerste vjif jaar hoeft er niets te gebeuren aan de airco ?
Wel is de condensor een 1 1/2 jaar geleden kapot geweest?
Dan hebben ze de droger niet vervangen meneer, anders kan dit niet, bij een systeem dat heeft open gelegen moet de filter/droger vervangen worden.
Veel mensen denken dan dat je ze op kosten wil jagen als ik al spreek om de filter te vervangen, hoeft niet voor mij hoor,? denk wel aan de mogelijkheden die kunnen ontstaan ? waardoor de kosten veel hoger komen te liggen.
Ik werk ook bij een koeltechnisch bedrijf en ga regelmatig mee op interventie en koel installatie' s keuren, die hebben ook een droger + een kijkglas dat aangeeft in drie kleuren of het systeem te veel vocht bevat, elke kleur geeft aan hoe het ervoor staat, dry, medium, wet.