Vervangen of verkopen

haassie

Forumguru
mijn auto bij 122dkm gekocht huidige stand 150dkm. Superb combi elegance 1.8 tsi DSG7. Geweldige luxe auto alleen die bak geeft me kopzorgen en neemt mn plezier weg. Gevalletje wispelturig gedrag. Weinig gas, geen probleem, half gas met zware -slippen, vol gas weinig tot geen slip. Na een handmatige rit met stevig schakelen (koppeling goed warm) weinig tot geen problemen in D S M stand.

Heb het al eens eerder gemeld. Bij 126dkm is de koppeling vervangen bij de stealer de Waal, echter deze slipt nu alweer onder bepaalde situaties. Bij 130dkm is er tvs software opgegaan ter preventie van bekende slijtage. In de zomer was alles ok. Helaas is de slip in de winter weer terug gekomen en iedere ochtend aanwezig en waarschijnlijk heeft dit nu weer tot schade geleid op de platen. Komt door nieuw vocht gevoelig materiaal in koppeling. TPI 2050318/3. Stealer de Waal doet er niets mee.

Volgens tvs is er softwarematig niets meer bij te sturen. Alleen een nieuwe vervanging zou wellicht helpen. Maar ik denk: dan krijg je weer dezelfde koppeling die na verloop van tijd weer voor ellende gaat zorgen.

Heeft iemand met gelijke klachten al eens bij tvs de koppeling laten vervangen. Zijn de klachten hierbij voorgoed weg gebleven of na verloop van tijd toch weer terug gekomen. Doen zij wezenlijk iets anders dan een dealer cq stealer?

Eigenlijk ben ik er redelijk klaar mee maar zit te twijfelen tussen verkoop om van deze ellende af te zijn of toch nog een vervanging van de koppeling! Inruilen is namelijk altijd huilen.

Waar doe ik wijs aan.
 

haassie

Forumguru
Daar doen ze wat vaag over. Je hebt het oude type wat van zachter materiaal is en sneller slijt met de standaard sw. Noemen ze old/new stock. Met tvs software zou dit de minste slip geven. Daarnaast heb je het nieuwere type van harder materiaal met het vochtprobleem. Ze experimenteren nu met een heel nieuw model niet in NL verkrijgbaar en afkomstig uit scandinavie. Ze hebben een enkel exemplaar dat bij een forumlid gemonteerd zou worden.

De een zegt dat ze die old stock wel hebben, de ander weer niet.

Dus weet niet wat ze monteren bij vv en of het een oplossing gaat bieden. Het is hoop...maar misschien tegen beter weten in
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat een belangrijk punt in je overweging is wanneer je de auto weg zou doen als na vervanging alles in orde is en blijft. Als je de auto als ie in orde is, toch binnen een jaar weg zou doen, is het wat anders dan wanneer je er nog jaren mee wil blijven rijden.

Ander punt wat je zou kunnen overwegen, is om uit te zoeken of het mogelijk is om de DSG te vervangen door een handbak, en wat dat je zou gaan kosten (hierbij ga ik er vanuit dat DSG geen harde eis is voor je).

Wat me zonder meer een optie lijkt: de DSG-dokter laten onderzoeken of er mogelijk iets fout zit met bijvoorbeeld de druk in de koppeling. Dan gaat het dus niet om software, maar om fysische (lees mechanisch/hydraulisch) problemen.
 

haassie

Forumguru
Als de bak goed gerepareerd zou worden en verder geen ergernis opwekt rij ik ermee door. DSG is geen harde eis maar het is wel relaxed rijden. Als ik een bak zou wisselen zou dan eerder een dsg7 dsg6 swap(is mogelijk) vanwege het soepelere schakelen en betrouwbaarheid bij normaal gebruik...geen gti gedrag.

Aangaande die druk. SW is aangepast en druk verhoogd...als extra is de standaard aanwezige microslip tijd verlaagd omdat dit bij iemand op het forum ook resultaat had Ik mag aannemen dat TVS dit tijdens een van mn 5 bezoeken reeds heeft bekeken. Albheel wat kilometers met de laptop eraan gereden haha.
 

CDK

Forumguru
Levert/monteert tvs dezelfde koppelingset of een ander type als de dealer?

Ze zijn vrijwel volledig door hun voorraad heen op een enkele koppeling van het oude type na die ze voor garantie gevallen van bestaande klanten gereserveerd hebben. In Scandinavië is een test gaande met een nieuwe koppeling die minder vocht en koudegevoelig zou moeten zijn, alleen is die nagenoeg niet leverbaar / staat al langere tijd in backorder. Enige alternatief wat ik zelf kan bedenken is de dure kevlar racekoppeling die in omloop is, maar weet niet of die geschikt is voor de bak van @haassie :pieker:
 

haassie

Forumguru
Het scandinavische exemplaar zou er nu moeten zijn en gaat getest worden bij een van de formleden.Echter met de zomer aanstaande is het testen op kou en vocht al lastig opzich haha. Dus wanneer zijn de eerste resultaten daar? Het is bovendien niet de eerste keer dat vag aangeeft een oplossing te hebben.


Had ook wel eens gevraagd naar die kevlar koppeling maar daar hadden ze ook geen goede resulaten mee werd me verteld. Ik neem dat zon koppeling in een zwaar getunede auto toch wel slipvrij is. Als die het bij mij al niet goed zou doen met mn op maat tuning, wat maakt hem dan zo “racy”!

Het best ben je af met de “oude” types die normaal als een malle slijten maar door de aangepaste sw weer normaal mee gaan. Maar ja als die er biet meer zijn. Ben benieuwd welk onderdeel nummer dat dat is. Desnoods ga ik zelf wel op zoek.
 

Arjann

Forumguru
Tja, het is een lastig verhaal. Zonder naar het financieele plaatje te kijken denk ik persoonlijk dat je beter afscheid van je auto kan nemen. Je hebt al een nieuwe koppeling en je software is ook in orde (lijkt me allemaal gecheckt door tvs?). Hoe vervelend het ook is, het is/lijkt gewoon op een product eigenschap. Een andere berijder zal er misschien niks van merken of het niet storend vinden, maar jij bent er nu ook dusdanig op gefocust dat het je altijd zal blijven irriteren. En een definitieve oplossing lijkt dus ook niet voorhanden op korte termijn.......lastig lastig
 

haassie

Forumguru
Inderdaad een lastig verhaal...maar goed de nieuwe koppeling deed het in het begin (juni-okt) feilloos en het feit dat het de ene dag wel er is en dan weer niet maakt het helemaal een grote mindf##k haha. Kijk nog even hoe het gaat, en hou de ogen en oren open. Komt er iets op het pad dan zien we wel verder.

Hoop dat men deze producteigenschappen waar men bij de vag dealers altijd mee schermt wel met een * gaan aangeven in de documentatie.

Zag nog een mooi 3.6 maar met de benzine prijs weer op zn top ook geen verstandige keuze:nono:
 

Cordoba

Forumguru
Zag nog een mooi 3.6 maar met de benzine prijs weer op zn top ook geen verstandige keuze:nono:

Juist wel: als de benzineprijs op zijn top is, dan kan ie alleen nog maar zakken.:D


Wat een dsg-swap betreft: allereerst is de vraag of het qua maatvoering en mechanische bevestiging zomaar gaat passen, dan heb je de volgende vraag in hoeverre de schakelpunten in de andere speciaal voor jouw auto door TVS moeten worden uitgezocht (ik ga er vanuit dat er geen anderen zijn die met hetzelfde blok en een vergelijkbare auto een DSG-swap hebben gedaan). Vandaar mij idee om een handbak te overwegen: die zal er standaard ook zijn voor jouw auto/motor combinatie, dus heb je een redelijk standaard ombouw, en geen kans meer op DSG-problemen. (voor de duidelijkheid koppelingsproblemen met een DSG valt voor mij onder de DSG-problemen)
 

andrehj

Forumguru
Mocht mijn koppeling het ooit begeven (schakelt nu met 93000 km nog prima), dan zou ik mijn bak wellicht wel willen omruilen voor een DQ-381, als dat zou passen en softwarematig zou kunnen. Zou ook mooi te combineren zijn met leuke motortuning. :jaja:
Maar liever niet als eerste, heb liever dat iemand anders hier de kinderziektes oplost. :D
 

haassie

Forumguru
Het blijft eigenlijk van den zotte dat we het hier hebben over bakken ruilen en weet ik wat nog meer....begon er zelf mee...maar het moet gewoon probleemloos lopen af fabriek voor de eerste 200dkm...De klant moet maar naar oplossingen op zoek om de onaangepakte problemen van een fabrikant op te lossen.

De automaat in de 16 jaar oude nissan die ik vorig jaar weg deed schakelde en liep gewoon nog als nieuw:D...na 180dkm!!!
 

peterhuppertz

Forumguru
De eerste niet... die werd van achteren aan 50 km/u genomen door een Mégane, en de kreukelzone was geactiveerd. Hij reed nog wel, dat wel (de Mégane heeft nooit meer zelfstandig gereden, die was echt helemaal kort).

De tweede waarschijnlijk wel; de nieuwe eigenaar heeft er nog jaren plezier van gehad.
 

CDK

Forumguru
Had ook wel eens gevraagd naar die kevlar koppeling maar daar hadden ze ook geen goede resulaten mee werd me verteld. Ik neem dat zon koppeling in een zwaar getunede auto toch wel slipvrij is. Als die het bij mij al niet goed zou doen met mn op maat tuning, wat maakt hem dan zo “racy”?
Wellicht dat deze koppeling niet comfortabel genoeg is voor een auto voor dagelijks gebruik. Die kevlar koppelingen worden vooral gebruikt om letterlijk van de ene naar de andere verzet te knallen ;)
 

haassie

Forumguru
Ja en zo’n knaller ben ik niet....ik ga meer voor het comfort...dus bij hoge voorkeur geen slip en andere bijkomstigheden...en de tuning die erop zit? is puur extra vermogen voor de sleurhut die er eens per jaar aan hangt en voor het wat vlotter inhalen op de snelweg.

Is er nog iemand die het onderdeelnummer weet van die old stock koppelingen?
 

Sand3r

Senior Member
mijn auto bij 122dkm gekocht huidige stand 150dkm. Superb combi elegance 1.8 tsi DSG7. Geweldige luxe auto alleen die bak geeft me kopzorgen en neemt mn plezier weg. Gevalletje wispelturig gedrag.

Maar ik denk: dan krijg je weer dezelfde koppeling die na verloop van tijd weer voor ellende gaat zorgen.

Eigenlijk ben ik er redelijk klaar mee maar zit te twijfelen tussen verkoop om van deze ellende af te zijn of toch nog een vervanging van de koppeling!

Waar doe ik wijs aan.

Mijn conclusie na wat knip en plak werk: Weg ermee. Even uit huilen en lekker wat anders uitzoeken!
 

haassie

Forumguru
@Sand3r
Als er zat 2.0 tsi stations waren was ie wellicht al weg. Daarvoor moet je echter naar Duitsland. Hier zeer zeldzaam. Staat nu een 3.6 te koop maar dat is zelfmoord qua verbruik denk ik.

Je gaat echter niet gauw een andere station vinden met net zoveel ruimte in dezelfde prijsklasse. Overal moet flink wat bij...een keer huilen is niet erg maar een paar jaar janken wel haha...daarnaast zal de inruil ook niet overhouden. En wat dan als alternatief!? 3 opgroeinde kids waarbij de twee oudste al 1.70 en 1.80 zijn!

Bmw5- kleiner en nog duurder in onderhoud.
Audi A6- kleiner duurder en van zelfde komaf met weer andere issues?
Ford mondeo- nieuwe model onbetaalbaar moet een 2.0 zijn, oude model is echt oud.
Franse merken niet mijn ding maar de talisman is een mooie voiture.

Kijk de zomer nog even aan...zomers zou het beter moeten zijn...minder kou en vocht!
 
Bovenaan Onderaan