Je bent niet de enige, lees deze weblog op autoweek maar:
Tijdens mijn vakantie van de afgelopen twee weken is mijn mailbox zowat verstopt geraakt van de post van autofabrikanten die graag willen laten weten dat hun model maximale sterren heeft gescoord tijdens de onlangs weer gehouden EuroNCAP botsproeven. Het moet vreemd lopen wil een moderne auto tegenwoordig niet de vijfsterrenstatus halen.
Toch vind ik de hedendaagse auto’s niet op alle gebieden veiliger dan voorheen. Dat merkte ik vlak voordat ik op vakantie ging. De rechter koplamp van de verstandige familiestationwagen van de familie De Boer (bouwjaar 2000) begaf het voordat we op reis gingen. Dus gauw even onder de motorkap gekeken - daar bleek algauw dat ik geen schijn van kans maakte. De boel daar is zo volgepakt en verstopt, dat het niet meer mogelijk is om zelf even een lampje te verwisselen. Bij mijn vorige auto’s (bouwjaar 1969 en 1992) lukte dat probleemloos. Van het verlichtingsfront kunnen we dus geen vooruitgang op het gebied van veiligheid melden. Als de garage niet even een halfuurtje tijd voor ons had, waren we mooi met eenoog in de nacht door Europa gereden.
Bij vrijwel geen enkele moderne auto is het meer mogelijk om zelf een lampje te wisselen. Ik vind dat er bij EuroNCAP best wat meer aandacht mag komen voor dit soort actieve veiligheid. Bij alle auto’s zou toch elke boerenlul met twee linkerhanden (ik bied me graag aan als proefpersoon) een kapotte lamp moeten kunnen vervangen bij het eerst volgende tankstation? Daar rij je dan omgeven door de airbags en in de veiligheid van een schitterende kooiconstructie - maar verlichting? Ho maar. Lekker veilig hoor.
Bron: Autoweek.