Vervangen stadslicht Roomster/Fabia II

Boet

Actief lid
Heeft iemand ooit eens kans gezien het stadslicht bij een 1.9 TDI te vervangen? En dan rechtsvoor in het bijzonder? Bij een poging tot vervangen stuitte ik op een soort cilindrisch object met een aantal slangen eruit, die de werkruimte te krap maakte. Het dooie stadslampje zit er dus nog steeds.

Bestaat er een andere manier om het ding te vervangen? Dank voor de respons bij voorbaat!:)

Ronnie

Forumguru
Dat "ding" is het brandstoffilter, dit moet je eerst verwijderen om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Citaat uit ELSAWIN (reperatiehanleiding):

Lampe für Standlicht ersetzen
hinweis.gif
Hinweis
Um einen leichteren Zugang zur Lampe für Standlicht des rechten Scheinwerfers zu haben, ist der Kraftstofffilter und sein Halter (Dieselmotoren), bzw. der Aktivkohlebehälter (Benzinmotoren) auszubauen → Motor; Rep.-Gr.20.

Fabia

† In Memoriam
Je bent niet de enige, lees deze weblog op autoweek maar:

Tijdens mijn vakantie van de afgelopen twee weken is mijn mailbox zowat verstopt geraakt van de post van autofabrikanten die graag willen laten weten dat hun model maximale sterren heeft gescoord tijdens de onlangs weer gehouden EuroNCAP botsproeven. Het moet vreemd lopen wil een moderne auto tegenwoordig niet de vijfsterrenstatus halen.
Toch vind ik de hedendaagse auto’s niet op alle gebieden veiliger dan voorheen. Dat merkte ik vlak voordat ik op vakantie ging. De rechter koplamp van de verstandige familiestationwagen van de familie De Boer (bouwjaar 2000) begaf het voordat we op reis gingen. Dus gauw even onder de motorkap gekeken - daar bleek algauw dat ik geen schijn van kans maakte. De boel daar is zo volgepakt en verstopt, dat het niet meer mogelijk is om zelf even een lampje te verwisselen. Bij mijn vorige auto’s (bouwjaar 1969 en 1992) lukte dat probleemloos. Van het verlichtingsfront kunnen we dus geen vooruitgang op het gebied van veiligheid melden. Als de garage niet even een halfuurtje tijd voor ons had, waren we mooi met eenoog in de nacht door Europa gereden.
Bij vrijwel geen enkele moderne auto is het meer mogelijk om zelf een lampje te wisselen. Ik vind dat er bij EuroNCAP best wat meer aandacht mag komen voor dit soort actieve veiligheid. Bij alle auto’s zou toch elke boerenlul met twee linkerhanden (ik bied me graag aan als proefpersoon) een kapotte lamp moeten kunnen vervangen bij het eerst volgende tankstation? Daar rij je dan omgeven door de airbags en in de veiligheid van een schitterende kooiconstructie - maar verlichting? Ho maar. Lekker veilig hoor.

Bron: Autoweek.

robbiebee

Actief lid
Dat is niet zo mooi, met mijn huidige Fabia Combi 1 is het ongeveer 45 sec en er zit een nieuwe lamp in. Het stoppen en het doosje met lampen tevoorschijn halen kost meer tijd.

Fabia

† In Memoriam
Misschien komt dat wel omdat je bij de F1 zo vaak de lampen moet vervangen. Met mijn huidige FII rij ik nog steeds met mijn eerste setje.

Boet

Actief lid
Thanks Ronnie. Dat wordt nog leuk klussen dus:(.

Ik heb nog even verder zitten snuffelen. Een andere optie zou zijn de bodemplaat eraf te halen en van onderen de lamp te vervangen. Leek me een beetje omslachtig. Handiger is wellicht de complete koplampunit los te halen (twee of drie inbusbouten als ik het wel heb).

Van het brandstoffilter kan ik lastig zien hoe dat vast zit. Eens zien of ik dat voor elkaar krijg.

En toch vind ik dit een interessant onderwerp omdat ik vrijwel meteen de x-treme power lampen van philips wil (laten) monteren.
Het zou fijn zijn als je dat zelf kan doen, dus dit draadje zal ik met gepaste spanning volgen.

Boet

Actief lid
Dag Trafficleader. Dan komt hier één van de mogelijkheden..:)

Vorige week heb ik A-point in Amsterdam Zuid-Oost eens bezocht. Daar hadden ze een monteur met vrij kleine handjes, wat aangeeft dat ik het zelf ook moet kunnen. Wat hij als eerste deed, was het knipperlicht verwijderen. Toen kon hij er nét met zijn linkerhand bij. Montage was exact hetzelfde. Het ís dus mogelijk als je het knipperlicht verwijderd.

Maar ik hoop er even van verschoond te blijven....

Bovenaan Onderaan