Vervangen/verplaatsen speakers Octavia II

protocol

Nieuw lid
Zoals veel Skodabezitters ben ik niet echt te spreken over de standaard twee-weg speakers in mijn Octavia II Combi. Ik heb hem gekocht met een aftermarket radio en een Nokia carkit ingebouwd. Met die carkit kon ik niks, dus ik heb het hele spul vervangen door een nieuwe Sony.

Ik heb alle spaghetti van de carkit verwijderd, en de Sony rechtstreeks aan de ISO stekkers gekoppeld: werkt prima! Nu wil ik de speakers voorin naar achteren verplaatsen, en voorin Pioneer coaxiale speakers plaatsen. Ik heb van dit mooie forum al wat handleidingen opgehaald mbt het verwijderen van de bekleding e.d.

Mijn vraag is: vanuit de ISO stekker zijn er ook draadjes voorzien voor de achterspeakers, maar ik vraag mij af waar deze naar toe leiden. In ieder geval niet tot in de achterportieren (helaas), maar kan iemand mij vertellen of er een standaard plaats is waar ik ze zou kunnen vinden? Alle draadjes gaan vanaf de stekker meteen linksaf richting de stuurkolom, maar worden ze dan op een andere plek weer teruggeleid (het rechterkanaal dan)?

Hopelijk kan iemand me op weg helpen! Het zou wel mooi zijn als ik weet waar ik moet zoeken i.p.v. meteen mijn dashboard helemaal open te schroeven :tongue:

Figaro75

Senior Member
Ik verwacht tot in de B-stijl maar ik weet het niet zeker.
Bij veel merken wordt dit namelijk zo gedaan.
Die kunststof kap zit enkel met wat clips vast dus die kan je zo lostrekken met wat beleid.

Wilko

Senior Member
Ik volg dit onderwerp met interesse omdat ik aan een vergelijkbare verbouwing zit te denken (nieuwe speakers in de voordeuren en de oude naar achteren over zetten).
Is er iets bijzonders waar je rekening mee moet houden om de kabel naar en tot in de achterdeur te leggen?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat hij heel wat gebogen wordt door elke keer de deur openen.
Betekent dat een extra krimpkousje o.i.d over het stuk kabel doen dat tussen de B-stijl en de deur valt?

protocol

Nieuw lid
Ik verwacht tot in de B-stijl maar ik weet het niet zeker.

De speakers zijn inmiddels binnen, dus ik ga van het weekend maar eens een kijkoperatie uitvoeren. Het zou een hoop tijd schelen als ik geen kabels meer naar achteren hoef te trekken dus ik hoop dat je gelijk hebt...

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat hij heel wat gebogen wordt door elke keer de deur openen.
Betekent dat een extra krimpkousje o.i.d over het stuk kabel doen dat tussen de B-stijl en de deur valt?

Ik heb bij verschillende auto's centrale vergrendeling ingebouwd hier heb ik de kabels door de rubber gevoerd die tussen de b stijl en de deur zit.

foto0124er4.th.jpg
Ziet er ongeveer zo uit(google plaatje). Als deze er niet zit zou ik eens op de sloop kijken of je zo'n rubber kunt krijgen. die je gewoon direct kunt klikken zoals het orgineel ook zit. Dit is beter voor kabel en oogt stukken beter als een losse kabel die naar die deur gaat.

1 nadeel het uiteinde van de rubber ziet er vaak zo uit:

SyS_Thumb_075.jpg

Hier heb ik gewoon met een boormachine een groot gat doorgeboord zodat ik de kabels daar doorheen kan voeren.

Misschien heb je wat aan deze tip:)

Wilko

Senior Member
@boesboes: dat is inderdaad erg nuttige info. Bedankt!
@Figaro75: dat was mij al helder. :-)

protocol

Nieuw lid
Nou, vanochtend even een achterportier en b stijl opengetrokken, maar nee hoor: geen kabel te bekennen :confused:
Er loopt een kabelboom met 6 draadjes naar het portier maar dat is voor de vergrendeling (komt samen in een en dezelfde stekker). Ik ben dus nog niet echt iets opgeschoten...

Ik kan natuurlijk alsnog zelf kabels gaan trekken, maar ik snap nog steeds niet waar die kabels vanuit de ISO stekker dan naartoe lopen. Iemand nog suggesties?

Bedenk me net nog: is het mogelijk dat de kabels doorlopen tot achterin de kofferbak?

Bovenaan Onderaan