Vervangen vloeistof stuurbekrachtiging

Orange860

Senior Member
Volgende week krijgt mijn Fabia een DIY grote beurt.

oliewissel, vervanging alle filters, versnellingsbakolie etc. :writing:

Nu keek ik vanochtend even in het reservoir van de stuurbekrachtiging (heel handig verstopt onder de accu, die moest ik dus eerst uitbouwen) en zag dat de vloeistof er nog netjes uitzag.

Maar vervang het voor de zekerheid toch even, als ik toch bezig ben op de brug.

Heeft iemand toevallig een handleiding liggen en weet iemand heel misschien welke olie er in gaat? Bij Brezan kwamen ze aan met spul van Kroon Oil.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij hoef je die vloeistof nooit te vervangen. Mijn vorige auto heb ik verkocht toen ie 12.5 jaar oud was en meer dan 10 jaar gehad, en ik weet zeker dat die vloeistof nooit vervangen is. En de stuurbekrachtiging werkte er niet minder om.
Dus ik denk dat je je voor niets een hoop werk op de hals haalt.

Vloeistoffen die wel elke 2 of 4 jaar vervangen moeten worden zijn de koelvloeistof en de remvloeistof. Daar kun je je energie beter in steken (maar kijk wel uit dat je geen lucht in je remleidingen krijgt, want dan werken je remmen niet meer....)
 

ArjanGr

Senior Member
Dat begrijp ik Orange860. Maar ik reageerde eigenlijk op de stelling van "andrehj" : 'Vloeistoffen die wel elke 2 of 4 jaar vervangen moeten worden zijn de koelvloeistof en de remvloeistof.'
G12 en G12+ zijn longlife vloeistoffen, die dus in principe niet elke 2 of 4 jaar vervangen hoeven te worden.

Info over stuurbekrachtigingsvloeistof heb ik helaas niet voor je. Wellicht wel handig om even aan te geven wat voor een fabia type 1 / motorcode / bouwjaar je hebt. Dan kan Ronnie misschien wat info voor je opzoeken.
 

Ronnie

Forumguru
Ikzelf gebruik altijd CHF 11S van Comma, deze olie is speciaal voor stuurbekrachtiging en hydr. veersystemen.
In Elsa staat niets over een speciale olie, in ETKA staat een onderdeelnr: G 004 000 M2. 1Ltr. € 13,61.
In principe hoef je de bekrachtigingsolie nooit te vervangen, ook de olie van een handgeschakelde bak hoeft niet vervangen te worden. Heb je een automaat of een DSG bak, dan wel volgens het onderhoudsschema.
 

andrehj

Forumguru
@ArjanGr: Bedankt voor de info, dat wist ik niet. Mijn koelvloeistofkennis dateert nog uit mijn Renault-tijdperk. En mijn S2 heeft G12++, maar daar zal het dan ook wel voor gelden.
@Ronnie: Van mijn DSG (DQ200, met droge koppelingen) hoeft de olie ook niet te worden vervangen. Dat vervangen geldt alleen voor DSG's met natte koppelingen.
 

Orange860

Senior Member
Ik heb een 1.9 tdi, AXR motor. Vloeistof zag er goed uit, maar vervang liever alles een keer periodiek. Weet ik zeker dat dat ook in ieder geval weer goed is. Heeft er iemand toevallig nog een tekening uit Elsawin paraat?
 
Ik heb afgelopen week mijn fabia II voor een kleine beurt weggestuurd naar de Kwikfit. Ze hebben een 'controle' uitgevoerd en enkele 'adviespunten' gegeven. Een van de punten was het vervangen van de olie van de stuurbekrachtiging. Wie weet het 'officiele' vervangingsschema?
 

Desperado

Forumguru
Ik weet wel dat je voor zulke adviezen beter naar een echte garage kunt gaan en niet naar een fastfitter.
 

leo442

Forumguru
Retour leiding los maken en in een bak hangen starten en bij blijven vullen terwijl je de motor laat draaien , zorgen dat het reservoir gevuld blijft zodat er geen lucht in het systeem komt.
Het spul van Kroon Oil is perfect spul! Succes met de verversing. (Kroon SP fluid 3013)
 
Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Ik heb afgelopen week mijn fabia II voor een kleine beurt weggestuurd naar de Kwikfit. Ze hebben een 'controle' uitgevoerd en enkele 'adviespunten' gegeven. Een van de punten was het vervangen van de olie van de stuurbekrachtiging. Wie weet het 'officiele' vervangingsschema?
Ik vraag me af of een Fabia II wel is voorzien van een stuurbekrachtigingspomp die olie nodig heeft... Is het geen electrische stuurbekrachtigingspomp?
 

Cordoba

Forumguru
@Michel: ik gok dat het een electrische aangedreven pomp is (ben niet 100% zeker) en het elektrisch slaat dan alleen op de aandrijving van de pomp, zolang het een pomp is heb je dus een hydraulisch systeem voor de stuurbekrachtiging. (vroeger had je mechanisch aangedreven pomp bijv. via de multi-riem). Daarnaast hebben de nieuwste auto's een stuurbekrachtiging met een electromotor (dus zonder hydraulisch systeem, dus zonder vloeistof) die direct kracht uitoefend op de besturing.
 

andrehj

Forumguru
Overigens heb ik nog nooit gehoord dat je de olie van de stuurbekrachtiging moet vervangen. Volgens mij is die goed voor een heel autoleven. Van mijn vorige auto weet ik i.i.g. zeker dat bij een leeftijd van 12.5 jaar en 286.000 km op de teller er nog de originele olie in zat, en deze stuurbekrachtiging werkte nog perfect.
 

leo442

Forumguru
Wordt meestal ook alleen maar gedaan bij vervanging van pomp of stuurhuis, om problemen (slijpsel in oude olie) met het gerepareerde systeem te voorkomen.
 

Michel

Forumguru
@Cordoba: duidelijk. Ik weet niet in hoeverre de Fabia II al is voorzien van een stuurbekrachtiging met een electromotor, maar indien "ja" betekent dit dus dat die vloeistof niet kan/hoeft te worden vervangen. Van de Skoda's die ik nu toe heb gehad, hadden alleen mijn eerste twee Fabia I's een bekrachting met hydraulische vloeistof. Mijn Octavia II en de Superb die ik nu heb, hebben een stuurbekrachtiging met electromotor.
 

andrehj

Forumguru
Wordt meestal ook alleen maar gedaan bij vervanging van pomp of stuurhuis, om problemen (slijpsel in oude olie) met het gerepareerde systeem te voorkomen.
Uit voorzorg vervangen van deze olie is dus inderdaad niet nodig. En dat bevestigt weer mijn ervaring met Kwikshit: ze raden je allerlei onzin-reparaties aan, om de lage APK tarieven goed te maken.
 
Bovenaan Onderaan