Vervanging schokbrekers/veren of hulpveren?

skodaoctavia2

Actief lid
Heren deskundigen hier,
Mijn maat heeft een Skoda Octo 1 benz.2.0 ltr station
Km stand 180.000
Wat is een slimme zet om te vervangen voor de achterkant.
Schokbrekers compleet of alleen veren of alleen hulpveren of versterkte veren eronder.
Hij vindt de wagen nogal ver door zakken en met de vakantie wil ie niet de complete achterkant over het wegdek hebben slepen.

Wie kan hem hier in adviseren?

alvast bedankt.:473:

TurboBooster

Forumguru
Dat hangt erg af van de huidige conditie van de schokbrekers en veren.
Als deze er al veel kilometers/jaren onder zitten zou je kunnen overwegen alles in 1x te vervangen.

Monteurtje

Forumguru
Als de schokbrekers niet lek zijn. Mooi laten zitten. Wil je de veren vervangen voor andere veren of veren die er onder horen. Dat heeft dan niet zoveel zin. Ik zou hulpveren monteren. Niet veel werk bij een octavia 1.

andrehj

Forumguru
Heren deskundigen hier,
Schokbrekers compleet of alleen veren of alleen hulpveren of versterkte veren eronder. Hij vindt de wagen nogal ver door zakken en met de vakantie wil ie niet de complete achterkant over het wegdek hebben slepen.

Makkelijkst is hulpveren. Schokdempers helpen niets tegen een doorzakkende achterkant, maar dempen alleen de een opgaande beweging, zodat de auto niet eeuwig blijft doordeinen.

Bij mijn huidige Laguna was de torsieas achter na 11 jaar ook iets doorgezakt, waardoor ie bij een beetje belading veel te laag hing. Dit heb ik snel en goedkoop opgelost met een setje hulpveren van Marktplaats. De auto staat nu een stuk beter (paar mm hoger dan nieuw) en is vooral veel beter te beladen en te voorzien van 75 kg kogeldruk.

Bovenaan Onderaan