Vervangingsbanden Octavia III

MaRco2

Forumguru
Aangezien mijn voorzomerbanden afgelopen najaar al op zijn eindje liepen (toen iets van 18.000 km), maar nog net niet compleet op waren, heb ik ze afgelopen maart weer gewisseld om ze nog even op te slijten.

De 225/40R18 Continental ContiSportContact5 zijn dus binnenkort vervangen door de Goodyear EfficientGrip Performance.

Na lang zoeken en dubben, had ik eigenlijk de Eagle F1 Asymmetric2 gekozen, mede door het gunstige label en eerdere ervaringen met zijn voorgangers.

Toevallig kwam ik vanavond de gekozen banden tegen, ongeveer dezelfde topwaardingen, nog ietsje goedkoper (hangt van de leverancier af, nu bij Autobandenmarkt besteld) en een nog iets gunstiger label voor verbruiken geluid.

De SportContact5 had voor respectievelijk: verbruik, natweer en geluid, uit mijn hoofd, F-B-72 en de Goodyears B-A-69.

Ik ben benieuwd of het geluid goed te merken is en ook qua verbruik.:)

Al winterset heb ik overigens de zusjes: Goodyear UltraGrip 8 Performance 225/45R17.

Ben ik nu de eerste die aan het vervangen is?

MaRco2

Forumguru
Inmiddels zijn er nog wel een paar duizend km bij gekomen, maar dat is ook de reden dat ik die SC5 maar laat voor wat ze zijn en ik rij echt niet als een debiel, integendeel (met deze daily dan), wel een paar keer een zware kar er achter gehad, maar dat kost echt geen mms.

Met de spingrage Outlander gingen de voorbanden gewoon nog 35.000 km mee wat ik al snel vond gaan in vergelijking met zijn voorganger.

Achter zijn ze nog wel zeer goed. Wel zijn ze in het midden vooral afgesleten, dus een te hoge bandenspanning blijkbaar (is echt niet spannend veel hoger dan wat er in het klepje staat).

skodaboy

Forumguru
18k of 20k vind ik ook snel voor een set banden..
ik rij gemiddeld zo'n 50 k met een setje..;)

rudolfi

Forumguru
8000 km met een setje continental sportcontact 5, maar dat zat waarschijnlijk in een slechte set.

MaRco2

Forumguru
Ze zijn trouwens vanaf 2.810 km in gebruik genomen, alleen door mijzelf, dus geen wilde demoritten ofzo.:tongue:

MaRco2

Forumguru
18k of 20k vind ik ook snel voor een set banden..
ik rij gemiddeld zo'n 50 k met een setje..;)

Ter vergelijking: de S2000 kocht ik bij 37.000 km en bij 35.500 km waren de eerste banden rondom vernieuwd.

Nu 30.000 km verder zijn ze weer aan de beurt en (Potenza RE050 en RE050A) dat met compleet andere omstandigheden. Fractioneel scheef afgesleten door agressieve uitlijning.:)

Zeer waarschijnlijk worden het nu top of the line Yokohama's Neova RD08R als ze nog vlot leverbaar zijn, een soort van semislicks.:) Alternatief zijn de Toyo's R888.

Conti Sportcontact 3 onder een Ford Focus 2009. Daar heb ik 63.000 km mee gedaan voordat het APK afkeur werd. Ik wil niet anders meer.

Gunner

Forumguru
mochten mijn 18" ook zo slijten zal ik zweren nooit meer conti te monteren.

zo. dat rijmt.

• Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
Waarom denk je dat ik overgestapt ben? Iets duidelijker. Nu Goodyear EfficientGrip Performance, betere labels (zuiniger, beter in nat, veel stiller).:)

Banden zijn vanmiddag geleverd, geen dag te vroeg! Zit al zo'n beetje aan de nokjes.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Gunner

Forumguru
Oh nu zie ik wat je schrijft ;) Vatte het anders op ;)

Oh ik neig naar Michelins. Waarom weet ik niet maar ik meen me te herinneren dat ze hier wel goed bekend staan. Iemand nog tips?

Maar ik hoop dat het nog even duurt, 8000 kilometer gelopen nu.

MaRco2

Forumguru
:thumbsup: De kms gaan hier ook niet zo hard meer (ik probeer ook wat ritten met andere auto's te doen), staat net over de 38.000 km. Vroeger had hij al richting de 50.000 gestaan in dezelfde periode.

Rallye

Forumguru
Nu 45.000km, waarvan iets minder dan de helft op winterbanden. De Sportcontacts 2 (had Pon in 2012 nog een oud setje liggen of zo?) zitten rondom iets onder de drie mm. Voor de vakantie een paar nieuwe Michelins Pilot Sports. @MaRco2 : het valt mij op dat je enkel verwijst naar de drie aandachtsgebieden voor banden die op de sticker worden weergegeven. Heb je er geen testjes bijgepakt, die ook iets zeggen over bijvoorbeeld stuurgedrag?

MaRco2

Forumguru
Testjes (en eerdere ervaringen met de shortlist merken) gelezen pas inderdaad. Vergelijken online gaat wat makkelijker met de aangegeven labels.

Bovenaan Onderaan