Vervelende verwarming

LenK

Forumguru
In deze tijd van het jaar baal ik van de werking van mijn verwarming.

De laagste temperatuur die je kunt instellen is 16.0.
Op die stand wordt er nu veel te warme lucht naar binnen geblazen.
Draai je de knop 1 klikje terug (er staat dan Low in het venster), dan blijkt de temperatuur regelknop een aan-uitschakelaar want de warme lucht is dan accuut verdwenen en komt er koude lucht naar binnen. Na een km zit je dan bijna met een rode neus achter het stuur.

Dus of irritant warme lucht of irritant koude lucht.

Misschien is het met links Low en rechts 16.0 wat aangenamer, heb ik nog niet geprobeerd.
 

___JC___

Forumguru
Je gaat het niet geloven LenK maar dat heb ik me ook weleens af gevraagd.
Van 16 opeens naar 'low' waarom niet lekker tot 14 graden, of 10 !!
 

redfoxert

Senior Member
Geen climatecontrol ? Heb hier eigenlijk geen last van wanneer het zaakje op auto staat en de temperatuur op 19 graden.
 
Geen climatecontrol ? Heb hier eigenlijk geen last van wanneer het zaakje op auto staat en de temperatuur op 19 graden.

Ik ook niet. Ik heb er trouwens ook geen behoefte aan om in een auto te zitten waarin de temperatuur lager is dan 16 graden Celsius. Lijkt me een beetje kille bedoening, in strijd met de relatieve luxe van de wagen. Maar inderdaad: smaken verschillen. Het oordeel 'vervelende verwarming' kan ik echter niet delen.
 

purk

Senior Member
ja en daar zit nou net het probleem, een climatronic is er voor gemaakt om het interieur zo snel mogelijk naar de ingestelde tempratuur te brengen.
als het 5 graden is in de auto, zal hij warme/hete lucht in het interieur blazen om aan die 16 graden te komen, het heeft geen nut om lager te gaan dan 16 graden omdat deze bij alle instellingen boven de interieur tempratuur warme/hete lucht zal blazen.

en wie wil er nou in een auto zitten met 16 graden.

zet gewoon je ventilator iets lager en de kleppen zo dat ze niet op je blazen, ik ben het met je eens als je zegt, waarom moet die ventilator toch altijd gelijk op zijn hoogste stand.
Daar kan ik mij nou erg aan storen.
 
ja en daar zit nou net het probleem

... dat toch eigenlijk geen probleem genoemd kan worden: een verwarming verwijten dat-ie doet wat de naam aangeeft, vind ik wat merkwaardig.

@L&K Is het geen idee om de bovenste luchtroosters te sluiten of de luchtstroom met de desbetreffende toets op de benen te richten? Komt de warme lucht in elk geval niet tegen je hoofd!
 

higgy

Forumguru
LenK: is je Audience er wellicht ooit uitgeweest? Ik vraag het omdat toen onlangs in mijn O2 is ingebroken, de onbenul in z'n lompheid ook de 2 sensoren die in het kachelhuis horen te zitten, had losgetrokken. Kachel de kluts kwijt. Die sensoren zijn op hun plaats gedrukt door de dealer (niet moeilijk maar je moet wel weten wat je waar op de tast moet terugklikken) en ziedaar: kachel weer in orde.
Overigens vind ik dat als ik de voorruitontwaseming aanzet (van het linker draaiknopje de bovenste helft dus) het warmer wordt dan wanneer ik hem weer op automaat zet. Wellicht helpt dit je nog.
 
Waarom wil je hem eigenlijk lager hebben dan 16 graden.
Ik heb hiervoor een Volvo gehad en een jawel ramp Laguna en die gingen beide ook niet lager hoor.
 

purk

Senior Member
... dat toch eigenlijk geen probleem genoemd kan worden: een verwarming verwijten dat-ie doet wat de naam aangeeft, vind ik wat merkwaardig.

@L&K Is het geen idee om de bovenste luchtroosters te sluiten of de luchtstroom met de desbetreffende toets op de benen te richten? Komt de warme lucht in elk geval niet tegen je hoofd!

ik bedoelde ook niet dat een climatic een probleem is.....

Ik wilde hiermee zeggen dat je dan beter een handmatige kunt nemen.
 
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Vooral als het buiten echt kouder is, stap je 's morgens toch met een dikke winterjas, sjaal en muts in de auto. Na een eindje rijden is het met die 16 graden eigenlijk toch te warm. Je loopt in de lente (met 16 graden) toch ook niet met een dikke winterjas en een sjaal om?! Voor mij had het ook nog iets lager gemogen, maar ja, bij mijn vorige auto (VW Golf IV) ging ie maar tot 18 graden en dan ineens naar vriespuntniveau. Dus het is al iets beter.. ;)
 

LenK

Forumguru
Ik denk niet dat er iets kapot of los is of zo (n.a.v. Higgy's vraag).
Punt lijkt inderdaad dat de kachel (clima) zo snel mogelijk naar die 16gr wil en daarom zo heet mogelijk inblaast.

Op het moment dat het in de auto zeg 10gr is bij het instappen dan kom ik net van buiten waar het meestal nog kouder is en dan krijg je met de kachel op 16 dus net zo'n tetter als wanneer je 's winters bij je moeder thusi naar binnen stapt.

Natuurlijk heb ik geen luchtstroom op me gericht maar de voorruit zal toch aangeblazen moeten worden anders krijg je weer beslagen ruiten.

Heb vanmorgen wat gemixed met links en rechts temperatuurverschil maar dat is ook niks.

Het moet toch voor de fabrikant niet zo moeilijk zijn om onder de 16 ook waarden te tonen. Je hebt een LED display, continue draaibare knop, dus alleen een software aanpassing is genoeg om dit voor elkaar te krijgen. Maar verder als van 18 naar 16 verlagen (zie LangeNeef) vinden ze dus niet nodig.

Thuis bij de verwarmingstermostaat kan ik ook instellen wat ik wil. En die verwarmingsinstallatie is dat ook zo intelligent dat het water minder warm wordt gestookt als het te overbruggen warmte verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur klein is.

En op zich hoef ik niet eens waarden onder de 16 als de kachel op LO maar niet helemaal uitgeschakeld werd en buitentemperatuur binnenblaast.
 

MadDog2K

Actief lid
Ik ervaar(de) hetzelfde geregeld. Het hangt er ook maar net vanaf hoe ik me voel. De ene dag heb ik het zowiezo een stuk warmer dan de andere dag. Maar winterjas aan helpt er inderdaad aardig aan mee.

Ik trek dus tegenwoordig bijna altijd m'n jas uit, en de temp op een graadje of 18 ~ 20.

Heerlijk :)
 

eikie

Nieuw lid
In deze tijd van het jaar baal ik van de werking van mijn verwarming.

De laagste temperatuur die je kunt instellen is 16.0.
Op die stand wordt er nu veel te warme lucht naar binnen geblazen.
Draai je de knop 1 klikje terug (er staat dan Low in het venster), dan blijkt de temperatuur regelknop een aan-uitschakelaar want de warme lucht is dan accuut verdwenen en komt er koude lucht naar binnen. Na een km zit je dan bijna met een rode neus achter het stuur.

Dus of irritant warme lucht of irritant koude lucht.

Misschien is het met links Low en rechts 16.0 wat aangenamer, heb ik nog niet geprobeerd.
Mensen waar gaat dit eigenlijk over ? Als je het koud hebt zet je de verwarming aan, als je het warm hebt zet je de airco aan. Doe een jas aan of uit, doe je ritsluiting dicht of open.... Koop een Lada, Volvo of Saab. Die hebben de beste verwarming (Zeggen ze...) Einde discussie !!
 

EdK

Forumguru
Mensen waar gaat dit eigenlijk over ? Als je het koud hebt zet je de verwarming aan, als je het warm hebt zet je de airco aan. Doe een jas aan of uit, doe je ritsluiting dicht of open.... Koop een Lada, Volvo of Saab. Die hebben de beste verwarming (Zeggen ze...) Einde discussie !!

Einde discussie voor jou misschien ?? Is wel erg kort door de bocht moet ik zeggen !!

Temperatuurs gevoel is voor een ieder anders !!
Je kan 25 graden ergens inblazen en het toch koud hebben en dat heeft geheel niet te maken met het feit dat je een koukleum bent of niet.
Wel eens van het chil effect gehoord ?
Als ik op iemand 25 graden blaas met een hoge luchtsnelheid dan kun je het als koud ervaren en wel om de volgende reden: door de hogere temperatuur gaat je lichaam zweten maar door die hoge luchtsnelheid gaat het zweet verdampen van je lichaam en krijg je een koud gevoel !! Als je die zelfde temperatuur inblaast met een lage tot zeer lage luchtsnelheid dan wordt dit ervaren als erg warm omdat er een hitte deken langzaam over je heen wordt geblazen en je zweet niet verdampt door de luchtstroom !!

In supermarkten hebben de kassadames het altijd koud en dat heeft vaak met bovenstaande reden te maken !! Als wij dan de temperatuur gelijk houden maar de ventilator van de heater op een laag toeren zetten dan ervaren die dames het opeens als aangenaam en je kan niet meer stuk bij ze !!

Om even dichter naar Lenks probleem te gaan, ik krijg de indruk dat op moment dat jij onder die 16 graden wil en bv 13 wil hebben en het is buiten 6 graden dan zou hij dus de buitenlucht met 10 graden moeten bij verwarmen en dat gebeurt duidelijk niet !
En het zou erg simpel moeten zijn omdat we allemaal een sensor voor buiten temperatuur hebben en wat ik begreep een inblaas temp !! Nu weet ik niet of we een ruimte temperatuur voeler hebben want dan is het t simpel maar de dealer moet in de software de waardens aanpassen en indien hij meet tussen de buiten temp en de inblaas temp dan moet hij de laaste misschien compenseren door de waarde lager of hoger te zetten !!
Dit is te doen door een thermometer in de ruimte te hangen en met de waardens te spelen totdat je de temp hebt op de thermometer die jij wil hebben.
Hiermee kun je even bezig zijn maar op deze manier regelen wij vaak klimaat systemen in van gebouwen !!
 

Okki

Donateur
Hartelijk dank allen voor deze discussie. Nou begrijp ik een beetje hoe het zit. Ik verwonderde mij er al over dat de climat-control (handmatig) in de zomer als deze op een kwart staat koude lucht blaast, maar in de winter op dezelfde stand warme lucht (vooral in het begin, later wordt het kouder)
Het is dus niet de temperatuur van de warmte (of koelte) die er ingeblazen wordt, maar de temperatuur wat het moet worden.
Overigens maakt het niets uit of de airco aan of uit staat.

Kwestie van anders denken dus; vroeger was blauw koude lucht en rood warme lucht. Nu moet je aan de gewenste temperatuur denken.

Uiteraard is ook de buitentemperatuur van belang. Als het buiten 1 graad is, is 19 tot 20 graden lekker warm in de auto. Is het buiten 30 graden, dan is 19 tot 20 graden lekker koel in de auto.

Overigens merk ik nog wel iets vreemds. Als ik wegrijdt wordt er dus snel warme lucht ingeblazen. Als ik door een (haakse) bocht ga, voel ik ineens een koudegolf. Lijkt wel de koude lucht onder aan de vloer die ineens verplaatst wordt o.i.d.
 

highandstoned

Nieuw lid
of je neemt standverwarming. Gewoon in een lekkere warme (of gekoelde) auto stappen en niks blowers die opeens vol gaan blazen om een bepaalde temperatuur te krijgen. (en ook niet krabben, ontwasemen.....heerlijk!)
 

Matra_Murena

Actief lid
Gewoon die kachel op een graad of 19 zetten en hem dan van auto af gooien en de fan op de laagste stand, heb je nergens problemen mee. Wil je niet dat er hete lucht (dan nog) op je gezicht geblazen wordt dan zet je lekker het knopje voor de luchtstroom naar je voeten aan.

Op zich allemaal geen probleem lijkt mij zo. Tenzij je het ervan wilt maken. Komt erg dicht in de buurt van die kerel in de VW reclame die zegt dat de piepjes van zde PDC zo irritant luid zijn. :)
 
G

gas_zit_rechts

@ Okki

Misschien rijd je toevallig een coole straat in ???
 
Bovenaan Onderaan